استعلام قیمت
نرخ ارز

دلزدگی بازار نفت از آمارهای غربی

بازار نفت

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، ناگفته نماند تقاضای چین همچنان نقش کلیدی در رونق بازار بازی می‌کند. گرچه اوپک‌‌‌‌‌‌‌پلاس معتقد است افزایش تقاضای چین در حد انتظار نخواهد بود. بااین‌حال داده‌های تولید ناخالص چین از رشد بیش از یک‌درصدی در سه ماه ابتدایی2023 حکایت دارد. گزاره‌‌‌‌‌‌‌ای که برای اروپایی‌‌‌‌‌‌‌ها و ایالات‌متحده به حد انتظار نرسید.

پس از سقوط قیمت‌ها به دلیل گزارش رشد اقتصادی کشورها. قیمت‌ها در بازار نفت فعلا آرام است اما نوسان‌های اندکی وجود دارد. به‌‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌‌ای که در زمان نگارش این گزارش روند قیمتی روزانه هر دو شاخص مثبت شد.

سقوط برنت به کانال 70 دلار

شاخص‌های بازار نفت در آخرین روز معاملات تحت‌تاثیر داده‌های اقتصادی مبنی‌بر کاهش رشد اقتصادی ایالات‌متحده. در سه ماه ابتدایی سال‌2023، افت قابل‌توجهی را تجربه کردند. هر بشکه نفت‌برنت در ساعت 17 روز جمعه 78 دلار و 49 سنت. و هر بشکه نفت‌خام آمریکا 74دلار و 77 سنت معامله شد.

میزان کاهش قیمت در بازه هفتگی اندکی بیشتر از 3‌درصد ثبت شده‌است. داده‌های منتشرشده در روز پنج‌شنبه نشان داد ایالات‌متحده نتوانسته. در سه ماه ابتدایی سال‌میلادی پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی را به‌‌‌‌‌‌‌دست بیاورد.

این درحالی است که شاخص تورم به بیشترین حد در بازه یک‌‌‌‌‌‌‌ساله رسیده‌است. در بازه هفتگی برنت سقف 83 دلاری و کف 77 دلاری را تجربه کرد. درحالی شاخص همراه او یعنی وست‌‌‌‌‌‌‌تگزاس در همین بازه سقف 79 دلاری و کف 73 دلاری را ثبت کرد.

شرایط در بازار سرمایه کشورهای غربی به‌خصوص آمریکا به سمت فریز نقدینگی سوق پیدا کرده‌است. زیرا فدرال‌رزرو و بانک‌مرکزی اروپا همچنان قصد دارند نرخ بهره بین‌بانکی را باهدف مهار تورم افزایش دهند.

آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از افت 5‌میلیون و 50‌هزار بشکه نفت از ذخایر استراتژیک حکایت داشت. که بسیار بالاتر از انتظار یک‌میلیون و 486 بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای بود. البته کاهش تولید روزانه 16/ 1میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای اوپک‌‌‌‌‌‌‌پلاس دلیل اصلی صعود قیمت‌ها بود. به‌‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌‌ای که در 12 آوریل (دو هفته پیش) هر بشکه برنت بیش از 87 دلار خرید و فروش می‌شد.

ناامیدی از رشد مورد انتظار

اطلاعات رشد اقتصادی منطقه اروپا هم انتظارها را برآورده نکرد که روی افت بهای برنت تاثیر زیادی داشت. درحالی‌که افزایش تقاضای چین امید سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران برای رونق بازار است. بازیگران بازار نسبت به افزایش نرخ بهره و سرکوب تقاضا توسط بانک‌مرکزی اروپا. بانک انگلیس و فدرال‌رزرو آمریکا نگران هستند.

نشست آینده این سه بانک برای تعیین نرخ بهره. دوم و سوم‌مه (حدود یک هفته دیگر) برگزار می‌شود. در سمت عرضه، به گفته الکساندر نواک معاون نخست‌‌‌‌‌‌‌وزیر روسیه. مقامات اوپک‌‌‌‌‌‌‌پلاس قصد کاهش تولید بیشتر را ندارند زیرا پیش‌بینی می‌کنند تقاضای چین کمتر از حد انتظار باشد.

