استعلام قیمت
نرخ ارز

آدیپیک اسید( کاربردها و بازار جهانی)

آدیپیک اسید

 

در ادامه مقالات تخصصی درباره معرفی و کاربردهای مواد شیمیایی، در این مقاله به توضیح در مورد آدیپیک اسید می پردازیم.

با ما همراه باشید…

آدپیک اسید چیست؟

آدپیک اسید، یا به طور رسمی هگزاندیوئیک اسید، یک جامد کریستالی سفید رنگ است. که در دمای 152 درجه سانتی گراد ذوب می شود. این یکی از مهم ترین مونومرها در صنعت پلیمر است.

اسید آدپیک در آب چغندر وجود دارد. اما مقاله تجاری – 2.5 میلیون تن از آن در سال – تولید می شود. در سال 1906، شیمیدانان فرانسوی L. Bouveault و R. Locquin گزارش دادند. که اسید آدپیک را می توان با اکسیداسیون سیکلوهگزانول تولید کرد.

 

 

ساختار مولکولی آدیپیک

آدیپیک اسید چگونه تولید می شود؟

اسید آدپیک از طریق اکسیداسیون سیکلوهگزانون و سیکلوهزانول با اسید نیتریک به صورت صنعتی تولید می شود. اکسید دینیتروژن (اکسید نیتروژن ، N2O)، یک گاز گلخانه ای بدون CO2، به عنوان یک محصول جانبی در این فرایند تولید می شود.

 ما یک فرآیند صنعتی برای تولید اسید آدپیک بدون تولید N2O را مورد بررسی قرار داده ایم. هنگامی که اسید استیک به عنوان حلال و Mn (OAc) 2/Co (OAc) 2 به عنوان کاتالیزور تحت فشار اتمسفر O2 خالص در دمای 70 درجه سانتی گراد استفاده می شد.

 انتخاب اسید آدپیک 77٪ و انتخابی ترکیبی اسیدهای کربوکسیلیک بود. که شامل اسید آدیپیک، گلوتاریک اسید و اسید سوکسینیک بود. برای تبدیل 100٪ سیکلوهگزانون 93٪ بود. ما فرض می کنیم که اسید آدیپیک از طریق اسید 6-اگزو هگزانوئیک تولید می شود. گلوتاریک اسید احتمالاً از طریق 5-اکسوپنتانوئیک اسید در مسیر واکنش که در 6-اگزو هگزانوئیک اسید منشعب شده است ، تولید شده است. هنگامی که هوای حاوی کمتر از 10 جلد اکسیژن در 1.22 مگاپاسکال به منظور جلوگیری از خطرات انفجار استفاده می شد ، انتخاب اسید آدیپیک 78 درصد برای تبدیل سیکلو هگزانون به 3/99 درصد بود. نتیجه می گیریم که واکنش فعلی می تواند به عنوان یک فرایند صنعتی برای تولید اسید آدیپیک مورد استفاده قرار گیرد.

تقریباً همه اسید آدیپیک به عنوان یک ترکیب کننده با هگزامتیلن دیامین برای تولید نایلون 6-6 استفاده می شود. هم چنین برای تولید پلیمرهای دیگر مانند پلی اورتان استفاده می شود.

استفاده از HNO3 برای تولید اسید آدیپیک جنبه منفی دارد: مقادیر زیادی اکسید نیتروژن (N2O)، یک گاز گلخانه ای، تولید و به اتمسفر منتقل می شود. در اواخر سال 2014 ، K. C. Hwang و A. Sagadevan از دانشگاه ملی Tsing Hua (شهر Hsinchu ، تایوان) فرایندی را گزارش کردند. که از ازن و اشعه ماوراء بنفش (UV) برای اکسیداسیون روغن KA به اسید آدیپیک استفاده می کند. این روش تولید N2O را حذف می کند. اما قبل از استفاده تجاری از این فرآیند، مشکلات مربوط به تشکیل پراکسیدهای آلی ازن و مشکل استفاده از اشعه ماوراء بنفش در مقیاس بزرگ باید برطرف شود.

 

 

تولید آدیپیک اسید

موارد استفاده از اسید آدپیک:

اکنون که ایده خوبی در مورد ظاهر اسید آدیپیک از نظر ساختار آن داریم ، بیایید نگاهی به برخی از کاربردهای متداول تری که در آن کاربرد دارد بیاندازیم.

