استعلام قیمت
نرخ ارز

حمله روسیه به اوکراین چگونه به اقتصاد جهانی ضربه می زند؟

جنگ اوکراین

 

درگیری‌ای که می‌تواند به بزرگترین درگیری اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تبدیل شود. امیدها برای بهبود اقتصاد جهانی از ویروس کرونا حداقل در کوتاه‌مدت را از بین برده است. جنگ اوکراین

حمله روسیه به اوکراین در روز پنجشنبه بازارهای مالی را تکان داد. همین طور افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی تورم بالا و تنگناهای زنجیره تامین را تشدید کرد.

به گفته اقتصاددانان، تأثیر مستقیم تجارت کمتر با روسیه، تحریم های اقتصادی اعمال شده بر مسکو. توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا، و سرایت مالی احتمالاً از پیامدهای غیرمستقیم تأثیر بر اعتماد تجاری و مصرف کنندگان و بازارهای کالا غلبه خواهد کرد. جنگ اوکراین

این پیامدها می تواند از نسبتاً محدود تا بسیار جدی باشد. برای مثال، اگر قیمت انرژی به افزایش خود ادامه دهد. به راحتی می تواند اقتصاد جهانی را وارد رکود دوم در سه سال آینده کند.

اقتصاددانان گفتند. که مسائل زیر مهمترین مواردی است که باید تماشا کرد:

جنگ چقدر بد می شود؟

پایان بازی مورد نظر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نامشخص است. تحلیلگران در حال بررسی سناریوهای مختلفی هستند. که از تغییر دولت در کیف به یک رژیم دوستدار مسکو تا تلاش گسترده برای ترسیم مجدد مرزهای بین المللی اروپا و فراتر از آن را شامل می شود.

هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد بانک برنبرگ. گفت: اولین چیزی که باید در نظر گرفت این بود که “جنگ چقدر بد می شود؟”

که پاسخ احتمالی بازارهای مالی و انرژی را در روزهای آینده تعیین می کند.

 

قیمت نفت

 

دیگر اقتصاددانان گفتند که واکنش جهانی گسترده تر به همان اندازه حیاتی خواهد بود. برای مثال می توان به چین که تمایل خود برای کمک به روسیه در مدیریت پیامدهای مالی ناشی از اقدامات نظامی خود نشان داده است، اشاره کرد.

واکنش پکن از نظر پیامدهای گسترده‌تر، که می‌تواند از بدخیم . برای مثال تنش بیشتر بر سر روابط خود با تایوان . تا نتایج دیپلماتیک خوش‌خیم‌تر را شامل شود. حیاتی خواهد بود.

چین آن را فرصتی برای رفتن به تایوان می بیند یا فرصتی برای بهبود روابط با ایالات متحده است. جنگ اوکراین

آیا بازارها قادر به مقاومت در برابر شوک ژئوپلیتیکی هستند؟

بازارهای مالی جهانی روز پنجشنبه به شدت کاهش یافتند. اما نتیجه می‌توانست شدیدتر باشد. که نشان می‌دهد آنها از اقدامات پوتین شگفت‌زده شده‌اند. اما هنوز فکر نمی‌کنند شدیدترین شوک‌های بازار. شبیه به یک بحران مالی، محتمل باشد. این امر احتمال سقوط بیشتر آنها را باز می گذارد. که عواقبی برای ثروت شرکت ها و خانوارها، مصرف و اعتماد جهانی خواهد داشت.

نیل شیرینگ، اقتصاددان ارشد در کپیتال اکونومیکس، خاطرنشان کرد که در حالی که فروش سهام وجود داشت. بازدهی اوراق قرضه کاهش یافت. که نشان می‌دهد واکنش بازار منظم بوده و هنوز نشان‌دهنده انتظارات از یک جنگ گسترده‌تر نیست.

اروپا اجتناب از فروپاشی بازار جهانی نبود و بسیاری از اقتصادهای نوظهور با نوسانات شدیدتر ضربه خوردند. کوین دالی، مدیر پورتفولیوی شرکت Aberdeen Asset Management، به فروش شدید در غنا، ترکیه، مصر و پاکستان اشاره کرد. و خاطر نشان کرد که از کشورهای آسیب پذیر مالی به سمت امن پرواز می کند.

رندی کروزنر، معاون دانشکده بازرگانی دانشگاه شیکاگو و رئیس سابق فدرال رزرو، گفت که ریسک های رکود در تفاوت بازدهی درجه سرمایه گذاری. در مقایسه با بدهی های غیرسرمایه گذاری، که به طور گسترده ای افزایش نیافته بود. ظاهر می شود.

