استعلام قیمت
نرخ ارز

متانول( کاربردها و بازار جهانی)

متانول

 

پیرو مقالات قبلی، امروز به سراغ پر مصرف ترین ماده شیمیایی رفته ایم. همگی در مورد کاربردهای این ماده شیمیایی می دانیم. متانول

پس هدف ما فقط بررسی بیشتر بازار جهانی آن می باشد.

متانول چیست؟

متانول یک ماده شیمیایی مایع با فرمول CH3OH (اغلب به اختصار MeOH) است.

 بی رنگ، فرار، قابل اشتعال و سمی است. متانول از تقطیر مخرب چوب ساخته می شود. و عمدتاً از مونوکسید کربن و هیدروژن سنتز می شود. کاربرد اصلی آن در سنتز آلی، به عنوان سوخت، حلال و ضد یخ است.

متانول به عنوان ضد یخ، حلال، سوخت و به عنوان دناتوره کننده اتانول استفاده می شود. این ماده شیمیایی همچنین. برای تولید بیودیزل از طریق واکنش ترانس استریفیکاسیون استفاده می شود.

از آنجا که متانول دارای خواص سمی است. اغلب به عنوان یک افزودنی دناتوره کننده برای اتانول تولید شده برای مقاصد صنعتی استفاده می شود. متانول اغلب الکل چوب نامیده می شود. زیرا زمانی عمدتاً به عنوان محصول جانبی تقطیر مخرب چوب تولید می شد.

متانول

تاریخچه:

مصریان باستان در فرآیند مومیایی کردن خود از مخلوطی از موادی که متانول را شامل می شد استفاده می کردند. آنها متانول را از تجزیه در اثر حرارت چوب بدست آوردند. پیرولیز تجزیه شیمیایی مواد آلی متراکم شده با حرارت دادن است.

با این حال، متانول خالص تا سال 1661 توسط رابرت بویل. که این ماده شیمیایی را از طریق تقطیر شمشاد تولید می کرد، جدا نشد. این ماده شیمیایی بعدها به عنوان روح پیروکسیلیک شناخته شد. شیمیدانان فرانسوی ژان باپتیست. دوما و یوژن پلیگو ترکیب عنصری آن را در سال 1834 تعیین کردند.

اصطلاح “متیل” از کلمه “متیلن” گرفته شده است. که توسط دوما و پلیگوت در سال 1840 ابداع شد. سپس برای توصیف “متیل الکل” به کار رفت. کنفرانس بین المللی نامگذاری شیمیایی این را به “متانول” در سال 1892 خلاصه کرد. زمانی که شیمیدانان آلمانی آلوین میتاش و ماتیاس پیر ابزاری را برای تبدیل گاز سنتز به متانول توسعه دادند. در 12 ژانویه 1926 یک حق ثبت اختراع به ثبت رسید.

تولید:

کاتالیزورهایی که قادر به کار در دماهای پایین تر مانند مس هستند. برای تولید موثر متانول مدرن استفاده می شوند. متانول کم فشار (LPM) توسط ICI در اواخر دهه 1960 با فناوری متعلق به جانسون متی. صادرکننده اصلی مجوز فناوری متانول، توسعه یافت.

گاز طبیعی اقتصادی ترین و پرمصرف ترین ماده اولیه برای تولید متانول است. با این حال، می توان از مواد اولیه دیگر استفاده کرد. محبوبیت زغال سنگ به عنوان ماده اولیه برای تولید متانول، به ویژه در چین، در حال افزایش است. علاوه بر این، فناوری‌های بالغ موجود برای تبدیل به گاز زیست توده برای تولید متانول در حال اجرا هستند.

 

متانول

 

 

کاربردها:

تا کنون، بیشترین استفاده از متانول در ساخت سایر مواد شیمیایی است. تقریباً 40 درصد متانول به فرمالدئید تبدیل می شود. سپس برای ساخت محصولات دیگری مانند

  • پلاستیک،
  • تخته سه لا،
  • رنگ،
  • مواد منفجره
  • منسوجات پرس دائمی استفاده می شود.

