استعلام قیمت
نرخ ارز

انواع پوشش کف (و آنچه در مورد هر کدام باید بدانید)

پوشش کف

 

وقتی صحبت از پوشش های کف بتنی به میان می آید. هیچ کمبودی در گزینه ها وجود ندارد. این مواد عموماً برای محافظت از کف های بتنی زیرین در برابر سایش. و همچنین جلوگیری از خوردگی آرماتورهای فولادی استفاده می شوند.

در بسیاری از موارد، پوشش های کف را می توان برای موارد زیر نیز مورد استفاده قرار داد:

کف ها را با روشن کردن یا مشخص کردن مناطق خاصی از تأسیسات تزئین کنید

  • جزایر ترافیکی را علامت گذاری کنید
  • ترافیک مسیر
  • بتن رنگی را بپوشانید

در این مقاله به برخی از متداول‌ترین پوشش‌های محافظ کف بتنی می‌پردازیم. و مروری به برخی از مزایا، معایب و کاربردهای معمولی آن‌ها خواهیم داشت.

پوشش های کف اپوکسی

سیستم های پوشش کف اپوکسی از دو عنصر متمایز تشکیل شده است:

  • یک رزین اپوکسی
  • یک سخت کننده پلی آمین.

این دو جزء قبل از استفاده مخلوط می شوند. هنگامی که رزین و سخت کننده با هم ترکیب می شوند. در یک واکنش شیمیایی شرکت می کنند. که باعث ایجاد اتصال متقاطع عناصر در هنگام پخت می شود. نتیجه واکنش شیمیایی یک ماده پوشش پلاستیکی سخت و سفت است .که به خوبی به اکثر لایه های پایه می چسبد.

کفپوش های اپوکسی به دلیل سختی، دوام و مقاومت در برابر ضربه معروف هستند.

 این ویژگی‌ها پوشش‌های اپوکسی را برای کاربردهای سنگین مانند تأسیسات صنعتی، انبارها، مراکز لجستیک و سایر مناطقی که ممکن است. در معرض ترافیک سنگین لیفتراک قرار گیرند. ایده‌آل می‌سازد. اپوکسی همچنین به دلیل مقاومت در برابر محصولات شیمیایی مانند: سفید کننده ها، روغن ها، گریس ها، پاک کننده ها و غیره شناخته شده است.

 این مقاومت شیمیایی آنها را به گزینه ای محبوب در گاراژهای صنعت خودرو تبدیل می کند.

 

 

پوشش اپوکسی

 

پوشش های کف پلی اورتان

پلی یورتان ها پلیمرهایی هستند. که به گروهی از ترکیبات شیمیایی به نام کاربامات ها متصل می شوند. پلی اورتان ذاتاً یک پلیمر ترموست است. یعنی با گرم شدن ذوب نمی شود. برای چشمی که آموزش ندیده، پوشش های پلی اورتان ممکن است. از نظر بصری شبیه کفپوش های اپوکسی باشند. با این حال، آنها دارای ویژگی های متمایز هستند. که آنها را برای کاربردهای خاص ایده آل می کند.

بر خلاف پوشش های اپوکسی که بسیار سفت و مقاوم در برابر ضربه هستند. پوشش های کف پلی اورتان نسبتا نرم تر و کشسان تر هستند. این ویژگی باعث می شود که پوشش های کف پلی اورتان برای مناطقی با ترافیک متوسط ​​تا سنگین عابران پیاده مناسب تر باشد. افزایش الاستیسیته همچنین باعث می شود. که کفپوش های پلی اورتان در برابر سایش مقاوم تر شوند. زیرا بارهای ضربه ای به راحتی جذب می شوند. و کمتر مستعد ایجاد خراش هستند. خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری پلی یورتان به توانایی آنها برای عملکرد در محیط هایی با دمای انجماد پایین کمک می کند.

ویژگی های مطلوب پوشش های کف پلی اورتان آنها را برای چندین کاربرد از جمله پارکینگ، اتاق های انجماد و امکانات تجاری شلوغ مانند مراکز خرید، فرودگاه ها و بیمارستان ها ایده آل می کند.

یکی دیگر از مزایای قابل توجه کفپوش های پلی یورتان زمان پخت آن است. کف پوشیده شده با این ماده می تواند روز بعد آماده بهره برداری باشد. در مقابل، پوشش‌های اپوکسی حداقل به هفت روز زمان نیاز دارند. تا برای استفاده آماده شوند.

در حالی که پلی اورتان دارای خواص مفید بسیاری است. آنها دارای کاستی های کمی هستند. کفپوش های پلی اورتان به رطوبت بسیار حساس هستند. هنگامی که رطوبت به کف زمین حمله می کند. حباب هایی روی سطح ایجاد می شود. که باعث ایجاد لکه های ناخوشایند روی سطح می شود. بنابراین، استفاده از کفپوش های پلی اورتان در مناطقی با رطوبت بالا توصیه نمی شود.

