استعلام قیمت
نرخ ارز

ضد جلبک چیست؟

ضد جلبک

 

برای این که بتوانیم در مورد ضد جلبک ها صحبت کنیم، ابتدا باید تعریف کوتاهی از جلبک ها داشته باشیم.

جلبک چیست؟

جلبک‌ها موجوداتی آبزی و به رنگ سبز هستند، بیشتر جلبک‌ها در آب زندگی می‌کنند اما گونه‌هایی هم هستند که در نزدیک آب می‌توانند به حسات خود ادامه دهند. جلبک‌ها موجودات ساده‌ای از خانواده کلروفیل‌ها هستند،اما با وجود شباهتی که به گیاهان دارند گیاه به شمار نمی‌روند بلکه موجوداتی زنده هستندو در بخش‌های مختلفی چون آب، روی سنگ، درختان و صخره‌ها زندگی می‌کنند.

تفاوت بین گیاهان و جلبک‌ها:

  1. جلبک‌ها برخلاف گیاهان ریشه، برگ و ساقه ندارند.
  2. بخش محافظ در اطراف اندام‌ها و بخش‌های زایشی آن‌ها وجود ندارد.
  3. جلبک‌ها برخلاف گیاهان آبزی هستند و می‌توانند در زیر آب به حیات خود ادامه دهند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جلبک‌ها این بوده که از نورخورشید، دی اکسید کربن و آب تغذیه می‌کنند به اصطلاح عمل فتوتروف انجام می‌دهند و ترکیبات جدید و مختلف می‌سازند. امروزه در جهان بیش از 300 هزار نوع جلبک شناسایی شده است.

شاید توجه کرده باشید که آب بسیاری از استخرها، دریاها، اقیانوس‌ها و تالاب‌ها سبز هستند، این رنگ سبز آب حاکی از آن است. که در آب جلبک وجود دارد. از تجمع و رویش چنین گیاهانی در آب رنگ و کیفیت آب تغییر می‌کند. به طوری که آب را کثیف نشان می‌دهند. و از حالت زلالی و شفافی آن را خارج می‌کنند. برای تمیز کردن و از بین بردن جلبک‌های داخل آب بهتر است از روش‌های مختلف کلر زنی، ضدجلبک و …. استفاده کنید تا نتیجه مطلوبی حاصل شود .

 

 

ضد جلبک

 

ضد جلبک چیست؟

ضد جلبک‌ ها(Anti-algae) توانایی از بین بردن تمام جلبک‌های داخل آب را دارند. اما مقدار استفاده از آن‌ها بستگی به نوع جلبک و مقدار جلبک موجود در آب دارد. به طوری که هرچه جلبک‌های شکل گرفته روی سطح آب بیشتر باشد. باید از ماده جلبک کش قوی‌تر و مقدار بیشتر استفاده کنید. تا اثربخشی و بازده مناسب را داشته باشد.
یکی از مناسب ترین ضدجلبک‌ها که امروزه بیشتر از سایرین استفاده می‎شود. کات کبود بوده است. کات کبود بر پایه مشتقات مسی ساخته شده و با سرعت بسیار بالایی جلبک‌ها را از بین خواهد برد.
البته برای اثر بخشی بهتر است اجازه دهید. مواد ضد جلبک به مدت 24 الی 48 ساعت در آب باقی بمانند تا اثربخشی بهتری داشته باشند. برای استفاده از ضد جلبک تنها نباید به یک‌بار اکتفا کرد بلکه باید در طول هفته دو الی سه مرتبه این کار را انجام دهید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

ضد جلبک به تنهایی کافی نیست.

باید 2 عامل را در نظر داشته باشید:

  1. پایداری آب اسیدیته (مقدار pH) می تواند در معرض نوسانات شدید در طول روز باشد. برای جلوگیری از این امر، باید به سختی کربنات نگاهی بیندازیم. که باید بالاتر از 4 درجه دسی کیلوهت باشد. به این ترتیب مقدار pH (مقدار اسیدی) تثبیت می شود و بین 7.5 و 8.3 قرار می گیرد. اگر KH کمتر از 4 °dKH باشد. در مورد یک محیط ناپایدار صحبت می کنیم. که منجر به نوسانات شدید pH در طول روز می شود. این نه تنها میکروارگانیسم ها را ضعیف می کند. بلکه غشای مخاطی ماهی را نیز ضعیف می کند. و آنها را مستعد ابتلا به بیماری ها و انگل ها می کند. بنابراین لطفاً به موارد زیر توجه کنید: KH سطح pH را تثبیت می کند. KH بیش از حد بالا به معنای یک سطح pH بالا نیست، بلکه فقط یک سطح pH بسیار پایدار است!
  2. محتوای مواد مغذی در آب. در اینجا تمرکز بر روی مقدار فسفات (PO4) است. که پایه مواد مغذی بسیاری از جلبک ها را نشان می دهد. از طریق پرواز قوی گرده، برگ ها، شکوفه ها و گیاهان در حال پوسیدگی، مقادیر زیادی فسفات وارد چرخه آب حوضچه می شود. اما کودهای باغی که در هنگام باران شسته می شوند. اغلب علت آن هستند. در مدت کوتاهی جلبک های شناور و نخی قادر به جذب کامل مواد مغذی هستند. اینگونه است که وقتی شکوفه های جلبک بسیار شدید است. فسفات آزاد در آب غیرقابل تشخیص است. هدف باید حفظ سطح فسفات زیر 0.02 میلی گرم در لیتر باشد.

چه کاری می توانی انجام بدهی؟

  1. از پایداری کافی آب اطمینان حاصل کنید. تست سختی کربنات (KH) هر ۲ تا ۳ هفته یا بعد از هر بارندگی شدید. اگر دمای آن کمتر از 4 درجه دسی کیلو در ساعت باشد، مواد معدنی (JBL StabiloPond KH) باید به حوضچه اضافه شود.
  2. به طور مداوم مواد مغذی را با یک حذف کننده فسفات (JBL PhosEX Pond Filter) متصل کنید. با هر لیتر آب که از فیلتر عبور می کند، مواد مغذی اضافی محدود می شود و جلبک ها “از بین خواهند رفت”. اگر فیلتر ندارید، از بایندر فسفات مایع (JBL PhosEX Pond Direct) استفاده کنید. یک دوز باید هر 7-14 روز انجام شود زیرا فقط یک اثر محدود متناوب دارد.)

تنها با 2 پله قادر خواهید بود حوض را در کل فصل عالی به نظر برسید. استفاده از زلال‌کننده آب UVC می‌تواند. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه اضافی در استفاده از عوامل ضد جلبک اضافی کمک کند.

با این کار به حوضچه ای عالی و پایدار و بدون استفاده از درمان ضد جلبک دست خواهید یافت.

 

نگارنده: مهناز معصومی راد

منبع: https://www.jbl.de

بالا