استعلام قیمت
نرخ ارز

جنگ روسیه فاجعه ای برای اقتصاد جهانی

جنگ روسیه و اوکراین

 

برای مقدمه به این موضوع می پردازیم در جهانی که منابع کافی نسبت به جمعیت وجود ندارد، احتمال درگیری زیاد است. جنگ روسیه

همچنین می توان به این نکته اشاره کرد که رشد اقتصاد جهان تا حد زیادی به افزایش مصرف انرژی بستگی دارد.

دلیل کمی وجود دارد که باور کنیم روسیه در واکنش به تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده و سایر کشورها “تسلیم خواهد شد”.

بیشتر مردم این تصور را دارند، که هر جنگی یک برنده و یک بازنده دارد.

 از نظر آن ها، اقتصاد جهان مانند گذشته، پس از “بردن” جنگ توسط طرف برنده اداره خواهد شد. اما به نظر من، اساساً با یک موقعیت بدون برد روبرو هستیم. مهم نیست که نتیجه چه باشد، اقتصاد جهانی پس از پایان جنگ بدتر خواهد شد.

مشکلی که اقتصاد جهانی با آن روبه‌رو است، تهی شدن بسیاری از منابع به طور همزمان است. این کاهش با افزایش جمعیت بدتر می شود. به دلیل فرسودگی، اقتصاد جهانی به نقطه ای رسیده است که دیگر نمی تواند مانند گذشته رشد کند. تورم، کمبود مواد غذایی و خاموشی های ناگهانی احتمالاً به مشکلات فزاینده ای در بسیاری از نقاط جهان تبدیل می شوند. در نهایت، احتمال کاهش جمعیت وجود دارد.

ما مانند بازیکنانی هستیم که روی صندلی‌های موسیقی در حال تقلا برای برنده شدن هستیم. در هر دور از بازی، یک صندلی از دایره حذف می شود. بازیکنان حاضر در بازی باید در بیرون دایره قدم بزنند. وقتی موسیقی متوقف می شود، همه بازیکنان برای صندلی های باقی مانده تقلا می کنند. در نهایت یک نفر کنار گذاشته می شود. جنگ روسیه

در جهانی که منابع کافی نسبت به جمعیت وجود ندارد، احتمال درگیری زیاد است:

با توجه به مطلبی که در بالا اشاره شد، می خواهیم به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

درگیری روسیه و اوکراین یکی از نمونه های درگیری مرتبط با منابع است. مهم نیست که چگونه جنگ متوقف شود، مشکل اصلی کمبود منابع همچنان وجود خواهد داشت. بنابراین، درگیری نمی تواند به خوبی پایان یابد.

اگر تحریم ها منجر به تجارت کمتر با روسیه، (یا بدتر از آن، تجارت کمتر با روسیه و چین) شود. اقتصاد جهان پس از پایان جنگ، با منابع ناکافی، مشکل بیشتری خواهد داشت.

 در واقع، بسیاری از بخش‌های سیستم اقتصادی کنونی در معرض خطر شکست قرار دارند. در درجه اول به این دلیل که تخلیه منجر به کاهش انرژی و سایر منابع سرانه می‌شود. به عنوان مثال:

  • دلار آمریکا ممکن است وضعیت ارز ذخیره خود را از دست بدهد،
  • حباب بدهی جهانی ممکن است بترکد،
  • و جهانی شدن ممکن است یک گام بزرگ به عقب بردارد. جنگ روسیه

 

 

دلار آمریکا

 

رشد اقتصاد جهان تا حد زیادی به افزایش مصرف انرژی بستگی دارد:

دو روش برای اندازه گیری تولید ناخالص داخلی جهان وجود دارد. استاندارد با تولید هر کشور با دلار آمریکا تعدیل شده بر اساس تورم اندازه گیری می شود. و تغییر ارزش نسبی به دلار آمریکا در نظر گرفته می شود. رویکرد دیگر از تولید ناخالص داخلی «برابری قدرت خرید» استفاده می‌کند. ظاهراً دومی تحت تأثیر تغییر سطح دلار نسبت به سایر ارزها قرار نگرفته است.

به نظر می رسد رشد اقتصاد جهانی علاوه بر مصرف انرژی به عواملی نیز بستگی دارد:

یک گرایش جهانی به سمت اقتصادی با استفاده از خدمات بیشتر:

 تولید خدمات تمایل به مصرف انرژی کمتری نسبت به تولید کالاهای ضروری مانند غذا، آب، مسکن و حمل و نقل محلی دارد. همانطور که اقتصاد جهان ثروتمندتر می شود. می تواند خدمات بیشتری مانند آموزش، مراقبت های بهداشتی و مراقبت از کودکان را اضافه کند.

گرایش جهانی به سمت نابرابری بیشتر دستمزد و ثروت:

 چنین روندی با تخصصی شدن بیشتر و جهانی شدن بیشتر اتفاق می افتد. به اندازه کافی عجیب، گرایش به نابرابری بیشتر دستمزدها به اقتصاد جهانی اجازه می دهد به رشد خود ادامه دهد. بدون اینکه مقدار مصرف انرژی به نسبت بیشتری به آن اضافه شود، زیرا الگوهای مخارج متفاوتی بین کارگران کم دستمزد و کارگران با دستمزد بالا وجود دارد.

پیشرفت در فناوری:

بهبود فناوری در افزایش تولید ناخالص داخلی مفید است. زیرا پیشرفت های تکنولوژیکی باعث می شود کالاها و خدمات نهایی مقرون به صرفه تر شوند. با مقرون به صرفه تر بودن، افراد بیشتری می توانند کالاها و خدمات را بخرند. این اثر برای اجازه دادن به اقتصاد، همانطور که با تولید ناخالص داخلی اندازه گیری می شود. برای رشد سریع تر از مصرف انرژی مطلوب است.

 

تولید ناخالص داخلی

 

تحریم ها و درگیری روسیه و اوکراین نمی تواند پایان خوبی داشته باشد:

اقتصاد جهانی به دلیل محدودیت منابع در حال حاضر در لبه سقوط است. قطع عمدی تولید روسیه از منابعی مانند کود و اورانیوم فرآوری شده مطمئناً وضعیت را بدتر می کند، نه بهتر. هنگامی که تولید روسیه متوقف شود. احتمالاً راه اندازی مجدد تولید روسیه در همان سطح غیرممکن خواهد بود. کارگران آموزش دیده ای که شغل خود را از دست می دهند. احتمالاً در جای دیگری شغل پیدا می کنند. کمبود تولید بر کشورهای سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت. جنگ روسیه

دلار ایالات متحده اکنون ارز ذخیره جهان است. تحریم های اعمال شده به طور غیرمستقیم کشورها را تشویق می کند تا از ارزهای دیگر برای دور زدن تحریم ها استفاده کنند. به نظر می رسد که احتمال زیادی وجود دارد که اقتصاد ایالات متحده نقش خود را به عنوان مرکز تجارت بین المللی از دست بدهد. اگر چنین تغییری رخ دهد، ایالات متحده دیگر نمی تواند بیش از صادرات خود وارد کند.

یک مسئله مهم، بدهی عظیمی است که اکثر کشورهای جهان دارند. با کاهش سریع اقتصاد جهانی، بازپرداخت بدهی با بهره غیرممکن خواهد شد. نکول بدهی ها باعث خرابی بیشتر سیستم اقتصادی جهان خواهد شد.

نگارنده: مهناز معصومی راد

منبع: www.oilprice.com

بالا