استعلام قیمت
نرخ ارز

قربانی عبور از هشدار نارنجی

سرمای بی سابقه

 

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، دمای اکثر مناطق کشور به صفر و زیرصفر رسیده‌‌‌‌‌‌‌‌. و شرکت ملی گاز نسبت به امکان افت فشار گاز هشدار داده‌‌‌‌‌‌‌‌است. مصرف گاز خانگی در روزهای گذشته رکورد تازه‌‌‌‌‌‌‌‌ای را ثبت کرده‌‌‌‌‌‌‌‌. و فقط تهران در پنج‌شنبه شب ۲۲دی ماه ۱۲۵میلیون مترمکعب گاز مصرف کرده‌است. سرمای بی سابقه

همچنین مصرف مشترکان خانگی گاز کشور از روزانه ۵۰۰میلیون مترمکعب به ۷۰۰میلیون مترمکعب رسیده است.

شرایط به‌‌‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌‌‌ای است که وزیر نفت از مردم درخواست صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌جویی کرده. خبرها از احتمال افت فشار در شمال‌‌‌‌‌‌‌‌شرق کشور حکایت دارد و مدیرعامل پارس‌جنوبی از فرآورش حداکثری روزانه ۵۷۰میلیون مترمکعب خبر داده‌‌‌‌‌‌‌‌است. به گفته سخنگوی شرکت ملی گاز این شرایط سال‌ها است.  که پابرجاست و سیاست مصرف در گاز غیرکارشناسی تعریف شده. و «پشتیبانی از این حجم از مصرف در هرجای دنیا کار سختی است.»

افت فشار و آماده‌‌‌‌‌‌‌باش پارس‌جنوبی

سخنگوی شرکت ملی گاز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره احتمال افت فشار گاز در روزهای سرد جاری گفت: متاسفانه سیاستگذاری ساختار گاز کشور بر مبنای کارشناسی‌‌‌‌‌‌‌‌شده تعریف نشده‌‌‌‌‌‌‌‌است. و به همین سبب در چنین روزهایی شبکه گاز باید فشار دوچندانی را متحمل شود.

عباس اعظمی در واکنش به این سوال که آیا  شرکت ملی گاز. امکان رصد داده‌های هواشناسی و پیش‌بینی ورود هوای سرد به کشور را ندارد؟ پاسخ داد: داده‌های هواشناسی کشور از دقت خوبی برخوردارند. از طرفی به سبب تحریم‌ها امکان ارتباط با سازمان‌های خارجی که دقت بیشتری در هواشناسی دارند را نداریم.اما موضوع این است که به‌نظر من صورت‌مساله اشتباه است. اگر پیش‌بینی هم کرده‌‌‌‌‌‌‌‌بودیم پشتیبانی از این حجم از مصرف در روزهای سرد سال‌سخت است.

اعظمی با اشاره به ناترازی گاز در کشور گفت: متاسفانه در کشور با ناترازی گاز مواجه هستیم. و تا نتوانیم بین مصرف و تولید تعادل برقرار کنیم. نمی‌توان به بهتر‌شدن شرایط امیدوار بود. ما سومین تولیدکننده گاز جهان هستیم. اما از آن‌طرف رتبه چهارم مصرف‌کننده را داریم، در حالی‌که در بخش تولید. در حال استفاده حداکثری از واحدهای تولیدی هستیم. اما ساختار مصرفی گاز به‌‌‌‌‌‌‌‌شدت غیرکارشناسی تعریف شده‌‌‌‌‌‌‌‌است. چرا شدت مصرف گاز در کشور این‌قدر زیاد است؟

اعظمی در پاسخ به این سوال که آیا ذخایری برای شرایط اضطراری در زمستان درنظر گرفته نشده‌‌‌‌‌‌‌‌است؟ به «دنیای‌اقتصاد» گفت: متاسفانه خیر. شرکت ذخیره‌‌‌‌‌‌‌‌سازی یکی از زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌های شرکت ملی گاز بود که متاسفانه در سال‌های گذشته از چارت اداری. این سازمان حذف شد. از طرفی با توجه به گستردگی شبکه توزیع گاز کشور. ظرفیت ذخیره‌‌‌‌‌‌‌‌سازی چندانی نداریم و ذخایر نهایتا چند روز می‌توانند نیاز شبکه را فراهم ‌کنند. سرمای بی سابقه

او با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری گاز گفت: در شرایطی که مصرف‌کننده از انرژی ارزان استفاده می‌کند، هرقدر هم کار فرهنگی صورت گیرد.نمی‌توان به مصرف بهینه امیدوار بود. در همه‌‌‌‌‌‌‌‌جای دنیا قیمت‌ها واقعی است و مردم در زمستان علاوه‌بر وسایل گرمایشی از لباس‌گرم هم استفاده می‌کنند زیرا واقعا قدر انرژی را می‌دانند.

