استعلام قیمت
نرخ ارز

تاثیر نرخ بهره، تورم و مازاد عرضه بر تقاضای کووید زده پلیمر

بازار داغ پلیمرها

 

 

به گزارش کانگورو به نقل از پتروتحلیل، روند تقاضای داغ پلیمر جهانی که در اواسط 2020 قیمت‌ها را به اوج خود رساند. در سال 2022 همزمان با اوج‌گیری نرخ بهره، تورم بالا و زمان‌بندی نابجای آغاز به کار واحدهای جدید، تعدیل شد. بازار داغ پلیمر

همزمان با ورود بازارها به سال 2023، بی‌ثباتی اقتصادی بر بازار سایه افکنده. و همزمان تولیدکنندگان و تاجران با مازاد عرضه. حاشیه سودهای اندک و تقاضای ضعیف مواجه هستند. بازار داغ پلیمر

در اوایل ژانویه، شرکت اکسان‌موبیل هشدار داد که بر اساس پیش‌بینی‌ها. احتمالاً عایدی سه ماهه چهارم 2022 شرکت نسبت به سه ماهه سوم. در میان حاشیه سودهای ضعیف‌تر 74 درصد کاهش یابد.

شرکت شل نیز در ماه ژانویه گفت که انتظار می‌رود عایدی شیمیایی سه ماهه چهارم مجموعه. نسبت به سه ماهه سوم کاهش یابد، که این امر تا بخشی ناشی از مجتمع پتروشیمی جدید آن‌ها در جنوب غربی پنسیلوانیا است. که بهره‌برداری خود را در ماه اوت آغاز کرد و قصد دارد به آرامی تا اواسط 2023 تولیداتش را افزایش دهد.

شرکت داو کمیکال در ماه اوت اعلام کرد که قصد دارد تولیدات پلی‌اتیلن خود در سراسر جهان. را 15 درصد کاهش دهد، و از سوی دیگر لیوندل‌باسل در سه ماهه چهارم بهره‌برداری واحدهای خود در اروپا و آمریکا را به ترتیب تا 60 درصد و 75 درصد کاهش داد.

شرکت‌های وستلیک و نوا کمیکالز نیز در نوامبر گفتند که نرخ بهره‌برداری خود را با افت تقاضا تنظیم کرده‌اند.

و مارتین برودرمولر مدیرعامل بی‌ای‌اس‌اف در طی بیانیه‌ای در اکتبر گفت که شرکت او. و صنعت نیازمند کاهش دائمی هزینه‌ها هستند. زیرا قیمت‌های انرژی منطقه و قوانین اتحادیه اروپا رقابت جهانی را تحت فشار قرار داده‌اند.

دورنمای اروپا تحت تاثیر نگرانی‌های رکود، در نتیجه جنگ اوکراین و روسیه. و نرخ تولیدات تابع قیمت‌های انرژی و تقاضای ضعیف می‌باشند.

به دنبال برداشتن محدودیت‌های قرنطینه‌ای در نتیجه اعتراضات عمومی ناشی از تداوم چند ساله سیاست‌های کووید صفر. همه نگاه‌ها به دنبال نشانه‌های بهبود تقاضا از چین می‌باشد.

چین در سال 2022 همزمان با افت نرخ‌های باربری از میزان‌های رکورد، صادرات پلیمر خود را افزایش داد. و موضع رقابتی آسیا در بازار جهانی را احیا کرد. قیمت‌گذاری پلیمر صادراتی آمریکا نیز در جهت رقابت با جریان‌های تجاری آسیابه خصوص در آمریکای لاتین -که همزمان با انباشتگی لجستیک. در آمریکا وابستگی‌اش به آسیا افزایش یافته- به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

پیش از این که چین در ماه دسامبر سیاست‌های کووید صفر خود را تعدیل کند. مدیر ارشد مالی لیوندل‌باسل، مایکل مک موری، در اواخر نوامبر گفت که صنعت به بازگشایی چین «در جهت بهبود فضای تقاضا و آغاز روند اوج‌گیری حاشیه سودها» نیازمند است. وی افزود که این چنین بهبودی احتمالاً تا نیمه دوم 2023 نمایان نخواهد شد.

تقاضای جهانی پلی‌اتیلن از افزایش ظرفیت‌های 2023 عقب مانده است

با افزایش ظرفیت پلی‌اتیلن در چین و آمریکا، عرضه این محصول به بازارهای جهانی. همزمان با رکود تقاضای داخلی، اوج گرفته است. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود ظرفیت آمریکای شمالی تا نیمه اول سال جاری 2.675 میلیون تن در سال افزایش یافته. و همچنین تا آخر 2023 از 4 میلیون تن ظرفیت جدید در آسیا بهره‌برداری شود.

بر اساس داده‌های تحلیلی پلتس: «با بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید. بازارهای پلی‌اتیلن آسیا در سال 2023 با مازاد عرضه مداوم مواجه خواهند بود. و پیش‌بینی می‌شود حاشیه سودها به صفر نزدیک باشند. همچنین انتظار می‌رود به دلیل مشابه، قیمت‌ها و حاشیه سودهای پلی‌اتیلن در سال 2023 تحت فشار قرار گیرند.»

ظرفیت‌های جدید آمریکای شمالی شامل مجتمع پنسیلوانیای شرکت شل با ظرفیت 1.6 میلیون تن در سال می‌شود. این مجتمع فعالیت خود را در نوامبر آغاز کرد. اما به گفته مقامات شرکت، نرخ بهره‌برداری واحدهای جدید پلی‌اتیلن به صورت تدریجی افزایش یافته و در اواسط 2023 به اوج خود می‌رسد.

