استعلام قیمت
نرخ ارز

اومیکرون و تاثیر آن بر قیمت های جهانی

اومیکرون

 

پس از شناسائی ویروس کرونا در سال 2019 و همه گیری این ویروس در دنیا، مدت کمی بود که پس از واکسیناسیون سراسری در تمام دنیا و حتی جشن پایان کرونا که در بسیاری در نقاط دنیا گرفته شد. گونه جهش یافته ای از این ویروس منحوس در آفریقا شناسائی شد.

ویروس جدید نسبت به واریانت قبلی با سرعت بیشتری انتقال می یافت. و مسئله بدتر این بود که نمی دانستیم قدرت کشندگی آن به اندازه ویروس قبلی هست یا کمتر؟

نمی دانستیم آیا واکسیناسیون بر این نوع هم تاثیر گذار هست یا نه؟

با گذشت مدت زمان کمی دانشمندان دریافتند. ویروس اومیکرون در مقابل واکسن های موجود مصونیت دارد.

علائم آن مانند ویروس سرماخوردگی بود. بر خلاف ویروس کرونا که ریه را درگیر می کرد، ویروس جدید مجرای تنفسی را درگیر می کند.

برخلاف سرعت شیوع بالا، کشندگی کمتری دارد. پس از دو ماه، اولین مورد مرگ بر اثر این ویروس، هفته قبل در آمریکا ثبت شد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی این ویروس و تاثیر آن بر بازار جهانی بپردازیم:    اومیکرون

میزان بستری شدن در بیمارستان:

نتایج اولیه نشان دهنده بارقه ای از امید بود. گزارش‌های آفریقای جنوبی به طور مداوم میزان کمتری از بستری شدن در بیمارستان را در نتیجه عفونت‌های Omicron در مقایسه با عفونت‌های ناشی از نوع دلتا. که در حال حاضر مسئول بیشتر عفونت‌های SARS-CoV-2 در سطح جهان است، نشان می‌دهد.

 در 14 دسامبر، شرکت بیمه سلامت خصوصی آفریقای جنوبی Discovery Health در ژوهانسبورگ اعلام کرد. که خطر بستری شدن در بیمارستان در میان افراد آلوده به Omicron در مقایسه با افراد مبتلا به نوع قبلی، 29 درصد کمتر بوده است.

همین مسئله به این شایعات دامن زد. که Omicron باعث بیماری خفیف تری نسبت به انواع قبلی می شود. اما محققان می گویند هنوز برای اطمینان زود است. و جزئیات روش شناختی کلیدی این مطالعه هنوز منتشر نشده است.

چنین جزئیاتی هنگام تفسیر داده‌ها در مورد شدت بیماری بسیار مهم است.
که می‌تواند با عواملی مانند ظرفیت بیمارستان، سن و سلامت کلی افرادی که در ابتدا آلوده شده‌اند. و میزان مواجهه قبلی با ویروس کرونا مخدوش شود.

ایجاد یک تصویر ثابت از کشورهایی که در حال حاضر عفونت های Omicron کمتری دارند، به زمان نیاز دارد. در 13 دسامبر، دانمارک داده‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌داد نرخ بستری شدن در بیمارستان برای افرادی که به Omicron آلوده شده‌اند به نظر می‌رسد. با نرخ افراد آلوده به انواع دیگر برابر است. اما این مقایسه تنها بر اساس حدود 3400 مورد عفونت Omicron و 37 بستری در بیمارستان بود.

به طور مشابه، گزارش 16 دسامبر از امپریال کالج لندن هیچ شواهدی مبنی بر کاهش بستری شدن در بیمارستان ناشی از عفونت های Omicron در مقایسه با Delta در انگلستان پیدا نکرد. ترولز لیلبیک، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه کپنهاگ، می‌گوید: در مجموع، اعداد هنوز برای نتیجه‌گیری قطعی در مورد شدت بیماری ناشی از Omicron بسیار کوچک است.

گونه‌ای که به سرعت در حال گسترش است می‌تواند به طور خطرناکی سیستم‌های مراقبت بهداشتی را تحت فشار قرار دهد.

