استعلام قیمت
نرخ ارز

تولید روزانه ۵/ ۱میلیارد مترمکعب گاز تا ۱۴۰۸

تولید گاز

 

 

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، غافلگیری زمستان امسال باعث شد. توسعه میدان‌‌‌های گازی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. به‌‌‌گونه‌‌‌ای که طرحی در شرکت ملی نفت با عنوان طرح ضربتی توسعه میدان‌‌‌های گازی در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

این طرح با محوریت توسعه میدان‌‌‌های گازی مرکزی شروع شد. و در هفته‌‌‌ای که گذشت مقامات وزارت نفت از میدان‌‌‌های گازی دی و آغار در استان فارس بازدید کردند. ۱۳میدان نفتی و گازی در این طرح توسط بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفتند. که زیربنای افزایش تولید کشور هستند.

به گفته دستگاه‌‌‌های ذی‌ربط چشم‌‌‌انداز توسعه میدان‌‌‌های مرکزی کشور که در دست اقدام است. تولید ۱۴۲میلیون مترمکعبی در روز است. همچنین به گفته رئیس شرکت ملی نفت ایران برنامه افزایش تولید گاز با هدف رسیدن به نقطه تولید روزانه یک میلیارد و ۵۰۰میلیون مترمکعب دنبال می‌شود. هم‌‌‌اکنون توان تولید گاز کشور روزانه ۹۰۰میلیون مترمکعب است.

دی و آغار؛ روزانه ۷میلیون مترمکعب

میدان‌‌‌های گازی دی و آغار که در سرزمین‌‌‌های زیبا. و عشایرنشین استان فارس واقع شده‌اند به بهره‌‌‌برداری رسیدند. پتانسیل میدان دی ۳میلیون مترمکعب و آغار ۴میلیون مترمکعب در روز است که در سال ۱۴۰۲ به بهره‌‌‌برداری خواهند رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه بازدید از این میدان‌‌‌ها درباره لزوم پیوستن. میدان‌‌‌های در دست توسعه مرکزی به جریان توزیع کشور گفت: با توسعه میدان‌‌‌های دی و آغار در استان فارس و در شهرستان فیروزآباد ظرفیت تولید گاز را افزایش خواهیم داد. که در مرحله نخست با افزایش زودهنگام از میدان دی با ۳ میلیون مترمکعب در روز و آغار با ۴ میلیون مترمکعب در روز (در مجموع روزانه ۷ میلیون مترمکعب) تا سال ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از طرح ضربتی افزایش تولید گاز خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌‌‌ها تا سال ۱۴۰۸ ظرفیت تولید گاز. کشور از یک میلیارد مترمکعب به ۵/ ۱ میلیارد مترمکعب افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته خجسته‌‌‌مهر این منطقه نقش ارزشمندی در گازرسانی سال ۱۴۰۱ داشته است: «مناطق مرکزی یک‌‌‌سوم ذخایر گاز کشور را در اختیار دارد. و روزانه تا ۲۴۰ میلیون مترمکعب تولید گاز می‌تواند داشته باشد.»

او با اشاره به‌‌‌ اینکه اگر ۲۵ میلیون مترمکعب در روز بهینه مصرف شود. مجبور به محدود کردن گاز صنایع نخواهیم بود. گفت: باید علاوه بر آنکه صیانتی تولید شود صیانتی نیز مصرف کنیم. این طرح در راستای توسعه کشور و ایجاد اشتغال و تامین نیاز صنایع انجام خواهد شد. و از این مسیر بخشی از تولید گاز را برای صادرات و تولید ثروت برای کشور اختصاص خواهیم داد.

به گفته خجسته‌مهر، در ۸ سال آینده ظرفیت تولید گاز کشور از یک میلیارد مترمکعب به ۵/ ۱ میلیارد مترمکعب. افزایش پیدا خواهد کرد‌: «با هدفی که در دولت سیزدهم ترسیم شده به حداکثر تولید گاز خواهیم رسید. در زاگرس جنوبی و میدان توس و بابا قیر با سرمایه‌گذاری که انجام خواهد شد. ظرفیت تولید گاز، ۱۴۲ میلیون مترمکعب افزایش پیدا می‌کند. همچنین با اجرای طرح ضربتی و توسعه ۱۰ میدان گازی تنها در زاگرس جنوبی ۱۲۰ میلیون مترمکعب افزایش تولید گاز محقق خواهد شد.»

او گفت: برای اینکه زودتر به افزایش تولید گاز برسیم از منابع داخلی شرکت ملی ایران سرمایه موردنیاز را تامین کردیم. و ۱۰ میلیون مترمکعب گاز در سال ۱۴۰۲ و ۱۰ میلیون مترمکعب نیز در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید گاز از این منطقه خواهیم داشت.

