استعلام قیمت
نرخ ارز

در مورد رنگ ها بیشتر بدانیم

رنگ چیست

در مورد رنگ ها بیشتر بدانیم:

هدف ما از نوشتن این مقاله این است. که شما را بیشتر با رنگ ها و انواع آن اشنا کنیم. و بدانیم که هر کدام چه خواصی دارند… رنگ و رزین

رنگ چیست؟

رنگ ها از مواد رنگی تشکیل شده اند. و فقط برخی از طول موج های مشخص از نور مرئی را جذب می کنند. و به بستری که روی آن استفاده می شود میل دارند. رنگ‌ها معمولاً در محلول‌های آبی استفاده می‌شوند. ممکن است برای افزایش پایداری رنگ‌ها به الیاف، نیاز به رنگدانه داشته باشند. رنگ ها به طور کلی در آب محلول هستند. و برخی از رنگ ها را می توان با افزودن نمک برای تولید رنگدانه های دریاچه ای نامحلول ساخت. رنگ ها بر اساس حلالیت و خواص شیمیایی طبقه بندی می شوند.  رنگ و رزین

رنگ ها

انواع رنگ ها:

  • رنگ های اسیدی:

 رنگ های اسیدی رنگ های آنیونی محلول در آب هستند. که در رنگرزی الیافی مانند ابریشم، پشم، نایلون و الیاف اکریلیک اصلاح شده استفاده می شوند. و از حمام های رنگ خنثی تا اسیدی استفاده می کنند. اتصال به الیاف حداقل تا حدی به دلیل تشکیل نمک بین گروه های آنیونی در رنگ و گروه های کاتیونی در الیاف است.

رنگ

  • رنگ‌های آزوئیک:

رنگرزی آزوئیک تکنیکی است. که رنگ‌های آزوئیک نامحلول را مستقیماً روی یا درون الیاف تولید می‌کند. این کار با درمان الیاف با اجزای دیازوئیک و جفت کننده انجام می شود. با تنظیم شرایط حمام، این دو جزء برای تولید رنگ آزو نامحلول مورد نظر واکنش نشان می دهند.

رنگرزی

  • رنگ‌های پایه:

رنگ‌های پایه رنگ‌های کاتیونی محلول در آب هستند. که عمدتاً برای رنگرزی الیاف اکریلیک استفاده می‌شوند. و همچنین می‌توانند برای رنگ کردن پشم و ابریشم استفاده شوند. اسید استیک معمولاً به حمام رنگ اضافه می شود تا به جذب رنگ به فیبر کمک کند. از رنگ های پایه برای رنگ آمیزی کاغذ نیز استفاده می شود.

رنگرزی

  • رنگ های پراکنده:

رنگ های دیسپرس در اصل برای رنگرزی استات سلولز ساخته شده اند. و در آب نامحلول هستند. آن ها معمولا برای رنگ کردن پلی استر استفاده می شوند. اما می توان از آن ها برای رنگ آمیزی نایلون، تری استات سلولز و الیاف اکریلیک نیز استفاده کرد. اندازه ذرات ریز رنگ‌های پراکنده سطح بزرگی را فراهم می‌کند. که به حل شدن کمک می‌کند تا امکان جذب فیبر فراهم شود.

رنگ های پراکنده

  • رنگ‌های واکنش‌پذیر:

 از کروموفورهای متصل به جانشین‌هایی استفاده می‌کنند. که قادر به واکنش مستقیم با فیبر هستند. پیوندهای کووالانسی رنگ های راکتیو با الیاف طبیعی رنگ راکتیو را به ماندگارترین رنگ تبدیل می کند. رنگ های راکتیو بهترین انتخاب برای رنگرزی پنبه و سایر الیاف سلولزی در خانه ها یا استودیوهای هنری هستند.

  • رنگ های گوگردی:

 رنگ های گوگردی  ارزان قیمتی هستند. که برای رنگ آمیزی پنبه با رنگ تیره استفاده می شوند. رنگرزی با حرارت دادن پارچه در محلولی از ترکیبات آلی و سولفیدها یا پلی سولفیدها حاصل می شود. ترکیب آلی با منبع سولفید واکنش می دهد. تا رنگ تیره ای ایجاد کند که به پارچه می چسبد.

رنگ تیره

  • رنگ های Vat:

رنگ های Vat معمولا در آب نامحلول هستند. و مستقیماً الیاف را رنگ نمی کنند. کاهش در مشروب قلیایی باعث تولید نمک محلول در آب رنگ می شود. که میل ترکیبی به الیاف نساجی دارد.

رنگ

شرکت علمی سازان پاسارگاد با برند کانگورو، تامین کننده و وارد کننده مواد اولیه صنعت رنگ و رزین می باشد. جهت خرید مواد اولیه رنگ و رزین با کارشناسان ما در شرکت تماس حاصل نمائید. رنگ و رزین

نگارنده: مهناز معصومی راد

منبع: https://www.alfa-chemistry.com

بالا