استعلام قیمت
نرخ ارز

صعود پتروشیمی‏‏‌ها با حمایت ارزی

صعود پتروشیمی‏‏‌ها با حمایت ارزی

قیمت محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار جهانی به تبعیت از بازار نفت و فرآورده‏‏‌های آن کاهشی است. در این شرایط افزایش نرخ حواله ارز در بازار مبادله به‏‏‌عنوان نرخ تسعیر ارز محصولات پتروشیمی عامل رشد قیمت‌های پایه شده است.

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، ظرف هفته‏‏‌های اخیر بر حجم عرضه برخی محصولات پرطرفدار پلیمری افزوده شد. و این موضوع به فروکش هیجان خرید میان متقاضیان انجامید. به‏‏‌نحوی که میزان رقابت قیمتی خریداران کاهش داشت. اما تقاضا برای پلی‏‏‌پروپیلن شیمیایی همچنان به مراتب بیش از عرضه است، به‏‏‌نحوی که رقابت قیمتی ۱۲۱درصدی نیز برای این محصول به ثبت رسید.

 

"صعود

 

نرخ ارز حامی رشد قیمت پتروشیمی‌‌‌ها

قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف هفته پیش‌‌‌رو، از روز دوشنبه 20آذرماه تا روز یکشنبه 26 این ماه، از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی ترکیبی از افزایش و کاهش اعلام شد. نرخ تسعیر ارز در تعیین بهای پایه عمده محصولات پلیمری با ثبت رشد 0.9درصدی برای اولین مرتبه به کانال 38‌هزار تومانی صعود کرد.

افزایش نرخ تسعیر ارز در تعیین بهای پایه محصولات پتروشیمی سیگنال افزایشی موثری برای قیمت‌های پایه به همراه داشت. به نحوی که قیمت پایه بیش از 50‌درصد محصولات پلیمری و شیمیایی افزایشی اعلام شد.

نوسان قیمت محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار جهانی محدود شده و سیگنال‌‌‌های کاهشی در بازارها غلبه دارند. به این ترتیب در شرایطی که نرخ تسعیر ارز سیگنالی افزایشی برای قیمت‌های پایه به همراه داشته. افت نرخ محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی به سرعت‌‌‌گیر افزایش قیمت‌ها تبدیل شده است. 

نفتا به‌‌‌عنوان محصولی که قیمت اغلب کالاهای زیرگروه پلیمرها با آن نوسانی همگرا دارد. ظرف یک‌هفته اخیر با ثبت کاهش 2.4درصدی به 612دلار و 45سنت به ازای هر تن عقب نشست. عقب‌گرد بهای نفتا در بازار جهانی از افت بهای محصولات پلیمری در بازار جهانی در میان‌مدت حمایت می‌کند.

فروکش تب خرید

بررسی روند معاملات محصولات پلیمری و شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از کاهش حجم معاملات محصولات پلیمری و افزایش حجم فروش شیمیایی‌‌‌ها حکایت دارد.

ظرف هفته‌‌‌های اخیر محصولات پتروشیمی در بازار جهانی، در مسیر افت قیمت نوسان داشتند. که این امر باعث تعویق خرید در میان صنایع تکمیلی شده و زمینه کاهش حجم معاملات در رینگ پلیمرها را فراهم کرده است. در عین حال ظرف هفته گذشته اخباری مبنی بر افزایش تولید محصولات پلیمری با تامین خوراک واحدها منتشر شد.

به نظر می‌رسد برخی صنایع تکمیلی به امید رشد عرضه، خریدهای خود را در هفته منتهی به روز جمعه 17 آذرماه به تعویق انداختند. بررسی روند معاملات محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالا از فروکش هیجان خرید. در اغلب محصولات و کاهش رقابت قیمتی برای اغلب کالاها حکایت دارد. این در حالی است. که همچنان متقاضیان پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی برای کسب سهم از عرضه این محصول به رقابت سنگین روی آورده‌‌‌اند.

ظرف دومین هفته از آذرماه (هفته منتهی به‌ روز جمعه هفدهم این ماه) بالغ بر 104‌هزار تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصولات تقاضایی بالغ بر 159‌هزار تن به ثبت رسید. و در نهایت 89‌هزار و 811تن محصول پلیمری از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب ظرف هفته گذشته 86‌درصد عرضه‌‌‌ها در رینگ پلیمرها معامله شدند.

همچنین ظرف دومین هفته از آذرماه بالغ بر 48‌هزار و 700تن محصول شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد. که برای این محصول تقاضایی بالغ بر 42‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش 30‌هزار و 443تن محصول از این بازار انجامید. به این ترتیب ظرف هفته گذشته 62.5‌درصد عرضه‌‌‌ها معامله شدند.

پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌ها پرتقاضا ماندند

دوگانه رقابت و فروکش هیجان خرید. در رینگ محصولات پلیمری به چشم می‌‌‌خورد. و در حالی که افزایش عرضه پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌های نساجی به کاهش رقابت قیمتی میان متقاضیان این محصول انجامیده است. پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌های شیمیایی با رقابت سنگین قیمتی معامله می‌‌‌شوند. پلی‌پروپیلن شیمیایی EP440L شرکت پتروشیمی جم با رقابت قیمتی 121درصدی به فروش رفت. که این رقم بیش از رقابت قیمتی ثبت‌شده. برای این محصول در هفته قبل بود.

کاهش عرضه محصولات پلیمری پرطرفدار نظیر پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌ها به ثبت رقابت‌‌‌های سنگین قیمتی در بازار فیزیکی بورس‌کالا ظرف هفته‌‌‌های گذشته انجامید. اجرای اورهال سالانه شرکت‌های پتروشیمی و افت تامین خوراک، عامل اصلی کاهش عرضه برخی محصولات پلیمری ظرف هفته‌‌‌های قبل بود. با وجود این، بخشی از کاهش تولید و در نتیجه افت عرضه از ابتدای آذرماه رفع شد. بنابراین رینگ محصولات پلیمری با فروکش هیجان خرید در برخی محصولات نظیر پلی‌‌‌پروپیلن نساجی مواجه شد.

این در حالی است. که همچنان رینگ برخی محصولات نظیر پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌های شیمیایی با کسری عرضه جدی مواجه بوده. و بنابراین رقابت سنگین قیمتی را شاهد است.

در این شرایط برخی واحدهای پتروشیمی وعده افزایش تولید این محصول را داده‌‌‌اند. که تحقق این وعده می‌‌‌تواند. از تب و تاب خرید آن در رینگ فیزیکی ظرف هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو بکاهد. ظرف هفته گذشته رقابت قیمتی برای سایر گروه‌‌‌های کالایی این بازار از جمله پلی‌‌‌‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری و پلی‌‌‌پروپیلن نساجی کمتر از 100‌درصد بود. در این بازه زمانی پلی‌‌‌ترفتالات بطری با حداکثر رقابت قیمتی 89درصدی و پلی‌‌‌پروپیلن نساجی با حداکثر رقابت قیمتی 68درصدی معامله شد.

بالا