استعلام قیمت
نرخ ارز

قیمت دلار در بازار آزاد

قیمت دلار در بازار روز

 

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد روز قبل دلار در بازار آزاد مانند ۲ روز پیش، با افزایش و کاهش قیمت روبرو نشد، در صورتی که دلار در بازار آزاد که ۲ روز پیش تا ۴۸,۶۵۰ (چهل و هشت هزار و ششصد و پنجاه ) تومان رسیده بود، اما امروز – چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ مصادف با ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳ – به ۴۸,۶۵۰ (چهل و هشت هزار و ششصد و پنجاه ) تومان رسید.

دلار در بازار آزاد روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۰ تومان بدون تغییر، با۴۸,۶۵۰ تومان نرخ گذاری شد.

  • دلار در صرافی ملی در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۲۱ تومان کاهش، ۴۱,۳۰۴ تومان نرخ گذاری شد.
  • دلار در بازار متشکل در بازار ۱۲۰ روز پیش نسبت به ۱۲۱ روز پیش، با ۳۲۱۱ تومان کاهش، ۴۱,۵۴۹ تومان نرخ گذاری شد.
  • دلار در سامانه سنا در بازار ۱۲۱ روز پیش نسبت به ۱۲۲ روز پیش، با ۰ تومان بدون تغییر، ۳۰,۴۱۶ تومان نرخ گذاری شد.
  • دلار کانادا، امروز به ۳۶,۷۸۴ تومان رسید، که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۱۸ درصدی داشته است.
نموادر قیمت دلار

نموادر قیمت دلار

بازار ارز و دلار

بازار ارز، بازاری است که در آن پول ملی کشورها با یکدیگر تبادل می‌شود. نرخ تبدیل معیاری است، که بر پایه آن پول رایج کشورها با یکدیگر مبادله می‌شود. وجود بازار ارز و اطلاعاتی که در آنجا جریان می‌یابد. امکان انجام مبادلات بازرگانی و مالی را در نقاط مختلف جهان با استفاده از پول‌های متفاوت فراهم می‌سازد. همچنین یکی از ریسک‌های اصلی تجارت خارجی ریسک مربوط به تغییرات نرخ ارز می‌باشد.

اکثر کشورهای جهان ارز یا واحدپول ویژه خود را تعریف کرده‌اند، برخی کشورها نیز از واحدهای پولی مهم دنیا برای داد و ستدهای داخلی خود بهره می‌گیرند، در حال حاضر به غیر از ایالات متحده آمریکا، 27 کشور دیگر نیز دلار آمریکا را به عنوان واحد پول خود انتخاب کرده‌اند. از جمله این کشورها می‌توان به زیمبابوه، پرتوریکو، جامائیکا و… اشاره کرد. در مبادلات اقتصادی بین‌المللی از ارزهای مهمی چون دلار یا یورو استفاده می‌شود. در ایران ارز به مفهوم واحد پول سایر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین و پرکاربردترین ارزها در بازار ایران دلار آمریکا، یورو، یوآن چین، درهم امارات و لیر ترکیه است. این ارزها بخش عمده داده و ستد بازار ارز ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

دلایل نوسانات قیمت دلار

بازار ارز متاثر از رویدادهای مهم اقتصادی و سیاسی کشور است. همان طور که اشاره شد عوامل خارجی که به روابط سیاسی و اقتصادی بین کشورها (به طور مثال ایران و امریکا) اشاره دارد. در بسیاری از موارد باعث نواسانات در بازار ارز می شود. اما در مقابل دلایل خارجی، در داخل هم اتفاقاتی نظیر افزایش تقاضای دلار، ورود نقدینگی به بازار با کاهش سود سپرده های بانکی، تقاضای دلار برای سفرهای خارجی، درخواست دلار برای واردات کالا و تقاضای کاذب دلار به دلیل فشار و فضای روانی در داخل از عوامل نوسان نرخ دلار در بازار ایران است.

عملیات بازار ارز   قیمت دلار

بازار ارز دو عمل اصلی انجام می‌دهد. اولی تبدیل پول‌ کشورها به یکدیگر است. و دیگری فراهم نمودن امکانی برای مواجهه با ریسک مربوط به تغییرات ارزش پول کشورها است.

بالا