راب استایر مدیر ارشد تحلیل و بررسی پتروشیمی پلتس گفت: «تقاضا حتی برای جذب نیمی از این تقاضا کافی نیست.»

تقاضای پلی‌اتیلن معمولاً همزمان با بی‌ثباتی اقتصادی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. زیرا از آن برای ساخت بسیاری از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف نظیر بطری‌های شیر و شامپو استفاده می‌شود. اما در مقابل آن پلاستیک‌های بادوام‌تری قرار می‌گیرند که در صنایع اتومبیل و ساخت و ساز کاربرد دارند.

اگر چه، بر اساس داده‌های منابع بازار، تورم تقاضای پلی‌اتیلن را تحت فشار قرار داده. و احتمال می‌رود مصرف‌کنندگان به طور کلی خرید خود را کاهش دهند.

بر اساس گزارش جهانی کوتاه‌مدت پلتس، واردات پلی‌اتیلن به اروپا همزمان با دسترسی‌پذیری محصولات علیرغم کاهش تولیدات. قیمت‌ها را تحت فشار قرار داده، و پیش‌بینی می‌شود این فشار در طی نیمه اول 2023 افزون بر نگرانی‌های اقتصادی و اضافه پرداخت‌های انرژی، قیمت‌ها را کاهشی نگاه دارد.

پلی‌پروپیلن نیز با مازاد عرضه مواجه است

اتفاقات مشابهی تقاضای پلی‌پروپیلن و پلی‌وینیل کلرید را همزمان با ورود به سال 2023 تضعیف کرده. با آن که این دو با توجه به افزایش نرخ بهره و تورم بالا مقاومت کمتری نسبت به پلی‌اتیلن دارند. این دو در دسته پلاستیک‌های بادوام‌تر قرار گرفته و در مواردی نظیر اتومبیل. لوازم خانگی و ساخت و ساز خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بر اساس داده‌های پلتس: «میزان تقاضای پلاستیک‌های یک‌بار مصرف همچنان منطقی است. در حالی که تقاضای پلاستیک‌های باداوم‌تر در صنایع خانه و اتومبیل همزمان با افزایش قابل توجه نرخ بهره جهانی در طی سال 2022، به سرعت کاهش یافت.»

چین قرار است به تنهایی در سال 2023، 4.3 میلیون تن به ظرفیت پلی‌پروپیلن خود بیافزاید. در حالی که آمریکای شمالی در سال 2022 از 975 هزار تن ظرفیت جدید بهره‌برداری کرد.

بر اساس داده‌های تحلیلی پلتس، مازاد عرضه پلی‌پروپیلن «مشکل اصلی در 18 ماه آتی خواهد بود». و دیرکرد آغاز به کار برخی واحدها تاثیر محدودی بر این امر تا سال 2025 خواهد داشت.

چین و نرخ بهره، کلید بهبود تقاضای پی‌وی‌سی   بازار داغ پلیمر

بازارهای جهانی پی‌وی‌سی پس از به کف رسیدن قیمت‌ها در آسیا و آمریکا در اواخر 2022، می‌توانند شاهد بهبود جزئی در سال 2023 باشند.

اگر چه، پیش‌بینی می‌شود با توجه به تداوم تقاضای داخلی ضعیف و برنامه حفظ نرخ بهره‌برداری اندک. در جهت جلوگیری از افت مضاعف قیمت‌ها، هر دو منطقه به بازارهای صادراتی وابسته باشند.

استایر گفت: «ما برای سال آتی هیچ بهبود حاشیه سود پایداری را برای هیچ یک از محصولات پیش‌بینی نمی‌کنیم.» «اگر بهبودی صورت گیرد، آمریکا در صدر آن خواهند بود.»

در سال 2023 حدود 1.5 میلیون تن ظرفیت جدید پی‌وی‌سی در سراسر جهان وارد چرخه خواهند شد. که بیش از 80 درصد آن مربوط به چین است. این ظرفیت‌های اضافی می‌توانند جایگاه چین را به عنوان صادرکننده پی‌وی‌سی(به خصوص پس از این که قرنطینه‌های کووید تقاضای داخلی را در سال 2022 تحت فشار قرار دادند) تثبیت کنند.

شرکت شینتک، شرکت تابعه شین اتسو ژاپن فعال در آمریکا. در حال ساخت مجموعه پی‌وی‌سی جدیدی در مجتمع لوئیزیانا با ظرفیت 380 هزار تن در سال بوده .که در نیمه دوم 2023 به بهره‌برداری خواهد رسید.

این شرکت در سال 2021 از 290 هزار تن ظرفیت جدید پی‌وی‌سی انبساطی بهره‌برداری کرد. که توسط تقاضای داخلی قابل توجه آن موقع جذب شد. منابع بازار گفتند با توجه به وضعیت تقاضای داخلی و جهانی، شینتک باید آغاز به کار واحد جدید را به اواخر 2023 موکول کند.

بر اساس داده‌های دورنمای جهانی پلتس، با وجود این که چین محدودیت‌های کووید را تعدیل کرده. همچنان بازار ضعیف خانه، تقاضای پی‌وی‌سی داخلی آن را ساکن نگاه داشته است.در این بین تقاضای هند علائمی از اوج‌گیری را نشان داده است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، تقاضای داخلی آمریکای شمالی و جنوبی و اروپا در طول سال 2023 همزمان با افزایش نرخ بهره اندک خواهد ماند. و صادرکنندگان باید بر سر تقاضای هند و دیگر مناطق به رقابت بپردازند.  بازار داغ پلیمر

بالا