اعظمی با اشاره به‌عملکرد برخی از صنایع گفت: متاسفانه همین نرخ پایین انرژی باعث‌شده صنایع تکنولوژی‌های پرمصرف وارد کنند. و اگر انرژی در کشور با بهای واقعی عرضه می‌شد. مسلما صنایع ضریب هزینه انرژی را بیشتر درنظر می‌گیرند. او با بیان اینکه ظرفیت تولید در پارس‌جنوبی به حداکثر رسیده‌‌‌‌‌‌‌‌است. و برخی از پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که فعالیت نمی‌کردند به خط‌تولید گاز کشور وصل شده‌اند. گفت: دقت داشته‌‌‌‌‌‌‌‌باشید گستره شبکه گازی کشور ۳۲هزار کیلومتر‌مربع است و پشتیبانی از چنین شبکه توزیعی نه‌تنها در ایران بلکه هیچ‌‌‌‌‌‌‌‌جای دنیا آسان نیست. مخصوصا زمانی‌که بیش از ۸۰درصد از سبد انرژی کشور را گاز تشکیل بدهد. سرمای بی سابقه

اعظمی افزود: شرکت ملی گاز درمیان سنگ آسیاب مصرف‌کننده و تولیدکننده. و در مقابل مطالبات قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌است. درصورتی‌که شرکت ملی گاز بیشترین مطالبات را از مصرف‌کنندگان دارد. میزان مصرف مشترکان گازی نه‌تنها زیاد است بلکه غیرمنطقی است. متاسفانه سیاستگذار از ابتدا همه فشارهای کشور را روی شبکه گاز گذاشته و همین باعث شرایط کنونی شده‌‌‌‌‌‌‌‌است.

رکورد تازه در مصرف خانگی

معاون وزیر نفت و رئیس ملی شرکت گاز با تاکید بر اینکه طی فصول‌گرم. سال ‌تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌ها، ایستگاه‌‌‌‌‌‌‌های تقویت فشار و خطوط لوله گاز کشور به‌‌‌‌‌‌‌موقع انجام‌شده‌است. گفت: تاسیسات گازرسانی در کشور با حداکثر ظرفیت بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت هستند.  سرمای بی سابقه

به گزارش «شانا»، مجید چگنی در نشست کارگروه هماهنگی و تامین پایدار سوخت زمستانی سال‌۱۴۰۱ در محل شرکت ملی گاز ایران. با حضور معاون اول رئیس‌‌‌‌‌‌‌جمهوری و وزیر نفت، با بیان اینکه از یک ماه پیش با تشکیل کارگروه‌های ویژه مقابله با بحران. برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی لازم را برای حفظ استمرار گازرسانی در کشور انجام داده‌‌‌‌‌‌‌ایم. اظهار کرد: نشست‌های کارگروه ویژه مقابله با بحران هر روز راس ساعت ۷ صبح. در مراکز همه استان‌ها تشکیل و صورت‌‌‌‌‌‌‌جلسه‌‌‌‌‌‌‌های آن به تهران ارسال می‌شد. تا تمهیدهای لازم برای این روزها اندیشیده شود.

او با تاکید بر اینکه در فصل‌‌‌‌‌‌‌های‌گرم سال‌تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌ها. ایستگاه‌‌‌‌‌‌‌های تقویت فشار گاز و خطوط لوله گاز کشور به‌‌‌‌‌‌‌موقع انجام‌شده‌است. افزود: هم‌‌‌‌‌‌‌اکنون همه تاسیسات گازرسانی در کشور با حداکثر ظرفیت خود و بدون هیچ مشکلی فعال هستند. معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به افت فشار گاز در استان‌های گلستان و مازندران. و استان‌های شمال شرقی، تصریح کرد: با تمهیدهای درنظر گرفته‌‌‌‌‌‌‌شده خوشبختانه تاکنون هیچ قطعی گازی در این استان‌ها مشاهده نشده‌است.

چگنی با اشاره به طول ۴۳۸‌هزار کیلومتری شبکه گازرسانی در سراسر کشور و راهبری این خطوط از استان تهران. گفت: از همه مردم تقاضا داریم با مصرف بهینه گاز در منازل خود ما را در تامین پایدار گاز استان‌های شمالی و غربی یاری‌رسانند. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز در همین کارگروه از ثبت رکورد تازه .مصرف گاز خانگی خبر داد. او گفت: تهران پنجشنبه‌‌‌‌‌‌‌شب رکوردی تازه در مصرف گاز ثبت کرد و این مقدار از ۱۲۵‌میلیون مترمکعب گذشت که رقم قابل‌توجهی است.

