استعلام قیمت
نرخ ارز

جمع‌آوری ریال با دلار ۲۸۵۰۰ تومان

جمع‌آوری ریال با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی

 

 

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: سیاست تخصیص ارز ترجیحی با نرخ ۲۸۵۰۰تومان برای کالاهای اساسی تاکنون هیچ‌گونه آثار سوءپولی نداشته است.محمد شیریجیان با بیان اینکه ارز مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی از محل صادرات نفت‌خام، خالص صادرات گاز طبیعی و میعانات گازی تامین می‌شود، گفت: این منابع ارزی متعلق به دولت است و در چارچوب سیاست‌های حمایتی دولت در نظر گرفته شده است.

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، او با بیان اینکه در نتیجه اجرای سیاست تخصیص ارز ۲۸۵۰۰تومان برای کالاهای اساسی پایه پولی و متعاقبا نقدینگی افزایش پیدا نمی‌کند، تاکید کرد: برای تخصیص این منابع ارزی برای تامین نیاز وارد کنندگان، بانک مرکزی ارز را به نرخ ۲۸۲۰۰تومان از دولت خریداری کرده. و با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان به واردکننده تخصیص می‌دهد.

بنابراین در نتیجه این عملیات خرید و فروش ارز نه تنها هیچ‌گونه ریال اضافه‌ای به بازار تزریق نمی‌شود، بلکه به ازای هر دلار ۳۰۰تومان بانک مرکزی منابع ریالی از بازار جمع‌آوری می‌کند.
معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته قبل از اجرایی شدن. طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها در اردیبهشت سال۱۴۰۱ به‌دلیل کمبود منابع ارزی بانک مرکزی در دوره‌هایی مجبور شد. که ارز موردنیاز برای کالاهای اساسی را با نرخ بالاتر از ۴۲۰۰تومان از بازار خریداری کند. و با نرخ ۴۲۰۰تومان به واردکننده تخصیص دهد. و این مابه‌التفاوت ریالی خرید و فروش ارز باعث افزایش پایه پولی و متعاقبا نقدینگی می‌شد.

او افزود: یکی از دلایل افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در سنوات گذشته و پیش از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها ناشی از اجرای همین طرح بود. که با نرخ بالاتری ارز مورد نیاز کالاهای اساسی خریداری می‌شد. و با نرخ کمتری معادل ۴۲۰۰تومان بود. به واردکننده تخصیص پیدا می‌کرد.

بالا