 

بازار نفت

 

 

تقاضای چین، همچنان امید بازار

روند قیمتی شاخص‌های نفت کاهشی است اما روز گذشته با صعود قیمت شاخص سهام بازار آمریکا اندکی از افت قیمت آن کاسته شد. به‌گونه‌ای که ‌درصد تغییر شاخص‌‌‌‌‌‌‌ها مثبت شد. به گزارش (Energy Watch)، ساتارو یوشیدا تحلیلگر بازار کالا معتقد است. بازار به‌‌‌‌‌‌‌سبب «داده‌‌‌‌‌‌‌های قابل‌‌‌‌‌‌‌قول صعودی و افت قیمت فعلا آرام است.»

به گفته او چشم سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران به نتیجه نشست بانک‌های مرکزی دوخته شده‌است.

به گزارش موسسه مستقل اطلاعات نفت و پتروشیمی (icis). نقش تقاضای چین به‌عنوان کاتالیزور قیمت‌‌‌‌‌‌‌ و رونق بازار. پس از کاهش تولید اوپک‌‌‌‌‌‌‌پلاس برجسته‌‌‌‌‌‌‌تر شده‌است. رشد اقتصادی چین در بازه یک‌‌‌‌‌‌‌ساله منتهی به سه‌‌‌‌‌‌‌ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی. 5/ 4درصد ثبت‌شده درحالی‌که این رقم برای مدت مشابه سال‌گذشته میلادی9/ 2درصد بود.

افزایش قیمتی که تحت‌تاثیر کاهش تولید اوپک‌‌‌‌‌‌‌پلاس اتفاق افتاد با کاهش تقاضای پالایشگاه‌های آسیایی. و نگرانی‌ها بابت افزایش نرخ بهره مهار شد.

با این حال همچنان انتظار می‌رود تقاضای نفت‌خام چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده جهان. بیشتر از سال‌2022 باشد. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی. تقاضای این کشور بیشتر از 47‌درصد از رشد تقاضای نفت در ادامه سال‌2023 خواهد بود.

بر اساس گزارش این موسسه، پالایشگاه‌های آمریکایی خود را برای صعود صادرات محصولات پتروشیمی در سال‌2023 آماده می‌کنند. سیاست‌های بانک‌های مرکزی برای مهار تورم قطعا به‌عنوان دست‌‌‌‌‌‌‌انداز سرعت‌گرفتن قیمت‌ها عمل می‌کند. اما تقاضای چین باوجود تاثیر پالایشگاه‌های کشورهای دیگر آسیایی از تقاضا. به رشد خود ادامه خواهد داد و از نرخ بهره بانک‌ها تاثیر نمی‌پذیرد.

ناگفته نماند برنامه‌های اخیر بانک‌مرکزی چین نیز در جهت مهار تورم تعریف شد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده‌است رشد تولید ناخالص چین. در سال‌2023 نزدیک به 2/ 5درصد باشد درحالی‌که برای سال‌2024 به 5/ 4درصد کاهش می‌‌‌‌‌‌‌یابد.

تقاضای چین افزایش می‌‌‌‌‌‌‌یابد؟

اقتصاد چین در سه ماه منتهی به مارس 2023 بر اساس تعدیل فصلی 2/ 2‌درصد رشد کرد.  این سومین رشد سه‌ماهه متوالی بود که پس از آن صورت‌گرفت. که پکن در دسامبر گذشته محدودیت‌های کووید را لغو کرد و سرکوب سه‌ساله شرکت‌های فناوری و املاک را کاهش داد. با این حال، داده‌های اخیر نشان می‌دهد که روند بهبود نابرابر باقی می‌ماند زیرا مصرف. خدمات و هزینه‌های زیرساختی افزایش می‌‌‌‌‌‌‌یابد. اما کاهش تورم و افزایش پس‌‌‌‌‌‌‌انداز بانکی باعث ایجاد شک و تردید در مورد تقاضا شده‌است.

در همین حال، بانک‌مرکزی چین برای اولین‌بار در سال‌جاری در ماه مارس شرایط برای دریافت وام را دشوار کرد. درحالی‌که پکن به ایجاد محرک‌های مالی بیشتر، متعهد است. باتوجه به داده‌های اقتصادی. میزان رشد اقتصادی چین در شروع 2023 حدود یک‌درصد بوده که با گذشت بیش از 3 ماه از آغاز سال‌به بیش از 2‌درصد رسیده ‌‌‌‌‌‌‌است. این گزاره در کنار افزایش فعالیت‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی و مسافرت‌‌‌‌‌‌‌ها و صعود خدمات، تصویر مثبت‌‌‌‌‌‌‌تری از صعود تقاضای چین برای نظاره‌‌‌‌‌‌‌کنندگان بازار ترسیم می‌کند.

بالا