به گفته او بخش خصوصی مطالعه ۱۳ میدان و بررسی فشار‌افزایی را در دستور کار دارد. و «فاز دوم پالایشگاه فراشبند نیز در حال انتخاب پیمانکار است». خجسته‌‌‌مهر با تاکید بر ضرورت شتاب‌‌‌بخشی به نگهداشت توان تولید میدان‌‌‌های گازی شرکت نفت مناطق مرکزی گفت: هدف‌‌‌گذاری تولید ۳۰۰‌هزار بشکه نفت و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز در هشت سال آینده. در برنامه شرکت نفت مناطق مرکزی دیده شده است. همچنین توسعه یک میدان پنج سال زمان می‌برد، اما بهره‌‌‌برداری از آن ممکن است تا ۱۰۰ سال طول بکشد. بنابراین باید از هم‌‌‌اکنون برای نیروی انسانی برنامه‌‌‌ریزی لازم را انجام داد. او با بیان اینکه ظرفیت‌‌‌های افزایش تولید در شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی بسیار بالاست. گفت: چند میدان نفتی در این شرکت تحت توسعه قرار دارد که با سرمایه‌گذاری خارجی دو شرکت روسی در حال انجام است.

جلسه ستاد در شیراز   تولید گاز

پس از پایان بازدید از مناطق عملیاتی و میدان‌‌‌های گازی. جلسه‌‌‌ای در ساختمان شرکت بهره‌‌‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی برگزار شد که مدیران عامل شرکت نفت مناطق مرکزی، جنوب، شرق و غرب هم به صورت آنلاین در آن حضور داشتند.

مهدی حیدری مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران که در جلسه حضور داشت. ضمن ارائه گزارشی از شرایط میدان‌‌‌های گازی دالان، دی و آغار گفت: در مرحله دوم توسعه میدان‌‌‌های گازی این ظرفیت در مجموع ۲۵ میلیون مترمکعب در روز از میدان‌‌‌های دی و آغار افزوده می‌شود. که برای پالایش این مقدار، نیاز به توسعه پالایشگاه فراشبند است. در حال مذاکره با شرکت‌های داخلی و سرمایه‌گذار برای امضای قرارداد آن هستیم که حدود ۱۷۷ میلیون دلار هزینه می‌‌‌برد. و تا چند ماه آینده به قرارداد می‌رسد و افزایش تولید گاز و اشتغال‌‌‌آفرینی در منطقه را در پی دارد.

به گفته حیدری توسعه کامل میدان‌‌‌های دی و آغار و پالایشگاه فراشبند. تا حدود ۳۶ ماه آینده تکمیل می‌شود که گام مهمی خواهد بود.

همچنین مدیرعامل شرکت زاگرس جنوبی نفت مناطق مرکزی. با اشاره به اینکه در زمستان امسال برای عبور از زمستان روزانه ۱۶۵ میلیون مترمکعب گاز. در منطقه زاگرس تولید شده است، گفت: در تولید این میزان گاز در زمستان حتی یک روز هم خللی ایجاد نشده است.

سید‌ابوالحسن محمدی اظهار کرد: در حال حاضر، گاز تولیدی از دو میدان آغار. و دالان و در آینده گاز تولیدی از میدان دی در این پالایشگاه فرآورش خواهد شد. وی با بیان اینکه ظرفیت پالایشگاه گاز فراشبند در ابتدا ۴۰ میلیون مترمکعب در روز بوده است. گفت: اکنون این ظرفیت به ۴۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

محمدی ادامه داد: گاز میدان آغار از ۱۳ حلقه چاه بعد از جداسازی و لخته‌گیری با یک خط لوله ۲۴ اینچ و دو خط لوله ۳ اینچ به طول ۹۰ کیلومتر به پالایشگاه فراشبند ارسال می‌شود. دالان به فاصله ۲۰ کیلومتری این پالایشگاه قرار دارد. و گاز بدون لخته‌گیری به پالایشگاه ارسال می‌شود.

مدیرعامل زاگرس جنوبی با اشاره به اینکه این پالایشگاه از بخش‌‌‌های مختلف تشکیل شده است. افزود: واحد لخته‌گیر، جداکننده و همچنین برج جذب آب از این بخش‌‌‌هاست. بخش دیگر بخشی است که هیدروکربور گاز را به نقطه خود می‌‌‌رساند و همچنین واحد تثبیت میعانات گازی. نیز در این پالایشگاه وجود دارد. به گفته محمدی اگر فاز ۲ پالایشگاه فراشبند اضافه شود. ۲۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایش گاز کشور افزوده خواهد شد. علاوه بر این با وارد مدار شدن چاه‌‌‌های منطقه دالان ۷ میلیون به ظرفیت آن اضافه خواهد شد. و در مجموع این ظرفیت به ۷۰ میلیون مترمکعب می‌‌‌رسد.

بالا