استعلام قیمت
نرخ ارز

تداوم افت بهای نفت برای چهارمین هفته متوالی

تداوم افت بهای نفت برای چهارمین هفته متوالی

 

قیمت نفت در روز جمعه ۱۷ نوامبر تغییر چندانی نسبت به‌روز قبل نداشت. و همچنان به سیر نزولی خود ادامه داد. به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کاهش تقاضای جهانی، بهای نفت در روز پنج‌شنبه ۱۶نوامبر پس از کاهش حدود ۵‌درصدی، به پایین‌ترین سطح چهار ماهه خود رسید.
به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد بهای معاملات آتی برنت در روز جمعه به ۷۷دلار و ۷۰‌سنت در هر بشکه رسید. نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا (WTI) حدود ۷۳ دلار و ۲۵‌سنت فروخته شد. هر دو شاخص در چهار هفته گذشته حدود یک‌ششم ارزش خود را از دست داده‌اند.کاهش قیمت‌ها باعث ایجاد فشار بر عربستان، روسیه و سایر اعضای اوپک قبل از نشست آنها در ۲۶نوامبر شده‌است.اوپک و اوپک‌پلاس قرار است. در این تاریخ (۲۶نوامبر) در مورد چگونگی واکنش به تضعیف قیمت نفت و نگرانی‌ها مبنی‌بر سقوط بالقوه رشد جهانی که می‌تواند تقاضا را متوقف کند، تصمیم‌گیری کنند.

دان استرویون، رئیس تحقیقات نفت در گلدمن‌ساکس، گفت: در گذشته آنها به‌طور منظم کاهش یا تمدید کاهش قیمت‌ها را با قیمت‌های ۸۲ تا ۸۵ دلار اعلام کرده‌اند. انتظار فعلی ما این است. که کاهش تولید عربستان به‌طور کامل تا نیمه اول سال‌آینده تمدید شود، بدون اینکه انتظاری برای کاهش گروهی وجود داشته‌باشد.

قیمت نفت در بیشتر سال‌۲۰۲۳ تحت‌فشار بوده. اما پس از اینکه عربستان و روسیه با کاهش بیشتر تولید و صادرات، رهبری گروه اوپک را به عهده گرفتند. قیمت‌ها در تابستان شروع به افزایش کردند. عربستان اولین کاهش تولید داوطلبانه خود را در ماه ژوئیه انجام داد. و گفته است که این سیاست را حداقل تا پایان سال‌ ادامه خواهد داد.

روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه ۱۴ نوامبر، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد. که بازار نفت باید در اوایل سال‌۲۰۲۴ به حالت مازاد برگردد. حتی اگر عربستان کاهش تولید خود را در سال‌جاری تمدید کند. عرضه در خارج از کشورهای اوپک به رشد خود ادامه داده. و ایالات‌متحده، گویان و برزیل همگی تولید نفت خود را افزایش داده‌اند. دولت برزیل مصمم است. به چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان تا سال‌۲۰۲۹ تبدیل شود.

ادوارد گاردنر، اقتصاددان کالا در کپیتال‌اکونومیکس، گفت که کاهش بهای نفت صرفا منجر. به کاهش سهم بازار اوپک شده‌است. کاهش قیمت‌ها به دلیل تغییر در تعادل عرضه و تقاضا است. به‌نظر نمی‌رسد. عرضه به اندازه‌ای که انتظار می‌رود محدود شده باشد.»

روز چهارشنبه ۱۵نوامبر، اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده گزارش داد. که ذخایر نفت در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در هفته گذشته با ۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار بشکه رشد به ۴۲۲‌میلیون بشکه رسیده. که بسیار فراتر از انتظارات تحلیلگران شرکت‌کننده درنظرسنجی رویترز است. که افزایش ۲‌میلیون بشکه‌ای را پیش‌بینی کرده‌بودند.

بیارن شیلدروپ، تحلیلگر ارشد کالا در SEB گفت: «اکنون این اوپک است که باید در نشست آتی خود سیگنال‌های قوی بدهد. من فکر می‌کنم عربستان از کویت، عراق و امارات تقاضای کاهش بیشتر خواهد کرد و این بحث قابل‌تاملی خواهد بود.»

بالا