استعلام قیمت
نرخ ارز

عربستان سعودی و روسیه در چه سطحی افزایش قیمت گاز و نفت می باشد؟

عربستان سعودی و روسیه در چه سطحی افزایش قیمت گاز و نفت می باشد؟

 

به گزارش کانگورو به نقل از اویل پرایس عربستان سعودی تصمیم به کاهش تولید 1 میلیون بشکه نفت در روز تا پایان سال جاری گرفت. و روسیه برای تمدید 300 هزار بشکه در روز  باعث شد، قیمت نفت به بالاترین حد ممکن برسد. در همین راستا از نوامبر گذشته فشار تورمی سلامت اقتصاد ایالات متحده و بسیاری از کشورهای متحد را تهدید کرد. و افزود، برای واردکنندگان خالص نفت و گاز از لحاظ تاریخ 70 درصد قیمت آن از گاز تشکیل شده است. در ادامه به بررسی بیشتر قیمت نفت می پردازیم.

نفت در چه سطحی است؟ سوالی که باعث شد رهبران اوپک پلاس تلاش خود را برای ادامه. افزایش قیمت ها متوقف، و ذهن برخی از افراد را به خود مشغول می کند.

بخش اول این معادله جهت ضروری نبودن قیمت های بالاتر برای سرپا نگه داشتن اقتصاد است. یا صرفاً این یک نوع بازی با قدرت ژئوپلیتیکی و یا …. می باشد. که در ادامه ی این خبر باید ذکر کرد، تصور اینکه عربستان سعودی نوعی نیروگاه است. و از درآمدهای هنگفت نفت تغذیه می شود. دیدگاه رایجی می باشد. که تا حدودی این نظریه درست است. و کمترین هزینه در هر بشکه نفت در جهان به خصوص ایران و عراق تنها 1 الی 2 دلار آمریکا را در بر می گیرد. و بسیاری از این درآمدها  تقریباً در منبع کسر می شود، و از طریق تعهدات بازپرداخت سود سهام عظیمی باید هر سه ماه توسط آرامکو عربستان انجام گیرد. 

 

  

بازار جهانی نفت و گاز

بازار جهانی نفت و گاز

  

میانگین قیمت نفت

با وجود میانگین قیمت نفت برنت حدود 80 دلار بشکه در سه ماهه دوم، 65 درصد از درآمد خالص آن صرف پرداخت بدهی به سهامداران خواهد شد. اما اگر درآمد خالص آن در سه ماهه سوم ثابت باشد. این پرداخت بدهی به  98% افزایش پیدا می کند. و آنچه پس از این آمار بدست آمده باقی مانده، هزینه های عربستان سعودی است که شامل کارکردهای اساسی دولت همانند بهداشت، دفاع، پروژه های اجتماعی، اقتصادی و … می باشد.

بازار جهانی نفت و گاز

براساس تئوری جدید قیمت سرسام آور مالی نفت عربستان سعودی 78 دلار بشکه نفت برنت است. اما بر خلاف نظریه ی تئوری در عمل قیمت سرسام آور مالی نفت حداقل قیمت نفت یک کشور صادرکننده برای برآورد کردن مخارج خود به آن نیاز دارد.

حدود 20 سال، قیمت نفت تا حدود 40 دلار آمریکا دچار شکست مالی شد. اما با این وجود، پس از حمله این کشور به اوکراین در 24 فوریه 2022، این مبلغ رسما به 115 دلار در هر بشکه افزایش یافت. و به‌طور غیررسمی، از آنجایی که جنگ‌ها به بودجه‌هایی که به‌راحتی قابل اندازه‌گیری بوده، پایبند نیستند. و در قسمت مالی به شکل غیررسمی نفت همان چیزی است. که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین فکر می‌کند. و در هر لحظه باید باشد. به همین دلیل طبق گفته های قبلی عربستان سعودی و روسیه باید به افزایش قیمت نفت ادامه دهند. اما باز هم این سوال مطرح می شود، که در چه سطحی آنها با فشار شدید به مشتریان خود برای توقف این کار مواجه خواهند شد؟  در پاسخ باید در ابتدا گفت. اولین گروه از مشتریان، برای ایالات متحده و متحدان اصلی هستند.

