استعلام قیمت
نرخ ارز

احیای یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت

تولید نفت

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، توسعه ظرفیت اکتشاف، استخراج، بهره‌‌‌‌‌برداری و تولید نفت و فرآورده‌های نفتی. در کشور به‌رغم تحریم‌های بلوک غرب به سرکردگی ایالات‌متحده، باکیفیت و سرعت‌مطلوب. و در سایه گسترش تجارت بین‌المللی با کشورهای همسو، در دستور کار دولت قرار گرفته‌است.

شاهد این مدعا، بهبود تجارت خارجی نفت، گاز، محصولات پتروپالایشی و خدمات فنی-مهندسی با کشورهایی واقع در حوزه آمریکای‌لاتین. عربستان‌سعودی و ترکمنستان در عرض کمتر از یک ماه گذشته است.

در همین ارتباط و به گزارش «شانا»، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد با ازبین‌رفتن برجام در دولت گذشته. بیش از یک‌میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت کشور به‌‌‌‌‌دلیل تحریم‌های غربی .و نبود تعمیرات بموقع تاسیسات نفتی کاهش یافت، اما در دولت سیزدهم با هزینه ۵۰۰‌میلیون دلاری و در مدت ۶ ماه. توانستیم این ظرفیت ازدست‌‌‌‌‌رفته را احیا کنیم.

رشد دوبرابری صادرات نفت

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه در زمان شروع دولت سیزدهم تلاش کردیم تصمیم‌ها و برنامه‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌ها را در کمترین زمان ممکن انجام دهیم. اظهار کرد: برخی دستاوردهای امروز ما همچون افزایش دوبرابری در صادرات نفت به سبب همان تصمیم‌ها در شروع کار بوده‌است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: ۲۰ ماه پیش صادرات نفت به روزانه کمتر از ۳۰۰‌هزار بشکه هم رسیده بود. و وجود حدود ۸۰‌میلیون بشکه میعانات گازی روی آب در خلیج‌فارس در حال تبدیل‌شدن به پاشنه آشیل صنعت نفت بود. راهکار دولت قبل برای حل این موضوع افزایش تعداد نفتکش‌های اجاره‌‌‌‌‌ای و هزینه ۴۵۰‌میلیون دلاری. سالانه در این زمینه بود تا جایی‌که بیش از سه سال‌میعانات گازی تولید کشور را روی آب ذخیره کرده بودند.

خجسته‌‌‌‌‌مهر با تاکید بر اینکه صادرات نفت کشور را در سخت‌‌‌‌‌ترین شرایط ممکن نسبت به سال‌۱۴۰۱ دو‌برابر کرده‌‌‌‌‌ایم. افزود: در ابتدای آغاز به‌‌‌‌‌کار دولت سیزدهم بیش از ۴۸۰‌هزار‌ میلیارد‌تومان کسری‌بودجه وجود داشت. که با افزایش فروش نفت و وصول مطالبات نفتی این کسری را جبران کردیم. 

وی احیای دیپلماسی انرژی را رمز موفقیت شرکت ملی نفت ایران در زمینه صادرات نفت دانست. و اظهار کرد: درآمد نفتی کشور در سال‌۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ بیش از ۷۹‌درصد افزایش داشته‌است که این موضوع اقتدار صنعت نفت را می‌رساند. 

خجسته‌‌‌‌‌مهر با بیان اینکه ظرفیت تولید نفت ایران در ابتدای شروع به‌‌‌‌‌کار دولت سیزدهم حدود ۲/ ۲‌میلیون بشکه بود. و امروز به ۳‌میلیون و ۱۰۰‌هزار بشکه در روز رسیده‌است. افزود: حدود ۸۶‌درصد از منابع نفتی مشترک ایران در حوزه کاری شرکت نفت و گاز اروندان قرار دارد.

تولید نفت سنتزی (مخلوطی از میعانات گازی و نفت سنگین ایران). از عوامل مهم در افزایش صادرات و مشتریان جدید است.

در۲۰ماه اخیر یک‌میلیون بشکه به تولید و صادرات نفت کشور افزوده‌‌‌‌‌ایم.  مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در ۲۰ماه اخیر شاهد امضای حجم زیادی از قراردادها و تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌های داخلی و خارجی در صنعت نفت بوده‌‌‌‌‌ایم. برای نمونه با توجه به ناترازی گاز در کشور، در طرح توسعه فاز۱۱ پارس‌‌‌‌‌جنوبی به‌‌‌‌‌صورت زودهنگام قرار است. تولید را با چهار حلقه چاه در این فاز آغاز کنیم.

همچنین راه‌اندازی واحد شیرین‌‌‌‌‌سازی میعانات گازی فازهای۲ و ۳پارس‌جنوبی. اختصاص بودجه ‌و دکل حفاری برای توسعه میدان بلال، نهایی‌شدن قرارداد توسعه لایه نفتی پارس‌جنوبی. آغاز ساخت جکت میدان فرزاد B، تسریع در طرح افزایش تولید میدان فروزان. حل مشکلات محیط‌زیستی میدان سهراب، حفاری و تولیدی‌کردن ۴۰ حلقه چاه در میدان آزادگان و افزایش تعداد دکل‌‌‌‌‌های حفاری در این میدان. از جمله اقدام‌های مهم ۲۰ ماهه اخیر در شرکت ملی نفت ایران به‌حساب می‌آیند. 

