استعلام قیمت
نرخ ارز

بازگشت دلار به هدف ۱۴۰۲

بازگشت دلار به هدف ۱۴۰۲

شاخص بازار ارز یک روز کاهشی دیگر را پشت سر گذاشت. بررسی‌های به‌عمل آمده از روند کلی نرخ دلار آزاد در معاملات چند روز اخیر نشان می‌دهد. که این شاخص در حال حرکت به سمت هدف ۱۴۰۲ است. با انتشار اخباری در رابطه با گشایش ارزی جدید و تایید انتقال دارایی ۱۰ میلیارد دلاری ایران در عراق، بازار ارز تهران از شرایط با ثبات خود خارج شد و روندی کاهشی در بازار شکل گرفت.

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس این روند نرخ هر برگ اسکناس دلار آزاد که از روز‌های ابتدایی آبان ماه در کانال قیمتی 51هزار تومانی معامله می‌شد. وارد کانال پایین‌تر شد.

در ابتدا گمان می‌رفت که این نرخ مجددا به کریدور ثبات جدید خود یعنی بازه 51هزار تا 51 هزار و 500 تومانی بازگردد. اما نه تنها روند کاهشی دلار تغییر نکرد. بلکه شدت آن نیز بیشتر شد. در روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ این ارز روی پله‌های نهم و دهم کانال 50 به فروش رسید.

در روز ابتدایی هفته جاری به بازه 50 هزار و 550 تا 50 هزار و 700 تومان رسید. و دیروز با کاهش قیمتی 150 تومانی در رقم 50 هزار و 400 تومان معامله شد. این افت قیمت پله‌ای اسکناس آمریکایی سبب شده تا تحلیلگران ارزی از احتمال بازگشت نرخ این ارز به کریدور محبوب 1402 سخن به میان بیاورند.

بازار آرام 1402

نمودار سالانه قیمت دلار گویای آن است. که ارز مذکور تمایل قابل توجهی به حضور در کریدور 48 هزار و 500 تا 50 هزار و 500 تومان دارد. به غیر از ماه‌های ابتدایی و همچنین بخشی از پاییز سال جاری، قیمت دلار آزاد در یک بازه قیمتی به طول 2 هزار تومان نوسان کرده است.

بازه‌ای که به عقیده بسیاری از فعالان بازار محدوده مورد علاقه بازار‌ساز است. چرا که در روز‌های کاهشی بازار تابستان نیز با وجود بهبود. ذخایر ارزی کشور، نرخ این ارز نتوانست از این بازه خارج شود. حال با کاهش سطح تنش‌ها و ریسک‌های سیاسی در اخبار، رشد قیمت دلار جبران شده. و این ارز در حال بازگشت به بازه قیمتی ذکر شده است.

البته پیش‌تر در زمان حضور اسکناس آمریکایی در کانال قیمتی 51هزارتومانی برخی از کارشناسان معتقد بودند. که با توجه به نرخ رشد دیگر شاخص‌های اقتصادی مانند تورم، احتمال حمایت بانک مرکزی از این تعدیل نرخ وجود دارد. اما حال به‌نظر می‌رسد که بازارساز مجددا درحال هدایت نرخ به سمت کانال‌های پایین‌تر است. دیروز یکشنبه 28 آبان ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار غیررسمی کاهشی بود.

هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات روز گذشته حدود 150 تومان نسبت به نرخ روز پیشین کاهش یافت. و در رقم 50 هزار و 400 تومان معامله شد. با افت قیمت دلار رنگ تابلو‌های بازار سکه نیز قرمز شد.

هر یک از قطعات ربع سکه، نیم سکه و سکه تمام بهار آزادی در عصر روز گذشته با افت قیمت یکسان 50 هزار تومانی به ترتیب در ارقام 10 میلیون و 150 هزار تومان، 15 میلیون و 150 هزار تومان و 28 میلیون و 850 هزار تومان معامله شدند.

بالا