در اوایل دهه 1970، موبیل یک فرآیند متانول به بنزین را برای تولید بنزین آماده خودرو توسعه داد. در دهه 1990، ایالات متحده از مقادیر زیادی متانول برای تولید افزودنی بنزین متیل ترت بوتیل اتر (MTBE) استفاده کرد.

 MTBE در ایالات متحده از بازار خارج شد. هنوز هم به طور گسترده در سایر نقاط جهان استفاده می شود. متانول علاوه بر استفاده مستقیم به عنوان سوخت، جزئی در ترانس استریفیکاسیون تری گلیسیریدها برای تولید نوعی بیودیزل است.

سایر مشتقات شیمیایی آن شامل دی متیل اتر است که جایگزین کلروفلوئوروکربن ها به عنوان پیشران اسپری آئروسل شده است .و اسید استیک. دی متیل اتر یا “DME” همچنین می تواند با گاز مایع (LPG) برای گرمایش و پخت و پز خانه مخلوط شود. و می تواند به عنوان سوخت جایگزینی دیزل استفاده شود.

سوخت وسایل نقیله:

از این ماده شیمیایی به طور محدود برای سوخت موتورهای احتراق داخلی استفاده می شود. عمدتاً به این دلیل که تقریباً به اندازه بنزین قابل اشتعال نیست. اشتعال متانول دشوارتر از بنزین است و فقط یک هشتم گرما را تولید می کند. بسیاری از کلاس‌های مسابقه از جمله مسابقات درگ و گل‌دوروها از متانول به عنوان منبع سوخت اصلی خود استفاده می‌کنند.

 

متانول

 

کاربردهای دیگر:

  • متانول یک دناتوره کننده سنتی برای اتانول است، بنابراین اصطلاح “روح متیله” را می دهد.
  • همچنین به عنوان یک حلال و به عنوان ضد یخ در خطوط لوله و مایع شستشوی شیشه جلو استفاده می شود.
  • در برخی از تصفیه خانه های فاضلاب، مقدار کمی از آن به فاضلاب اضافه می شود تا منبع غذایی کربن برای باکتری های نیترات زدایی باشد که نیترات ها را به نیتروژن تبدیل می کند تا نیترات زدایی سفره های حساس را کاهش دهد.
  • در طول جنگ جهانی دوم، از این ماده شیمیایی به عنوان سوخت در چندین طرح راکت نظامی آلمانی با نام M-Stoff و در مخلوطی به عنوان C-Stoff مورد استفاده قرار گرفت.
  • در اوایل دهه 1900 از این ماده شیمیایی به عنوان ضدیخ خنک کننده خودرو استفاده می شد.
  • همچنین یک عامل دناتوره کننده در الکتروفورز ژل پلی آکریل آمید است.
  • پیل‌های سوختی در دمای پایین و عملکرد فشار اتمسفر منحصربه‌فرد هستند. و به آن ها اجازه می‌دهد تا به میزان بی‌سابقه‌ای کوچک شوند. همراه با ذخیره سازی و جابجایی نسبتا آسان و ایمن متانول، این ممکن است. امکان استفاده از وسایل الکترونیکی مصرفی با سوخت سلول سوختی مانند رایانه های لپ تاپ و تلفن های همراه را باز کند.
  • همچنین به طور گسترده ای به عنوان سوخت در اجاق های کمپینگ و قایق سواری استفاده می شود. این ماده شیمیایی در مشعل های بدون فشار به خوبی می سوزد. اجاق های الکلی معمولاً برای نگهداری سوخت به کمی بیشتر از یک فنجان نیاز دارند. این فقدان پیچیدگی باعث می شود. که آنها مورد علاقه کوهنوردانی باشند که زمان طولانی را در بیابان سپری می کنند.

 

کاربردهای متانول

بازار جهانی:

 

 

 

بازار جهانی متانول

 

 

 

 

بازار جهانی متانول

خرید:

شرکت علمی سازان پاسارگاد با برند کانگورو. تامین کننده مواد اولیه شیمیایی مورد استفاده در صنایع مختلف می باشد. جهت خرید متانول و یا سایر مواد شیمیایی با شماره 88064800 تماس حاصل نمائید. کارشناسان ما آماده ثبت سفارشات و یا ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشند.

 

 

 

نگارنده: مهناز معصومی راد

منبع: https://thechemco.com

بالا