او افزود که بازده بدهی های دولتی کشورهایی که از لحاظ جغرافیایی نزدیک به بحران هستند. نشان دهنده خوبی است. که آیا بازارها از درگیری گسترده تر ترسیده اند یا خیر.

چقدر می توان به اعتماد به نفس ضربه زد؟

اقدامات روسیه برای اقتصاد جهانی این است. خانوارها و مشاغل به طور قابل توجهی محتاط تر می شوند، کمتر هزینه می کنند و بیشتر پس انداز می کنند.

ایان شفردسون، اقتصاددان ارشد در Pantheon Macroeconomics. گفت که رشد کندتر اجتناب ناپذیر است. “احساسات مصرف کننده در همه جا بیشتر تضعیف خواهد شد”.

 این می تواند به معنای رشد اقتصادی کندتر. از آنچه در اروپا، ایالات متحده و بیشتر بازارهای نوظهور انتظار می رفت، باشد.

جنگ روسیه و اوکراین

 

سوزانا استریتر، تحلیلگر ارشد سرمایه گذاری و بازار در Hargreaves Lansdown، گفت: “بسته به مدت زمانی که این بحران ادامه داشته باشد، ممکن است اعتماد به نفس قابل توجهی در بین مشاغل و مصرف کنندگان از بین برود.” جنگ اوکراین

اقتصاددانان همچنین در مورد فشار بر مشاغلی که در معرض زنجیره تامین قرار دارند، هشدار دادند که روسیه در آن نقشی حیاتی اما ناشناخته ایفا می کند، مانند تولید مواد خام حیاتی. این کشور حدود 40 درصد پالادیوم جهان را تامین می‌کند که جزء کلیدی مبدل‌های کاتالیزوری در خودروهای بنزینی و همچنین دستگاه‌های الکترونیکی است.

 

جنگ اوکراین و روسیه

 

نگرانی های انرژی چگونه بر تصویر گسترده تر تورم تأثیر می گذارد؟

اروپا به شدت به گاز روسیه وابسته است. و در صورت قطع خطوط لوله نمی تواند. به سرعت منابع جایگزین پیدا کند. با پایان یافتن زمستان معتدل و سطح ذخیره سازی در سرتاسر اروپا بالاتر از حد انتظار برخی از تحلیلگران انرژی. موضوع عرضه گاز حادتر شده است. اما در صورت ادامه بحران در اواخر سال بازخواهد گشت.

نگرانی فوری تر، تأثیر بحران بر قیمت نفت، گاز و سایر کالاها است. افزایش شدید تورم را افزایش می دهد. و به مصرف کنندگان ضربه می زند.

شرینگ کپیتال اکونومیکس گفت: مدل‌سازی ما نشان می‌دهد. که در بدترین سناریو ممکن است. قیمت نفت به 120 تا 140 دلار در هر بشکه افزایش یابد. اگر تا پایان سال جاری ادامه یابد و شاهد افزایش متناظر در قیمت گاز طبیعی اروپا باشیم. حدود 2 درصد به تورم پیشرفته اقتصاد اضافه خواهد شد. بنابراین این یک فشار اضافی بر درآمد واقعی است.”

شپردسون پانتئون گفت که ایالات متحده به طور کلی نسبتاً عایق خواهد بود. اگرچه ادامه افزایش قیمت ها به تولیدکنندگان نفت و گاز شیل ضربه می زند. اما به جیب مصرف کنندگان انرژی آمریکایی ضربه می زند. جنگ اوکراین

این ممکن است به فشار بر بانک های مرکزی برای افزایش نرخ بهره بیفزاید. پیش از این، فدرال رزرو ایالات متحده در ماه گذشته اعلام کرد. که برای کنترل تورم افسارگسیخته، افزایش نرخ بهره را از ماه مارس آغاز خواهد کرد. جی پاول، رئیس فدرال رزرو، ماه گذشته از بیان میزان افزایش نرخ بهره در سال جاری خودداری کرد.

کریشنا گوها، نایب رئیس Evercore ISI. گفت این تهاجم «توانایی بانک‌های مرکزی در هر دو سوی اقیانوس اطلس. را برای مهندسی فرود نرم از موج تورم همه‌گیر پیچیده می‌کند». و انتظار دارد بازارهای مالی انتظارات خود را از بانک‌های مرکزی کاهش دهند. باعث افزایش نرخ بهره خواهد شد. جنگ اوکراین

نگارنده: مهناز معصومی راد

منبع: https://www.ft.com

بالا