 عمر محدود و حساسیت به رطوبت آنها نیز کار با آنها را چالش برانگیز می کند. به این ترتیب، استفاده صحیح از پوشش های پلی یورتان معمولاً به کارکنانی مجرب و آموزش دیده نیاز دارد.

 

 

پوشش

 

 

پوشش های کف پلی اسپارتیک

پلی اسپارتیک زیر مجموعه ای از پلی اوره است. مانند پوشش های کف پلی اوره، پلی آسپارتیک نیز یک سیستم دو بخشی است. یعنی رزین باید با یک کاتالیزور ترکیب شود. تا کار را تسهیل کند.

فرآیند پخت و سخت شدن در حالی که تغییرات اولیه پوشش‌های کف پلی اسپارتیک دارای کاستی‌های متعددی بود. نوآوری‌ها در فناوری پوشش، این پوشش‌های کف را جایگزین همه‌کاره‌ای برای سیستم‌های پوشش اپوکسی و پلی‌اورتان کرده است.

یکی از مزایای اولیه پلی اسپارتیک قابلیت استفاده از آن به عنوان یک سیستم کفپوش کامل و همچنین پوشش رویی است. به عبارت دیگر، پوشش‌های کف پلی اسپارتیک می‌توانند. در یک لایه به همان چیزی برسند. که اپوکسی و پلی اورتان سنتی معمولاً به دو لایه نیاز دارند. در نتیجه پلی اسپارتیک ها می توانند زمان کاربرد. هزینه کار و مواد را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

یکی دیگر از مزایای کفپوش های پلی اسپارتیک، قابلیت سفارشی شدن آن است. استرهای پلی اسپارتیک را می توان برای کنترل زمان خشک شدن و عمر گلدانی دستکاری کرد. این مشخصه زمان تاخیر را کاهش می‌دهد. و به دارایی‌ها اجازه می‌دهد سریع‌تر به خدمت بازگردند. برخی از فرمول‌های پوشش می‌توانند. در عرض چند ساعت خشک شوند و در روز بعد به کار بازگردند.

از آن جایی که پوشش های کف پلی اسپارتیک برخی از خواص مشابه پلی اورتان خود را برآورده می کنند یا از آنها فراتر می رود. می توان از آنها در بسیاری از کاربردهای مشابه استفاده کرد. این ها در درجه اول شامل مناطقی با ترافیک متوسط ​​تا سنگین مانند فرودگاه ها، مراکز خرید، مراکز خرید، بیمارستان ها و غیره می شود.

همانند اپوکسی ها، پوشش های کف پلی اسپارتیک نیاز به توجه دقیق به آماده سازی سطح دارند. سطوحی که به درستی آماده نشده اند می توانند. منجر به انواع مختلفی از خرابی پوشش شوند.

پوشش های کف اکریلیک

اکثر پوشش های کف اکریلیک با بیش از یک مونومر مانند اتیل آکریلات، متیل متاکریلات یا بوتیل آکریلات ساخته می شوند. این اجزا اغلب در یک حلال، معمولاً آب، پردازش می شوند. این کفپوش ها از نظر هزینه و کارایی حد متوسطی را ارائه می دهند.

کفپوش های اکریلیک به اندازه همتایان اپوکسی یا پلی اورتان خود دوام ندارند. به این ترتیب، ممکن است به دفعات بیشتری نسبت به سایر پوشش‌ها نیاز به صاف کردن یا پوشش مجدد داشته باشند. بنابراین، در حالی که هزینه اولیه پوشش‌های کف اکریلیک ممکن است. نسبتاً ارزان باشد، هزینه‌های نگهداری طولانی‌مدت بیشتر از سایر پوشش‌ها است.

با توجه به این کاستی ها، پوشش های کف اکریلیک برای بتن های تزئینی، سطوح با حداقل تردد پا، و مناطقی با حداقل خطر ساییدگی یا ریختن مواد شیمیایی مناسب هستند. با این حال، فرمول‌های اکریلیک خاص می‌توانند. ویژگی‌های عملکردی برتری مانند محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، مقاومت در برابر لغزش و مقاومت در برابر آب را ارائه دهند.

در حالی که اکریلیک دوام دیگر پوشش‌های کف را ندارد. زمان خشک شدن نسبتاً سریعی دارد و به سرعت یک ساعت پس از اجرا خشک می‌شود. این امر نیاز کلی به نیروی کار و زمان چرخش را کاهش می دهد. علاوه بر این، در صورتی که پوشش در حین کار آسیب ببیند. سطح پوشش را می توان به راحتی سفت کرد.

 

 

پوشش

 

 

نگارنده: مهناز معصومی راد

منبع: https://www.corrosionpedia.com

بالا