استعلام قیمت
نرخ ارز

بازار جهانی پلی آمید

پلی آمید

 

اگر با کلمه “پلی آمید” برخورد کرده اید. و احساس کرده اید که در یک گوش فرو رفته و از گوش دیگر خارج می شود. نگران نباشید! ممکن است کلمه ای پیچیده به نظر برسد، اما در حقیقت می تواند ساده باشد. این مقاله این سوال را توضیح می دهد: پلی آمید چیست؟

ابتدا بیایید تعریف کنیم که یک پلیمر چیست؟

 پلیمر تعداد زیادی مولکول است که به هم متصل شده اند (یک رشته را در نظر بگیرید). یک مولکول مونومر (به معنی یک) نامیده می شود. هنگامی که بیش از یک مولکول به هم مرتبط باشد، پلیمر نامیده می شود (به معنی تعداد زیادی).

 بنابراین، پلی آمید یک مونومر است. که به پیوند آمیدی متصل است. به عنوان مثال، یک ترکیب مصنوعی مانند نایلون. در این حالت، رشته مولکول‌ها با نایلون به هم متصل می‌شوند. به همین ترتیب، پلی استر یک مونومر است که به پیوند ترکیبی به نام استر متصل است. پارچه های پلی آمیدی معمولاً به دو گروه مصنوعی و طبیعی تقسیم می شوند و کاربردهای بسیار متنوعی دارند.

در این مقاله، خواهید فهمید که پلی آمید چیست و همچنین محبوبیت پارچه های پلی آمید از کجا شروع شد و در آینده چگونه است؟

پلی آمید چیست؟

PA ها یا نایلون یکی از کلاس های ترموپلاستیک مهندسی با کارایی بالا به دلیل تعادل خوب خواص آن است. پلی آمیدها حاوی پیوندهای آمیدی تکرار شونده یعنی CO-NH هستند. از تراکم واحدهای یکسان، کوپلیمرهایی با واحدهای مختلف تشکیل می شود.

PA ها در برابر حرارت و مقاومت الکتریکی بالایی از خود نشان می دهند. به لطف ساختار کریستالی خود، مقاومت شیمیایی بسیار خوبی نیز از خود نشان می دهند. آنها خواص مکانیکی و بازدارندگی بسیار خوبی دارند. علاوه بر این، این مواد به راحتی می توانند شعله گیر شوند. پلی آمیدها اولین الیاف مصنوعی واقعی بودند که تجاری شدند.

 

 

پلی آمید

 

 

نمونه ای از کاربردهای پارچه های پلی آمید

همانطور که می دانید، در شیمی هم مواد پلی آمیدی طبیعی وجود دارد و هم مصنوعی.

 نمونه های طبیعی پشم و ابریشم هستند. در حالی که محبوب ترین PA مصنوعی نایلون است. از نظر صنعت، بیشتر مردم در سراسر جهان «پلی آمید» را مترادف با نایلون می دانند.

پس از جنگ جهانی دوم، جایی که از نایلون – پارچه ای محکم و بادوام – برای ساخت چترهای سرباز استفاده شد. زنان شروع به بازیافت چتر نجات به لباس های شیک کردند. در نتیجه، پوشاک نایلونی خالص به آخرین روند تبدیل شد.

همانطور که اکنون می دانیم، نایلون خالص برای پوشاک زنانه مناسب نیست. قابلیت تنفس کمی دارد، به راحتی خراب می شود و حتی می تواند در دمای بالا ذوب شود… در واقع می توان گفت: برای یک روز آفتابی ایده آل نیست.

اما نایلون هنوز چیزی را ارائه می دهد که پلی آمیدهای طبیعی آن را ندارند: الاستیسیته. برخلاف پشم و ابریشم، نایلون حالتی ابریشمی ایجاد می‌کرد که کشش نیز داشت. و بنابراین، سازندگان پارچه شروع به مخلوط کردن نایلون با پارچه های دیگر مانند پنبه، پشم و پلی استر کردند.

 استفاده از نایلون PA به این دلیل که تجزیه پذیر نیست زیاد مورد تائید طرفداران محیط زیست نمی باشد.

پلی آمید

 

بازار جهانی:

 

 

 

 

 

بازار جهانی پلی آمید

 

 

 

بازار جهانی پلی آمید

 

خرید:

شرکت علمی سازان پاسارگاد با برند کانگورو، تامین کننده مواد اولیه شیمیایی می باشد. جهت خرید این ماده با شماره 88064800 تماس حاصل نمائید. کارشناسان ما آماده ثبت سفارش و ارائه مشاوره به شما می باشند.

 

 

  نگارنده: مهناز معصومی راد

منابع: https://www.contrado.co.uk

       https://omnexus.specialchem.com

بالا