استعلام قیمت
نرخ ارز

پلی بوتیلن ترفتالات (کاربردها و بازار جهانی)

PBT

 

با توجه به این که هدف ما شناخت مواد شیمیایی و پلیمری می باشد. به سراغ پلی بوتیلن ترفتالات رفته ایم.

می خواهیم ببینیم چیست؟ چه کاربردی دارد و بازار جهانی این ماده پلیمری چیست؟

پلی بوتیلن ترفتالات چیست؟

پلی بوتیلن ترفتالات (PBT) یک ماده ترموپلاستیک مهندسی نیمه کریستالی است. خواص و ترکیبی مشابه با پلی اتیلن ترفتالات (PET) دارد. عضوی از خانواده پلیمرهای پلی استر است.

تولید:

PBT با چند تراکم اسید ترفتالیک یا دی متیل ترفتالات با 1،4-بوتاندیول با استفاده از کاتالیزورهای ویژه تولید می شود.

 

 

فرمول مولکولی pbt

 

 

کاربردها:

پلی بوتیلن ترفتالات به دلیل طیف گسترده ای از کاربردهای آن از جمله :

  • خودروسازی،
  • برق و الکترونیک،
  • پزشکی
  • موارد دیگر مورد توجه تجاری قرار گرفته است.

PBT در زندگی روزمره وجود دارد و در قطعات الکتریکی، الکترونیکی و خودرو رایج است.

 

کاربرد پلی بوتیلن ترفتالات

 

رزین PBT و ترکیب PBT:

دو نوع محصول مورد استفاده در کاربردهای مختلف هستند. ترکیب PBT شامل مواد مختلفی است که می تواند شامل رزین PBT، براده فایبرگلاس و مواد افزودنی باشد، در حالی که رزین PBT فقط شامل رزین پایه است. این ماده اغلب در گریدهای معدنی یا شیشه ای استفاده می شود.

رزین PBT برای ساخت:

  • فیبر PBT و همچنین قطعات الکترونیکی،
  • قطعات الکتریکی و قطعات خودرو ،
  • لوازم جانبی تلویزیون،
  • روکش موتور و برس موتور نمونه هایی از کاربردهای ترکیب PBT هستند.
  • در صورت تقویت، می توان از آن در کلیدها، سوکت ها، بوبین ها و دستگیره ها استفاده کرد. نسخه پر نشده PBT در برخی از آسترها و میله های کابل ترمز وجود دارد.

هنگامی که ماده ای با استحکام بالا، ثبات ابعادی خوب، مقاومت در برابر مواد شیمیایی مختلف و عایق خوب مورد نیاز است، PBT یک انتخاب ارجح است. هنگامی که ویژگی های باربری و سایش عوامل تعیین کننده هستند، همین امر صادق است.

 به این دلایل، شیرها، اجزای ماشین آلات پردازش مواد غذایی، چرخ ها و چرخ دنده ها از PBT ساخته می شوند. کاربرد آن در اجزای فرآوری مواد غذایی تا حد زیادی به دلیل جذب رطوبت کم و مقاومت آن در برابر لکه شدن است. همچنین طعم ها را جذب نمی کند..

 

 

PBT

 

 

خواص PBT:

پلیمر خواص مکانیکی و الکتریکی عالی را نشان می دهد. خواص کلیدی این ماده پلی استر را که در زیر مورد بحث قرار گرفته است را مرور کنید.

  • دارای ویژگی های عالی مقاوم در برابر لکه و ماشین کاری است
  • استفاده کارآمد از مواد برای کاهش وزن و هزینه را امکان پذیر می کند
  • خواص مکانیکی کوتاه مدت عالی مانند استحکام، چقرمگی و سفتی بالا و همچنین تاثیر عملی خوب را ارائه می دهد.
  • مقاومت در برابر خزش، ثبات ابعادی و ویژگی های جذب رطوبت کم را فراهم می کند

 

 

PBT

 

 

 

 

بازار جهانی:

تقاضا برای PBT پس از بحران اقتصادی در سال 2009 که باعث شد. صنایع مختلف تولید برخی از مواد را کاهش دهند، دوباره جای خود را به دست آورده است. با رشد جمعیت و نوآوری ها در صنایع خودرو، برق و الکترونیک، استفاده از PBT به طور پیوسته افزایش خواهد یافت. این امر در صنعت خودروسازی با توجه به نیاز روزافزون آن به مواد سبک تر، مقاوم تر، کم تعمیر و نگهداری و رقابتی بودن آن آشکار است.

استفاده از پلاستیک های درجه مهندسی مانند PBT به دلیل مسائل پیرامون خوردگی فلزات و هزینه های بالا برای به حداقل رساندن این مشکل افزایش می یابد. بسیاری از طراحان که به دنبال جایگزینی برای فلزات هستند. به پلاستیک به عنوان راه حل روی آورده اند. یک درجه جدید از PBT که نتایج بهتری در جوشکاری لیزری ارائه می دهد. ایجاد شده است و راه حل جدیدی برای قطعات جوش داده شده ارائه می دهد.

 

 

بازار جهانی PBT

 

 

آسیا و اقیانوسیه پیشرو در استفاده از PBT است. که حتی پس از بحران اقتصادی نیز تغییری نکرده است. در برخی از کشورهای آسیایی، PBT بیشتر در بازارهای الکترونیک و برق استفاده می شود، در حالی که در آمریکای شمالی، ژاپن و اروپا، PBT بیشتر در صنعت خودرو استفاده می شود. اعتقاد بر این است که تا سال 2020، مصرف و تولید PBT در آسیا در مقایسه با اروپا و آمریکا به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. کشورهای غربی.

بازار جهانی PBT

خرید:

شرکت علمی سازان پاسارگاد با برند کانگورو، تامین کننده و وارد کننده مواد اولیه پلیمری می باشد. جهت خرید با شماره 88064800 تماس حاصل نمائید. کارشناسان ما آماده ثبت سفارشات و یا ارائه مشاوره به شما می باشند.

 

 

 

 

نگارنده: مهناز معصومی راد

منبع: https://omnexus.specialchem.com

        https://www.thoughtco.com

بالا