پیش ساز برای نایلون:

  • همانطور که قبلاً اشاره کردیم، رایج ترین استفاده از اسید آدیپیک به عنوان ماده اولیه برای سنتز نایلون است. شیمی دانان صنعتی با گرفتن اسید آدیپیک و واکنش آن با هگزامتیلن دی آمین نایلون می سازند. خود نایلون در بسیاری از کاربردها از جمله الیاف، پلاستیک، رشته ها و مواد بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.

استفاده دارویی:

  • اگرچه اسید آدیپیک خود به عنوان یک عامل درمانی کاربردی پیدا نمی کند. اما هنوز در صنایع دارویی و دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین در قرص های دارویی گنجانده شده است تا به آزادسازی کنترل شده ترکیبات دارویی اسیدی و اساسی کمک کند.

 در غیاب ترکیبی مانند اسید آدپیک، شاید تمام دارو به محض برخورد با معده به یکباره در بدن  آزاد شود. استفاده از اسید آدپیک به کنترل انتشار این ترکیب در یک دوره زمانی کمک می کند که به فرد کمک می کند از مصرف دارو در فواصل زمانی کوتاه تر اجتناب کند.

در غذاها:

  • اسید آدپیک در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده و ژل کننده برای چیزهایی مانند ژله استفاده می شود. آیا تا به حال مجبور شده اید هنگام سوزش سر دل قرص آنتی اسید مصرف کنید؟ اسید آدیپیک گاهی در این قرص ها استفاده می شود. تا طعم تندی را که هنگام خوردن به آنها می دهید، ایجاد کند.

 

 

کاربرد ها

پیش بینی بازار آدیپیک اسید (2021 – 2026):

پیش بینی می شود بازار جهانی اسید آدیپیک CAGR بیش از 3 درصد در طول دوره پیش بینی (2021-2026) ثبت کند.

آسیا و اقیانوسیه بر بازار سراسر جهان تسلط داشت. با بیشترین مصرف از کشورهایی مانند چین، ژاپن و غیره. و اختلال در شبکه های جهانی زنجیره تامین، صنایع تولیدی و خودروسازی به عنوان اکثر کارخانه ها و صنایع تولیدی به شدت آسیب دیدند.

تعطیل شدند کاهش فروش خودرو در سطح جهان، از نزدیک به 74 میلیون دستگاه در سال 2019 به 64 میلیون دستگاه در سال 2020، تقاضا برای اسید آدیپیک را در بازار کاهش داد. از سوی دیگر، این همه گیری به دلیل افزایش تقاضا برای محصولات مراقبت شخصی و دارویی، فرصت هایی را برای بازار اسید آدیپیک فراهم کرده است.

 

 

 

 

33

 

 

 

 

جدولی در زیر آمده است که نشان می دهد، آدیپیک اسید خریداری شده در هر کشور بیشتر در کدام صنعت مورد استفاده قرار گرفته است:

 

 

موارد استفاده

 

 

 

 

 

 

موارد استفاده

نرخ رشد بر اساس منطقه:

با توجه به نقشه زیر، بیشترین استفاده کننده این ماده شیمیایی، آسیا و اقیانوسیه هستند. البته نباید از این نکته غافل شد که دلیل استفاده زیاد این ماده در آسیا و اقیانوسیه، وسعت جغرافیایی این مناطق نیز می باشد.  و این نکته که عمده تولیدکنندگان و صادرکننده های مواد اولیه شیمیایی در این منطقه جغرافیایی قرار دارند.

 

 

 

 

 

3

پیش بینی بازار جهانی( 2025-2018):

 

 

 

 

 

بازار جهانی

خرید:

شرکت علمی سازان پاسارگاد با برند کانگورو، تامین کننده مواد اولیه پلیمری و شیمیایی می باشد. جهت خرید این ماده شیمیایی با شماره 88064800 تماس حاصل نمائید. کارشناسان ما آماده دریافت و ثبت سفارشات شما عزیزان می باشند.

 

 

 

 

نگارنده: مهناز معصومی راد

منابع: https://www.mordorintelligence.com

        https://study.com/

      https://www.journal.csj.jp/

بالا