استعلام قیمت
نرخ ارز

اسید بنزوئیک (کاربردها و بازار جهانی)

اسید بنزوئیک

 

در راستای شناخت اولیه مواد شیمیایی  مقالات تخصصی. امروز به سراغ اسید بنزوئیک رفته ایم. فروش مواد شیمیایی

می خواهیم بدانیم اسید بنزوئیک چیست؟

چه استفاده هایی دارد؟

بازار جهانی این ماده شیمیایی چگونه است؟

با ما همراه باشید…

اسید بنزوئیک چیست؟

بنزوئیک اسید یک جامد سفید یا بی رنگ با فرمول \(C_6H_5CO_2H\) است. بنزوئیک اسید یک اسید کربوکسیلیک معطر ساده است. زیرا از یک گروه کربوکسیل متصل به یک حلقه بنزن تشکیل شده است.

نام بنزوئیک اسید از صمغ بنزوئین گرفته شده است. که برای مدت طولانی تنها منبع اسید بنزوئیک بود. بنزوئیک اسید به طور طبیعی در گیاهان وجود دارد. همچنین به عنوان یک واسطه در بیوسنتز بسیاری از متابولیت های ثانویه عمل می کند. نمک های اسید بنزوئیک به عنوان نگهدارنده مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

بنزوئیک اسید یک ترکیب آلی است. اسید بنزوئیک در محصولات روزمره زندگی ما از مواد غذایی گرفته تا لوازم آرایشی وجود دارد. این ماده به عنوان یک نگهدارنده برای بسیاری از محصولات مانند ترشی، مربا، رژ لب، کرم های شستشوی صورت و غیره عمل می کند. همچنین به عنوان یک پیش ساز ضروری برای بسیاری از سنتزهای ترکیبات آلی عمل می کند.

 

بنزوئیک اسید

 

اسید بنزوئیک چگونه تولید می شود؟

آماده سازی صنعتی:

بنزوئیک اسید به صورت تجاری در صنایع با اکسیداسیون جزئی تولوئن با اکسیژن تولید می شود. نفتنات های کبالت یا منگنز به عنوان یک کاتالیزور در این فرآیند عمل می کند. این فرآیند تولید بنزوئیک اسید از مواد فراوان استفاده می‌کند. و با بازده بالا پیش می‌رود.

در فرآیند صنعتی، واکنش بنزوتری کلرید با هیدروکسید کلسیم در آب وجود دارد. این کار با استفاده از آهن یا نمک های آهن به عنوان کاتالیزور انجام می شود. بنزوات کلسیم در نتیجه با اسید هیدروکلریک (HCl) به بنزوئیک اسید تبدیل می شود. این محصول دارای تعداد قابل توجهی مشتقات اسید بنزوئیک کلر است.

سنتز آزمایشگاهی:

بنزوئیک اسید ارزان و به راحتی در دسترس است. سنتز آزمایشگاهی اسید بنزوئیک به دلیل ارزش آموزشی آن انجام می شود. این یک فرآیند آماده سازی رایج است. فروش مواد شیمیایی

اسید بنزوئیک با تبلور مجدد از آب خالص می شود. این به دلیل حلالیت بالای آن در آب گرم و حلالیت ضعیف آن در آب سرد است. این فرآیند معمولاً حدود 65 درصد اسید بنزوئیک را تولید می کند.

 

 

بنزوئیک اسید

 

 

کاربردهای بنزوئیک اسید:

اگرچه این خطرناک ترین ماده شیمیایی نیست که ممکن است در محل کار پیدا کنید. استفاده صحیح از اسید بنزوئیک برای جلوگیری از صدمات و خطرات سلامتی در حین کار ضروری است.

  • به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان یافت می شود و پیش ساز مهمی برای سنتز بسیاری از مواد آلی دیگر است. فروش مواد شیمیایی
  • بنزوئیک اسید معمولاً در محیط‌های صنعتی برای تولید طیف گسترده‌ای از محصولات مانند: عطرها، رنگ‌ها، داروهای موضعی و دافع حشرات یافت می‌شود.
  • نمک بنزوئیک اسید (بنزوات سدیم) معمولاً به عنوان تنظیم کننده pH و نگهدارنده در غذا استفاده می شود. و از رشد میکروب ها برای ایمن نگه داشتن غذا جلوگیری می کند. با تغییر pH داخلی میکروارگانیسم ها به حالت اسیدی که با رشد و بقای آنها ناسازگار است عمل می کند.  فروش مواد شیمیایی

 

 

مواد شیمیایی

 

 

 

بازار جهانی:

 

مواد شیمیایی

 

فروش مواد شیمیایی

 

 

 

 

 

 

نگارنده: مهناز معصومی راد

منابع: https://www.toppr.com

        https://www.ehs.com

بالا