استعلام قیمت
نرخ ارز

دوئل چین با غرب

دوئل چین با غرب

 

 تحریکات در آسیا و اقیانوسیه و لفاظی‌های مربوط به آن، با رویارویی چین با ایالات متحده و متحدانش به تنش‌های فزاینده انجامیده است. در سال‌های اخیر، چین به‌طور فزاینده‌‌ای در منطقه رویکردی تهاجمی در پیش گرفته است: از ساخت زیرساخت‌‌های نظامی در دریای مورد مناقشه چین جنوبی گرفته. تا ارسال کشتی‌‌ها و هواپیماها در نزدیکی جزایر مورد ادعای ژاپن و چین. ماه گذشته. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، چین را بزرگ‌ترین چالشگر نظم بین‌المللی خواند. و گفت که ایالات متحده با متحدانش برای مهار اقدامات تهاجمی چین همکاری خواهد کرد. دوئل چین با غرب

پکن چنین تلاش‌‌هایی را به‌عنوان تلاش‌‌هایی برای خنثی کردن رشدِ بحقِ خود محکوم کرده و گفته است. که با قلدری آمریکا رشد چین محدود نخواهد شد. ماه گذشته، همزمان با بازدید رئیس‌جمهور آمریکا از منطقه. چین و روسیه در اولین رزمایش هماهنگ خود از زمان حمله مسکو به اوکراین، بمب‌افکن‌هایی را بر فراز دریاهای شمال شرق آسیا فرستادند.

هواپیماهای نظامی چین به‌طور منظم در نزدیکی تایوان، رزمایش‌هایی برگزار می‌کند.

حمله روسیه به اوکراین این نگرانی را تشدید کرده است که چین هم می‌‌تواند دست به اقدام مشابهی بزند و تایوان را تصرف کند. و به این ترتیب امکان بالقوه‌ای برای درگیری مستقیم چین و آمریکا فراهم می‌شود. مساله‌ای که بایدن ماه گذشته قول دفاع از آن را داد.

به نوشته رمزی، گزارشگر نیویورک‌تایمز، اما برخوردهای هوایی اخیر یادآور یک نقطه اشتعال بالقوه فوری است: یعنی قضاوت نادرست خلبان از یک رویارویی نزدیک که می‌تواند. باعث یک سقوط مرگبار و یک حادثه بین‌المللی شود.

چنین اقداماتی قبلا هم اتفاق افتاده بود. مانند برخورد یک جنگنده چینی با یک هواپیمای تجسسی نیروی دریایی آمریکا بر فراز دریای چین جنوبی در سال۲۰۰۱. خلبان چینی کشته شد و EP-۳E Aries II  آمریکایی مجبور به فرود اضطراری در جزیره هاینان شد.
دوئل چین با غرب

چین خدمه آمریکایی را به مدت ۱۱ روز نگه داشت. تنها پس از مذاکرات گسترده و انتشار نامه‌‌ای مبنی بر اینکه ایالات متحده از مرگ خلبان «بسیار متاسف است» اجازه آزادی آنها را داد. این حادثه به نوعی «تجدید قوا» در چین تبدیل شده است.

پس از مرگ خلبان «وانگ وی»، به او لقب افتخاری «نگهبان حریم هوایی و آب‌‌های سرزمینی» داده شد و تاریخ مرگ او، برابر با یکم آوریل. همچنان در تبلیغات رسمی به شکل گسترده‌ای بازتاب داده می‌شود. سال گذشته، روزنامه «گلوبال تایمز» حزب کمونیست با یکی از کارمندان گورستانی که وانگ در آن دفن شده است، مصاحبه کرد.

او گفت که قبر وانگ اغلب با گل‌‌ها و ماکت هواپیماها به نشانه عزا پوشیده می‌شود. او خواندن نامه یکی از بازدیدکنندگان را توصیف می‌کرد که گفته بود. به خاطر وانگ به نیروی دریایی چین پیوسته است.

«شن لو» که یک کارگر است، گفت: «او می خواهد مانند وانگ وی از کشور محافظت کند. من فکر می‌کنم به این دلیل است که روحیه قهرمانان ما بر نسل بعدی ما تاثیر گذاشته است». «کالین کُح»، محقق موسسه مطالعات دفاعی و استراتژیک. در سنگاپور گفت: اما چنین بزرگداشت‌‌هایی به این معناست که یک مدل تقابلی از پرواز برای خلبانان جدید. چینی آموزش داده می‌‌شود تا از آن الگوبرداری کنند.

وی با اشاره به برخوردهای هوایی اخیر گفت: «این حوادث به خوبی نشان داد که تلاشی برای مهار خلبانان صورت نگرفته است. من فکر می‌کنم آنها آن را تشویق می‌کنند. و یکی از این راه های تشویق از طریق وانگ وی است». چین در رویارویی با هواپیماهای استرالیا و کانادا، این دو متحد نزدیک آمریکا را به چالش می‌کشد. هر کدام از این دو کشور روابط دشواری با پکن دارند و هر دو از جمله کشورهایی هستند. که کاخ سفید امیدوار است به تلاشی هماهنگ برای محدود کردن چین بپیوندند. دوئل چین با غرب

بالا