استعلام قیمت
نرخ ارز

آماده کمک به پتروشیمی‌های پلیمری هستیم

تحریم آمریکا

 

به گزارش کانگورو به نقل از اینپیا، رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران. از آمادگی صنایع تکمیلی پلیمری برای جذب رقمی نزدیک به 2 میلیون تن پلیمر. بیشتر در فرآیندهای تولیدی این صنعت خبر داد. که با افزایش خرید در بورس کالا به 5.8 میلیون تن در سال. رویکردی جذاب برای کاهش هزینه تحریم‌ها خواهد بود که لازمه آن افزایش حجم فروش داخلی پتروشیمی‌های پلیمری. رشد کف عرضه در بورس کالا و توجه به بازارپسندی قیمت‌هاست. تحریم های آمریکا

 تحریم‌های اخیر آمریکا که صنعت پتروشیمی را هدف قرار داده. باز هم اهمیت ساز و کارهایی عملگرایانه برای کاهش اثرپذیری از تحریم‌ها و توسعه دزنجیره ارزش را یادآور شده است.

اگرچه این تحریم‌ها گویی بر محموله‌های بزرگ پتروشیمی تمرکز دارد ولی در صنعت پلیمر می‌توان به جای خام فروشی. محصولات میانی و محصول نهایی تولید و صادر کرد. نکته‌ای که دکتر سعید ترکمان رئیس هیأت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران مورد توجه قرار داد.

وی در گفت و گو با اینپیا، عنوان کرد: هم‌اکنون رقمی نزدیک به پنج میلیون تن از انواع پلیمرها در کشور امکان صادرات دارد. که با توجه به تحریم‌های اخیر می‌توان ریسک صادراتی و بازگشت ارز را بیشتر از قبل مورد توجه قرار داد.

میزان واقعی معاملات انواع پلیمرها در بورس کالای ایران در سال گذشته رقمی نزدیک به 3.8 میلیون تن بوده. آن‌هم در شرایطی که ظرفیت واقعی تولید در صنایع بالادستی پتروشیمی تولیدکننده پلیمرها رقمی نزدیک به 9 میلیون تن است. بنابراین سال جاری امکان صادرات نزدیک به پنج‌میلیون تنی وجود دارد. این در حالی است که ظرفیت نصب شده واقعی برای تولید در صنایع تکمیلی پلیمری بیش از این ارقام بوده. و با تزریق مواد اولیه کافی با قیمت بازارپسند به این صنایع. از یک سو اشتغالزایی رشد جدی داشته و از سوی دیگر ریسک تحریم‌ها و ارزش‌آفرینی این صنایع افزایش می‌یابد.

کاهش ریسک تحریم و بازگشت ساده‌تر ارز حاصل از صادرات از مزیت‌های مهم تغییر الگوی فروش از فروش صادراتی به مصرف داخلی است. 

وی در ادامه عنوان کرد: پیگیری‌های جدی از طرف تشکل‌ها. برای رشد حجم فروش در بازار داخلی را شاهد بوده و هستیم. نتیجه این تلاش‌ها موجب شد تا در سال گذشته حجم فروش پلیمرها در بورس کالا رشد 10.17 درصدی داشته باشد. این در حالی است که در سال جاری تا روزهای اخیر حجم داد و سند پلیمرها باز هم افزایشی باشد. تا جایی که امسال نیز رشد 33 درصدی را شاهد هستیم که یک افزایش برجسته محسوب می‌شود.

دکتر سعید ترکمان در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع پرداخت و عنوان کرد: هم‌اکنون ظرفیت نصب شده در صنایع تکمیلی بسیار بیشتر از حجم تولید واقعی است. تا جایی که پروانه‌های صادرشده بیش از 22 میلیون تن است. اما می‌توان از ظرفیت مصرف واقعی 12 میلیون تنی پلیمرها در صنایع تکمیلی سخن گفت.

تحریم های آمریکا ت

 

تحریم آمریکا

 

این در حالی است که میزان خرید مواد اولیه پلیمری از بورس کالا 3.8 میلیون تن بوده و تا 12 میلیون تن امکان افزایش دارد. این در حالی است که شرایط در برخی صنایع بهتر و در صنایع تکمیلی دیگر نگران کننده است. تا جایی که می‌توان گفت نزدیک به 30 درصد از ظرفیت نصب شده واقعی در کشور فعال است.

وی در ادامه عنوان کرد: مثلاً برای صنایعی همچون تولید محصولات مختلف از PVC. کفش و چرم مصنوعی یا نساجی، ظرفیت‌های نصب شده. خالی و آماده تولید گسترده‌ای وجود دارد. همچنین در صنایع مختلف مصرف‌کننده پلی‌اتیلن به رغم وجود تولیدات گسترده از مواد اولیه. باز هم شاهد برتری تقاضا بر عرضه و رقابت برای خرید و رشد نرخ هستیم.

حتی تولید محصولات میانی همچون گرانول و کامپاند و صادرات آن‌ها به اقصی‌نقاط جهان فضای جدیدی برای تعدیل جدی نگرانی‌های تحریمی است. تحریم های آمریکا تح ریم های آمریکا

رئیس هیأت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در ادامه مجدداً بر ظرفیت‌های خالی صنعت تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون بسیاری از مجتمع‌ها یا صنایع پلیمری با یک‌سوم ظرفیت تولید خود فعال هستند و نه تنها از امکان جذب مواد اولیه بیشتر برخوردار هستند بلکه افزایش کف عرضه در بورس کالا را باید یک ضرورت جدی به شمار آورد که نیاز صنایع تکمیلی پلیمری است. در صورت افزایش عرضه پلیمرها در بازار داخلی شرایط تغییر جدی خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: با توجه به تمامی این موارد برآورد ما در انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، این است که در کوتاه‌مدت می‌توان دو میلیون تن ماده اولیه بیشتری را در صنایع تکمیلی جذب کرد و با تبدیل آن‌ها به محصول و صادرات آن‌، از یک سو ریسک تحریم‌ها را به حداقل رساند و از سوی دیگر به ارزآوری و اشتغالزایی کمک کرد. کسب سهم بازار بیشتر از بازارهای منطقه‌ای، افزایش ارزآوری و رونق اشتغال از مزیت‌های برجسته این روند است. تحریم های آمریکا

بالا