استعلام قیمت
نرخ ارز

اسید ترفتالیک (کاربردها و بازار جهانی)

اسید ترفتالیک

امروز می خواهیم ببینیم که ترفتالیک اسید چیست؟ در کجا کاربرد دارد و بازار جهانی این ماده شیمیایی چگونه است؟

اسید ترفتالیک چیست؟

اسید ترفتالیک ترکیبی آلی با فرمول C6H4 (CO2H)2 است. نام تجاری آن پی تی ای (P.T.A) است. و بی بو یا بوی ملایم اسید استیک را دارد. پودری است سفیدرنگ و در دسته اسیدها دسته بندی می شود.

اسید ترفتالیک

کاربردهای اسید ترفتالیک:

  • الیاف پلی‌استر که بر پایه PTA ساخته می‌شوند، به تنهایی و در ترکیب با الیاف مصنوعی و طبیعی دیگر بکار می‌روند.
  • فیلم‌های پلی‌استر به طور گسترده‌ای در نوارهای ضبط صدا و فیلم، نوارهای ذخیره‌سازی داده‌ها، فیلم‌های عکاسی، برچسب‌ها و سایر مواد مانند ورق‌هایی که هم به پایداری و هم به سختی احتیاج دارند استفاده می‌شوند.
  • اسید‌ترفتالیک در رنگ به عنوان حامل استفاده می‌شود.
  • اسیدترفتالیک به عنوان ماده اولیه برای ساخت پلاستی سایزرهای ترفتالات مانند dioctyl terephthalate و dibutyl terephthalate استفاده می‌شود.
  • این ماده در صنایع داروسازی به عنوان ماده اولیه داروهای خاص استفاده می‌شود.
  • علاوه بر این کاربردها پلی‌استرها و پلی‌آمیدهای بر پایه اسید ترفتالیک نیز در چسب‌های مذاب داغ مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • اسید ترفتالیک ماده اولیه مهمی برای تولید پلی استرهای اشباع شده با وزن مولکولی کم برای پوشش های پودری و محلول در آب است.

اسید ترفتالیک

کاربرد نظامی:

در این بخش به طور مفصل تر به بررسی کاربرد اسید ترفتالیک در صنایع نظامی می پردازیم.

مخلوط های مبتنی بر ترموپلاستیک به دلایل مختلف به طور گسترده در کاربردهای نظامی استفاده می شوند. یکی از دلایل نیاز به داشتن بهترین فناوری برای پیروزی در یک نبرد است.

 در طول جنگ جهانی اول، زمانی که نبردهای هوایی برای اولین بار صورت گرفت. پوشش بوم و دوپینگ (شلاک) برای بال‌ها و بدنه هواپیما مورد استفاده قرار گرفت و این یکی از اولین موارد استفاده از مواد کامپوزیتی است.

زمانی که ضرب‌الاجل‌ها تنگ است و الزامات مهندسی دقیق هستند. پلاستیک‌های اسید ترفتالیک خالص (PTA) تقاضای بیشتری دارند. هنگامی که یکی از بزرگترین شرکت های دفاعی و امنیتی در جهان به PTA نزدیک شد تا مجموعه ای از 15 قالب پیچیده را در کمتر از 3 ماه تکمیل کند. آن ها مشتاق بودند ثابت کنند که می توانند ارائه دهند. هر بخش عملکرد خاص خود را دارد و باید الزامات دقیقی را برآورده کند که برای موفقیت واحد حیاتی است. حتی کوچکترین انحراف از پارامترها، یکپارچگی محصول را به خطر می اندازد و در نهایت منجر به شکست می شود. بنابراین دستاوردهای دقیق، حتی تحت سخت ترین محدودیت ها، مورد نیاز است.

ترفتالیک اسید

بازار جهانی:

اسید ترفتالیک

خرید:

شرکت علمی سازان پاسارگاد با برند کانگورو تامین کننده مواد اولیه شیمیایی می باشد. جهت خرید و یا ثبت سفارش با 88064800 تماس حاصل نمائید. کارشناسان ما آماده ثبت سفارش و یا ارائه مشاوره به شما می باشند.

نگارنده: مهناز معصومی راد

منابع: https://www.sciencedirect.com

        https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov

بالا