استعلام قیمت
نرخ ارز

انواع مختلف مواد اولیه شیمیایی چیست؟

انواع مختلف مواد شیمیایی

 

مواد خام شیمیایی چیست؟

مواد خام شیمیایی را می توان به یکی از سه دسته کلی تقسیم کرد. که توسط طیف گسترده ای از صنایع در سراسر جهان استفاده می شود. اساسی ترین مواد خام موجود، ترکیبات خامی هستند. که به شکل ناخالص از طبیعت به دست می آیند. که شامل محصولاتی با منشأ بیولوژیکی کوتاه مدت مانند:

  • چوب از صنعت جنگل داری،
  • ذخایر معدنی
  • نفت است.

 یک محصول فرعی فوری پالایش برخی از این مواد، طیف وسیع دیگری از مواد خام شیمیایی به نام کانی های صنعتی را تولید می کند. این شامل ترکیباتی مانند خاک رس، کوارتز و سنگ معدن بوکسیت است. که در این مرحله مواد شیمیایی معمولاً بین 85 تا 98 درصد خالص هستند.

 گروه بعدی مواد خام شیمیایی پرکاربرد ترکیبات معدنی با خلوص 98% تا 99.9% را پوشش می‌دهد. که نمونه‌هایی از آن اکسیدهای فلزی خالص شده مانند اکسید آهن و مواد شیمیایی مصنوعی مانند هیدروکسید سدیم، NaOH است. که به عنوان کاتالیزور و معرف برای صنایع استفاده می‌شود.

متداول ترین مواد خام شیمیایی در دسترس و برداشت شده که به طور منظم توسط طبیعت دوباره پر می شود سلولز است. ماده بعدی دیگر لیگنین است که به دنبال آن می آید.

هر دو ترکیب با هم بخش عمده ای از ساختار سلولی دیواره سلولی گیاهان و بخش های چوبی درختان را تشکیل می دهند. جدای استفاده از سلولز و لیگنین برای ساخت مواد خام مانند چوب برای ساختمان ها یا ساخت کاغذ. این ترکیبات برای تولید سوخت های زیستی، به عنوان یک عامل اتصال دهنده. در چسب ها و برای بسیاری از محصولات دیگر نیز حیاتی هستند.

 سلولز و لیگنین به‌عنوان ماده خام شیمیایی پیش‌ساز بسیاری از این محصولات تجاری، به کاغذ یا خمیر چوب تبدیل می‌شوند. و تخمین‌ها حاکی از آن است که تا سال 2000، بیش از 334،000،000 متریک تن خمیر در جهان هر سال تولید می‌شود. بیش ترین مقدار آن با 131,000,000 تن متریک از درختان تولید می شود.

 اما منابع دیگر شامل کاغذ بازیافتی و ضایعات محصول از انواع مختلف گیاهان فیبری است.

 

مواد شیمیایی

 

 

 

پرکاربردترین مواد خام صنعتی شامل کوارتز است. که می تواند به عنوان مواد معدنی با کیفیت جواهری مانند جاسپر و اونیکس یا شن و ماسه معمولی که برای تولید ریزپردازنده های شیشه و سیلیکون استفاده می شود. وجود داشته باشد.

 نفت یکی دیگر از مواد خام صنعتی است. که به طیف گسترده ای از سوخت های هیدروکربنی تصفیه شده و صدها نوع پلاستیک مختلف تبدیل می شود. از جمله مواد خام صنعتی مبتنی بر مواد معدنی که تقاضای زیادی در صنعت دارد. موادی هستند که حاوی فلزاتی مانند سرب، آهن و مس هستند.

 از دیگر مواد اولیه شیمیایی بسیار مهم برای صنعت می توان به سنگ آهک که برای تولید سیمان و بتن استفاده می شود. و کائولن که یک ماده معدنی آلومینوسیلیکات است. برای ساخت همه چیز از فایبرگلاس گرفته تا سرامیک و رنگ استفاده می شود.

مواد شیمیایی صنعتی بسیار تصفیه شده ترین مواد خام شیمیایی هستند. و تقریباً به طور کامل از ترکیب فعال تشکیل شده اند.

طیف گسترده ای از اتیلن مورد استفاده برای تولید پلاستیک تا آمونیاک که به عنوان کود و حلال استفاده می شود را شامل می شود.

 اسید سولفوریک، کربنات سدیم و عناصر شیمیایی مانند کلر نیز مواد خام شیمیایی مورد نیاز برای بسیاری از فرآیندهای تولید هستند. سایر عناصر شیمیایی که برای صنعت قرن بیست و یکم ضروری هستند. شامل نیتروژن و اکسیژن است که برای کنترل سایر واکنش های شیمیایی یا تسریع آنها از طریق اکسیداسیون استفاده می شود.

 

نگارنده: مهناز معصومی راد

منبع: https://www.aboutmechanics.com

بالا