که با تغییر قیمت نفت و گاز باعث افزایش تورم و نرخ های بهره مورد نیاز برای مبارزه و افزایش رکود اقتصادی می شود. و این مشکلات پیامدهایی را برای ایالات متحده از جمله آسیب اقتصادی و سیاسی را در بر دارد.و در کتاب نظم جدید بازار جهانی نفت نیز تحلیل شده است. از لحاظ تاریخی تغییر هر 10 دلار آمریکا منجر به تغییر 25 تا 30 سنت در قیمت هر گالن بنزین می شود. و به ازای هر یک سنت میانگین قیمت هر گالن بنزین افزایش می یابد. و بیش از یک میلیارد دلار در سال هزینه مصرف کننده، از دست رفته و اقتصاد ایالات متحده آسیب می بیند.

براساس منابع متعدد بدست آمده، چین نفت خود را از منبع عمده اویل پرایس به صورت انحصاری توسط ایران، عراق، روسیه و حتی عربستان با تخفیف بین 25 تا 45 درصد خریداری می کند.

که البته چین با افزایش قیمت نفت و گاز احتمالاً در طول زمان به صورت غیر مستقیم بر اقتصاد این کشور تاثیر می گذارد. و این در حالیست که هنوز هم از لحاظ صادرات به ایالات متحده و متحدانش وابسته است. در نتیجه با افزایش قیمت نفت و گاز به اقتصاد ضرر می رساند. برای مثال همانطور که در پایان سال 2022 بررسی شد. با شیوع کووید و راههای جلوگیری از آن، بازگشت اقتصاد باز هم به صورت اولیه نبود.

افزایش قیمت نفت و گاز

در سال 2010 که آغاز، میانگین بیکاری جوانان در سراسرکشورهای چین و عربستان 23.4 درصد بود. بنابراین، معلوم شد چین بر عربستان سعودی و روسیه برای تعدیل افزایش قیمت نفت و گاز تأثیر نمی گذارد. بلکه باعث کاهش تقاضای عمده برای صادرات این کشور می شود. و بر اقتصاد کشور فشار بیشتری وارد می کند. و در ادامه  کاهش تقاضای نفت و گاز، به کاهش قیمت ها نیز کمک می کند.

عربستان سعودی انقدر وارد حوزه چین شده است.که نیاز ایالات متحده برایش اهمیتی ندارد. حتی ولیعهد این کشور پس از حمله روسیه به اوکراین، از تماس تلفنی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که در آن می‌خواست. از عربستان سعودی برای کاهش انرژی فلج‌کننده اقتصادی کمک بخواهد، خودداری کرد. و این بدان معنا نیست که ایالات متحده ناتوان است.که باعث شود عربستان سعودی نظر خود را تغییر دهد.

با توجه به گفته های پیشین، به نظر می رسد.قیمت تعادلی پایدار کوتاه مدت برای برنت حدود 80 تا 85 دلار آمریکا باشد و سقف آن در حدود 95 دلار آمریکا باشد. در درازمدت، این عوامل باید منجر به بازگشت. به “محدوده ترامپ” طولانی مدت قیمت گذاری نفت شود.همانطور که در کتاب جدید من نیز به طور عمیق تحلیل شده است. این محدوده شامل قیمت برنت از 40 تا 45 دلار آمریکا در کف (قیمتی که تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا می‌توانند با آن دوام بیاورند و سود مناسبی کسب کنند) تا 75 تا 80 دلار آمریکا در سقف (قیمتی که پس از آن تهدید اقتصادی برای آنها آشکار می‌شود) بود. ایالات متحده و متحدانش و تهدید سیاسی برای روسای جمهور مستقر ایالات متحده وجود دارد). این محدوده در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، به شدت اعمال شد. تا جایی که در طول دوره ریاست جمهوری او تنها یک بار – برای یک دوره حدود سه هفته (از اواخر سپتامبر 2018 تا اواسط آن اکتبر) نقض شد.

منبع: /oilprice.com

 

بالا