محمدرضا جولایی با اشاره به سرمای بی‌‌‌‌‌‌‌سابقه در ۱۰ سال‌گذشته، گفت: امسال هم شدت سرما زیاد است. و هم مدت و دوره سرما که از هفته گذشته آغاز شده و تا هفته آینده هم ادامه دارد. و در عین‌حال فراگیر است. سرما حتی در استان‌های جنوبی هم زیاد بوده‌است. و به همین دلیل نمی‌توانستیم گاز استان‌های جنوبی را به بخش‌های دیگر موردنظرمان بفرستیم.  مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران. با اعلام اینکه پنجشنبه‌‌‌‌‌‌‌شب در شمال‌شرق کشور وضع بحرانی داشتیم و سعی شد. به همه نقاط توزیع گاز داشته باشیم، افزود: تهران شب گذشته رکورد مصرف گاز را زد و این مقدار از ۱۲۵‌میلیون مترمکعب گذشت که رقم قابل‌توجهی است.

جولایی تصریح کرد: در مجموع می‌توان گفت که مصرف ۶۸۰‌میلیون مترمکعب برای کل کشور در ۱۰‌روز مقدار بالایی است. و زمان نیاز داریم تا گاز را از جنوب به شمال منتقل کنیم.

در همین حین یکی از نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» پیشنهاد داد صنایع در تابستان به ذخیره سوخت بپردازند. سیدمحمد پاکمهر گفت: صنایع در کشور باید از تابستان به فکر ذخیره سوخت جایگزین می‌بودند. بحرانی که اکنون به‌وجود آمده، نیازمند تصمیمات بحرانی و خاص است. تا در کشور، گاز بخش خانگی حفظ شده و به سمت قطع‌شدن نرود.

او افزود: در این مسیر ممکن است در استان‌ها تصمیم به قطع گاز صنایع گرفته شود تا از سوخت جایگزین استفاده کنند. برای اینکه صنایع در چنین شرایطی با مشکل روبه‌رو نشوند از تابستان به آنها اعلام کردیم. که ذخیره سوخت داشته باشند. یکی از نمایندگانی که بیشترین تذکر را در مجلس برای رفع مشکلات آنها و فراهم‌شدن ملزومات آن داد. بنده بودم اما شاهدیم که هنوز هم این مشکل وجود دارد. گستردگی شبکه توزیع گاز کشور یکی دیگر از دلایلی است .که پشتیبانی آن سخت می‌شود. به گفته سخنگوی شرکت ملی گاز.صنعت گاز از گستردگی فراوانی برخوردار است و «ممکن است. در برخی از استان‌ها افت فشار گاز را شاهد باشیم.»

مدیرعامل مجتمع پارس‌جنوبی، احمد باهوش اظهار کرد: پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌های سیزده‌‌‌‌‌‌‌گانه مجتمع پارس‌جنوبی. با حداکثر ظرفیت و با شرایط ایمن و پایدار. در سخت‌‌‌‌‌‌‌ترین شرایط عملیاتی در حال تولید پایدار گاز هستند.

تمام یگان‌‌‌‌‌‌‌ها و واحدهای عملیاتی مستقر در پارس‌جنوبی در دریا و خشکی و در یکی از بزرگ‌ترین مراکز استخراج و فرآورش گاز (مجتمع گاز پارس جنوبی) خالصانه و جهادگونه برای تامین رفاه، عزت و سربلندی مردم کشورمان بی‌‌‌‌‌‌‌وقفه و به‌‌‌‌‌‌‌صورت شبانه‌‌‌‌‌‌‌روزی در تلاشند. سرمای بی سابقه

مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی تصریح کرد: با تکیه بر توان و دانش بومی فرزندان ایران اسلامی.روزانه ۵۷۰‌میلیون مترمکعب گاز از سراسر پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌های این مجموعه فرآورش می‌شود. و اکنون پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌های سیزده‌‌‌‌‌‌‌گانه مجتمع برای تامین گاز موردنیاز کشور. در شرایط بسیار مطلوب قرار دارد. باهوش تاکید کرد: امیدواریم ملت همیشه قهرمان. و سرافراز ایران اسلامی با مصرف بهینه خادمان و سربازان خط‌مقدم تولید پایدار گاز را یاری کنند. تا ان‌‌‌‌‌‌‌شاءالله با یاری خداوند منان از این روزهای سخت عبور کنیم. سرمای بی سابقه

بالا