خجسته‌‌‌‌‌مهر ابتدایی‌‌‌‌‌ترین و مهم‌ترین لازمه تحقق اهداف صنعت نفت را حفاری دانست و اظهار کرد: حدود ۵۰‌درصد هزینه‌های توسعه‌‌‌‌‌ای میدان‌‌‌‌‌های نفت و گاز. مربوط به بحث حفاری است، از این‌رو رفع چالش‌های این صنعت می‌تواند. بهره‌‌‌‌‌وری در اقتصاد کلان کشور را افزایش دهد. وی ذخایر قابل‌برداشت نفتی ایران را حدود ۱۶۰‌میلیارد بشکه اعلام کرد. و گفت: برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور باید برنامه‌‌‌‌‌ریزی مدونی داشته باشیم.

ماجرای گاز ترکمنستان

در اواخر دولت دهم با وجود اعمال تحریم‌های بانکی و نبود امکان تسویه ارزی بهای گاز ترکمنستان. با این کشور توافق شد که مابه‌‌‌‌‌ازای گازبها، ایران به این کشور تجهیزات و کالاهای خود را صادر و تسویه کند. و قرارداد واردات گاز از ترکمنستان ادامه یابد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت نفت. توافق تسویه گازبها با تجهیزات را باطل کرد. و متعهد شد تسویه گازبها را به‌‌‌‌‌صورت ارزی انجام دهد.

این رفتار دولتمردان پیشین ناشی از خوش‌بینی غیرواقعی به تعهدهای آمریکا برای رفع تحریم بانکی بود. اتفاقی که حتی در زمان اجرای برجام نیز رخ نداد و منجر به تجمیع بدهی حدود ۶/ ۱‌میلیارد دلاری ایران به ترکمنستان شد.

توقف صادرات گاز ترکمنستان به ایران در سال‌۹۵ نه‌‌‌‌‌تنها در حوزه انرژی. بلکه در همه حوزه‌های سیاسی و اقتصادی روابط دو کشور را قطع کرد. و ایران در شرایط تحریم یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های خود در کشور همسایه را از دست داد.

تقریبا حدود ۲۰ ماه طول کشید که بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم. وزارت نفت بتواند روابط گازی ایران و ترکمنستان را به حالت عادی و همانند سابق بازگرداند.

واقعیت این است به‌‌‌‌‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری مناسب در گذشته در حوزه‌های بالادستی صنعت نفت. کشور به لحاظ مصرف داخلی گاز وضعیت نگران‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌ای دارد. به‌‌‌‌‌طوری‌‌‌‌‌‌که حتی تراز انرژی‌‌‌‌‌مان منفی شده‌است. از سوی دیگر منابع گازی ما در جنوب کشور واقع شده و برای تامین گاز موردنیاز مناطق شمالی کشور باید هزینه‌های ترانزیت زیادی بپردازیم. پس هرقدر بتوانیم گاز موردنیاز مناطق شمالی کشور را از مبادی نزدیک‌تر مانند ترکمنستان تامین کنیم. به نفع کشور خواهد بود.

به‌‌‌‌‌ این‌‌‌‌‌ ترتیب، هزینه‌های تمام‌‌‌‌‌شده گاز در بخش تولید و انتقال را کاهش می‌دهیم.

اصل بدهی ایران به ترکمنستان بابت واردات گاز در دوره‌‌‌‌‌های گذشته از سوی دولت سیزدهم. در سه قسط تسویه شد و مذاکرات در مورد جریمه بموقع پرداخت‌نشدن این بدهی با طرف ترکمنستانی در جریان است. ایران اکنون بر اساس این توافق‌‌‌‌‌ها روزانه ۱۰‌میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان را به جمهوری‌آذربایجان تحویل می‌دهد.

روابط ایران و ترکمنستان اما بازهم به این قرارداد و تفاهم‌‌‌‌‌ها ختم نشد. و دو کشور در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی و فرآورده‌های نفتی نیز تفاهم‌نامه امضا کردند. قراردادهایی که سبب بازگشایی پایانه‌‌‌‌‌های مرزی ترکمنستان شد.

تمهید مقدمات همکاری نفتی با عربستان

در ادامه راهبرد توسعه فعالیت‌های برون‌‌‌‌‌مرزی در بخش نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد. برای همه میدان‌‌‌‌‌های مشترک بین ایران و عربستان برنامه و مصوبه‌‌‌‌‌های لازم برای افزایش تولید و نگهداشت توان تولید تدوین شده‌است.

در میدان نفتی مشترک فروزان بین ایران و عربستان شرکت‌های پتروپارس و تاسیسات دریایی. در دو جبهه مشغول به‌‌‌‌‌ فعالیت هستند و به‌‌‌‌‌زودی اخبار مثبتی درباره افزایش تولید. این میدان اعلام خواهد شد. همچنین قرارداد ساخت جکت میدان گازی فرزاد‌B‌ نیز امضاشده و هم‌‌‌‌‌اکنون ساخت این جکت. نو از سوی شرکت پتروپارس در حال انجام است.

اکنون میدان مشترکی بین ایران و عربستان وجود ندارد که تعیین‌تکلیف نشده باشد.از سوی دیگر با توجه به احیای روابط دو کشور کارهای مقدماتی برای انجام همکاری دوجانبه آغاز شده‌است. 

خجسته‌‌‌‌‌مهر تصریح کرد: آمادگی کامل برای آغاز حفاری در میدان مشترک نفتی آرش وجود دارد. و منابع قابل‌‌‌‌‌توجهی را برای اجرای طرح توسعه این میدان در هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران تصویب کرده‌‌‌‌‌ایم. و با آماده‌‌‌‌‌شدن شرایط، حفاری را در میدان آرش آغاز می‌کنیم.

بالا