داده های خوش بینانه آفریقای جنوبی ممکن است نشانه ای از خوش خیم تر بودن Omicron نسبت به انواع قبلی نباشد. جاست می گوید که بیش از 70 درصد از جمعیت مناطقی که به شدت آلوده به Omicron هستند، قبلاً در معرض SARS-CoV-2 قرار گرفته اند و حدود 40 درصد حداقل یک دوز از واکسن کووید-19 دریافت کرده اند. این امر تفکیک اثرات مصونیت از قبل موجود از ویژگی‌های ذاتی خود نوع را دشوار می‌کند.

واکسیناسیون:

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌است. Omicron ممکن است بتواند از برخی مصونیت‌های ناشی از واکسن کووید دور بزند. و داده‌های اولیه از آژانس امنیت سلامت بریتانیا نشان می‌دهد که واکسن‌ها به همان اندازه که در برابر سایر انواع عفونت‌ها محافظت می‌کنند. در برابر عفونت‌های Omicron محافظت نمی‌کنند.

با این حال، واکسن ها می توانند از بسیاری از دریافت کنندگان در برابر بیماری شدید و مرگ ناشی از COVID-19 محافظت کنند. علاوه بر آنتی‌بادی‌ها، سیستم ایمنی در افرادی که قبلاً آلوده و واکسینه شده‌اند. سلول‌هایی به نام سلول‌های T را مستقر می‌کند. که می‌توانند قطعات پروتئین‌های ویروسی را شناسایی کرده و سلول‌های آلوده به ویروس را از بین ببرند و به طور بالقوه دامنه عفونت را محدود می‌کنند.

 

 

اومیکرون

 

 

نرخ شیوع:

همانطور که این داده ها ظاهر می شوند. محققان به ویژه به بررسی اثرات Omicron بر روی کودکان خواهند پرداخت. نتایج حاصل از آفریقای جنوبی نشان می دهد که نرخ بستری شدن در بیمارستان برای کودکان آلوده به Omicron بیشتر از موج های قبلی است. اما محققان مجدداً هشدار می دهند. که این لزوماً به این معنا نیست که کودکان نسبت به دلتا یا انواع دیگر آسیب پذیرتر از Omicron هستند.

جاست خاطرنشان می کند که کودکان نسبت به بزرگسالان نسبت به بزرگسالان کمتر از میزان ابتلا به ویروس کرونا و واکسیناسیون قبلی برخوردار هستند. به این معنی که سطح ایمنی از قبل موجود در آنها به این اندازه بالا نیست.

او می‌افزاید که نرخ بالاتر بستری شدن کودکان در بیمارستان در مراحل اولیه شیوع نیز می‌تواند. نشان‌دهنده ظرفیت بیشتر بیمارستان باشد و این امکان را فراهم می‌کند. که کودکی را برای مشاهده در خانه نگه‌دارید که در غیر این صورت ممکن است به خانه فرستاده شود.

بازار جهانی:

اگر omicron موج جدی دیگری از آلودگی جهانی را ایجاد کند. می تواند از هزینه های مصرف کننده و ایجاد شغل جلوگیری کند. کسب‌وکارها با مصرف انرژی کمتر، کالاهای کمتری تولید و ارسال می‌کنند. تنگناهای زنجیره تامین کاهش می یابد و تورم کاهش می یابد.

جوئل هایت، مدیر عامل Globality، یک شرکت فناوری زنجیره تامین در سیلیکون ولی، گفت: ” به احتمال زیاد تورم افزایش می یابد. زیرا زنجیره تامین احتمالاً دوباره تحت تاثیر منفی قرار می گیرد.”

«مردم برای رسیدن به کار از طریق قرنطینه مشکل دارند. نیروی کار کمیاب تر می شود . به ویژه برای مشاغلی که حضور در محل کار اهمیت دارد. عرضه کاهش می یابد و فشار صعودی بر قیمت گذاری دارد.

این می تواند همان زنجیره علت و معلول اقتصادی باشد. که با آخرین موج بزرگ COVID-19 از نوع دلتا در اوایل امسال دیدیم.

البته نباید از این مسئله غافل شد که هم اکنون نیز، شیوع اومیکرون بر قیمت جهانی نفت بی تاثیر نبوده است. نوسانات قیمت نفت ناشی از ویروس اومیکرون بر قیمت مواد اولیه نیز تاثیر می گذارد.  اومیکرون

 

 

بازار جهانی

 نگارنده: مهناز معصومی راد

منابع: https://www.nature.com

        https://www.marketplace.org

بالا