استعلام قیمت
نرخ ارز

اسید آسکوربیک (کاربردها و بازار جهانی)

اسید آسکوربیک چیست

 

امروز می خواهیم با شما در مورد اسید آسکوربیک صحبت کنیم و ببینیم چه کاربردهایی دارد؟

چگونه تولید می شود؟

و همین طور به بررسی بازار جهانی آن بپردازیم.

با ما همراه باشید…

اسید آسکوربیک چیست؟

اسید اسکوربیک، با نام های دیگری همچون ویتامین C یا اسید ال اسکوربیک نیز شناخته می شود. یک ترکیب آلی طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی است.

اسید اسکوربیک در گیاهان و مواد غذایی از جمله مرکبات، گوجه فرنگی و سبزیجات سبز یافت می شود. کاربردهای دیگری در توسعه عکس و برخی کاربردهای علمی تخصصی دارد. اسید اسکوربیک همچنین در ساخت پلاستیک و تصفیه آب استفاده می شود.

 

 

اسید اسکوربیک

 

 

کاربردها:

اسید اسکوربیک یک ماده مغذی است. که بدن انسان برای عملکرد و سالم ماندن به مقادیر کم به آن نیاز دارد. یک آنتی اکسیدان، اسید اسکوربیک می تواند به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند . مولکول های ناپایداری که می توانند به سلول ها آسیب برسانند. همچنین به پیشگیری و درمان اسکوربوت کمک می کند.

به گفته موسسه ملی سرطان ایالات متحده، اسید اسکوربیک می تواند. به بدن انسان کمک کند تا با عفونت های باکتریایی مبارزه کند. و به تشکیل کلاژن، پروتئین مهم در بافت فیبری، دندان ها، استخوان ها، پوست و مویرگ ها کمک کند.

در زیر به برخی از کاربردهای این ماده شیمیایی می پردازیم:

غذا و نوشیدنی

ویتامین C به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات تازه، از پرتقال و گریپ فروت گرفته تا کلم بروکلی، کلم بروکسل و گوجه فرنگی وجود دارد. اما در این غذاها، ویتامین ها را می توان با حرارت، آب جوش یا هوا کاهش داد.

بسیاری از غذاها با اسید اسکوربیک غنی شده اند. تا به جبران محتوای ویتامین C که ممکن است در این راه ها از بین برود، کمک کنند. اسید اسکوربیک اغلب به آب میوه ها، غلات، آب نبات های با طعم میوه، میوه های خشک، گوشت های پخته شده و میوه های یخ زده برای تقویت یا افزودن طعم مرکبات اضافه می شود.

اسید اسکوربیک همچنین به عنوان یک نگهدارنده برای جلوگیری از فساد مواد غذایی مانند نان، گوشت های پخته شده، مرباها و ژله ها عمل می کند.

 

 

اسید اسکوربیک

 

 

محصولات مراقبت شخصی و لوازم آرایشی

لوازم آرایشی و سایر محصولات مراقبت شخصی ممکن است شامل اشکال اسیدی کمتر اسید اسکوربیک باشد، مانند آسکوربات کلسیم، آسکوربات منیزیم، منیزیم آسکوربیل فسفات، سدیم آسکوربات و سدیم آسکوربیل فسفات، که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. و باعث کاهش تخریب محصول نهایی ناشی از قرار گرفتن در معرض هوا و همچنین کنترل PH محصول.

مصارف صنعتی / تولیدی

اسید اسکوربیک در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی و تولیدی، از جمله به عنوان یک عامل توسعه دهنده و نگهدارنده در چاپ عکس، و در تصفیه آب، جایی که برای کمک به حذف طعم ید در آب استریل شده و آشامیدنی استفاده می شود، استفاده می شود.

 دانشمندان همچنین از اسید اسکوربیک در میکروسکوپ فلورسانس استفاده می کنند. که ابزاری ضروری برای درک زیست شناسی سلولی است. در این برنامه، اسید اسکوربیک به افزایش فلورسانس کمک می کند و سلول ها را برای محققان بیشتر قابل مشاهده می کند. در تولید پلاستیک، اسید اسکوربیک به ایجاد واکنش شیمیایی که پلاستیک را می سازد کمک می کند.

بازار جهانی:

انتظار می‌رود که مصرف اسید اسکوربیک در کشورهای آسیایی، عمدتاً در هند، چین، ژاپن و سایرین، با سرعت بیشتری رشد کند، که دلیل آن امکانات تولید مقرون‌به‌صرفه در این کشورها است. همچنین انتظار می رود تقاضای رو به رشد برای مکمل های غذایی و بهداشتی در منطقه به رشد بازار در دوره پیش بینی شده دامن بزند. همچنین کمبود ریزمغذی‌های قابل توجهی مانند ید، ویتامین‌های A و C، آهن، فولات و روی در کشورهای آسیایی شایع است که آن را به بازاری پرسود برای تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان ویتامین C در سراسر جهان تبدیل می‌کند.

 

اسید اسکوربیک

 

 

 

 

نگارنده: مهناز معصومی راد

منابع: https://www.chemicalsafetyfacts.org

          https://www.mordorintelligence.com

بالا