استعلام قیمت
نرخ ارز

لاستیک سیلیکون(خواص،کاربرد ها و موارد استفاده)

لاستیک سیلیکون

همه چیز در مورد لاستیک سیلیکون(خواص، کاربرد ها و موارد استفاده)

لاستیک سیلیکون یکی از انواع لاستیک های صنعتی است. این ماده با در نظر گرفتن ویژگی هایی مانند انعطاف پذیری و مقاومت در برابر درجه حرارت نسبت به  پلاستیک و لاستیک ها، به صورت ورق، لوله، مایع و سایر اشکال موجود است که اجازه می دهد. از آن در کاربردهای مختلف از هوافضا گرفته تا اهداف پزشکی و ساختمانی استفاده شود. در این راهنما، ما اصول اولیه لاستیک سیلیکون را بیان می کنیم، از جمله:  

  1. لاستیک سیلیکون چیست؟
  2. خواص لاستیک سیلیکون
  3. کاربردها و مصارف لاستیک سیلیکون

 

سیلیکون

 

 

لاستیک سیلیکون چیست؟

سوال مهمی که این جا مطرح است این است که، سیلیکون لاستیک است یا پلاستیک؟  

سیلیکون، که از نظر علمی به نام پلی سیلوکسان شناخته می شود. در یک منطقه خاکستری قرار دارد، اما به طور کلی یک لاستیک محسوب می شود. یک الاستومر ساخته شده توسط انسان (پلیمری با خاصیت ارتجاعی) است که دارای خواص پلاستیکی و لاستیکی است. از سیلیکون می توان برای تشکیل مایعات، جامدات سخت و محصولات لاستیکی استفاده کرد، اما از آنجا که الاستومرها عموماً لاستیک نامیده می شوند، معمولاً به آن لاستیک نیز گفته می شود. سیلیکون (silicone) گاهی اوقات با (silicon) اشتباه گرفته می شود، اگرچه مواد متفاوتی هستند. سیلیکون (silicon) یک عنصر است. در حالی که سیلیکون. (silicone) یک پلیمر است (یک بزرگ مولکول با واحدهای تکرار شونده).

انواع لاستیک سیلیکونی:

گروه های مولکول های آلی (از جمله متیل) که بر پایه سیلیکون و اکسیژن ساخته شده اند (بر خلاف پایه کربن و هیدروژن در پلاستیک ها، که از ثبات کمتری برخوردار است)، به لاستیک سیلیکونی انعطاف می بخشد. لاستیک سیلیکون دارای انواع مختلف با ویژگی هایی است که بسته به کاربردی که برای آن استفاده می شود متفاوت است.

  • گروه های متیل تحت نام MQ:  لاستیک های اصلی سیلیکونی هستند که برای اولین بار ساخته شده اند.
  • گروه های متیل وینیل: که دارای ویژگی های مقاومت فشاری خوبی هستند، به عنوان VMQ شناخته می شوند. اینها رایج ترین انواع لاستیک سیلیکونی هستند زیرا وینیل به ولکانیزاسیون کمک می کند.
  • گروه های متیل فنیل (MPQ) و متیل فنیل وینیل (PVMQ): برای افزایش قابلیت های لاستیک در دماهای پایین استفاده می شوند.
  • گروه های فلورو، وینیل و متیل (FVMQ): از نظر شیمیایی بیشتر در برابر روغن، سوخت و حلال مقاوم هستند.   

 

 

سیلیکون چیست

 

در بین خانواده های متنوع لاستیک سیلیکون، بسته به روش فرآورش، سه شکل اصلی لاستیک سیلیکونی وجود دارد:

  1. مایع،
  2. ولکانیزه در دمای اتاق،
  3.  ولکانیزه در دمای بالا.
  • لاستیک سیلیکون مایع: دارای کوچکترین زنجیره مولکولی از هر سه نوع است و پلیمرهای وزن مولکولی پایین دارند. می توان با ماشین آلات تخصصی اکسترودر یا قالب گیری تزریقی فرآیند کرد. این نوع لاستیک سیلیکونی شفاف و بیشتر در برابر آب و هوا مقاوم است.
  • لاستیک سیلیکونی RTV (ولکانیزه در دمای اتاق): می تواند یک یا مخلوطی از دو جزء باشد و در دمای اتاق تا سختی نرم یا متوسط ​​سخت می شود. به طور کلی برای گلدان، درزگیر و کپسولی کردن استفاده می شود. قالب های لاستیکی سیلیکونی نیز از لاستیک سیلیکونی RTV ساخته می شوند.  
  • لاستیک سیلیکون جامد یا HTV (ولکانیزه در دمای بالا): دارای پلیمرهای زنجیره ای بلند با بیشترین وزن مولکولی است. این نوع معمولاً به صورت فرآوری نشده تولید می شود و باید در همان دمای رایج لاستیک ها ولکانیزه شود.  

آیا لاستیک سیلیکون ایمن است؟

لاستیک سیلیکون از زمانی که FDA در سال 1979 آن را تأیید کرد، در ایالات متحده برای استفاده در ظروف و محصولات پزشکی بی خطر تلقی می شود. همچنین در کانادا تأیید شده است. با این حال، اتحادیه اروپا به عنوان نگرانی مواد شیمیایی D4 ، D5 و D6 را که در تولید لاستیک های سیلیکونی استفاده می شود، برچسب گذاری کرده است و برخی از مطالعات جدیدتر نشان می دهد که لاستیک سیلیکون می تواند تحت شرایط خاصی این مواد شیمیایی را شستشو دهد. 

خواص لاستیک سیلیکون:

قوی ترین خواص مکانیکی لاستیک سیلیکون مقاومت در برابر دما و انعطاف پذیری آن است. بسته به نوع، این ماده می تواند درجه حرارت بین 150- درجه تا 550 درجه فارنهایت را قبل از تبدیل شدن به شکننده یا مذاب تحمل کند. استحکام کششی آن بین 200 تا 1500 PSI و حداکثر طول آن 700% است که برای لاستیک فوق العاده خوب است. علاوه بر این، نسبتاً خوب می لغزد و فشرده می شود، در برابر حرارت و شعله مقاوم است و همچنین عایق الکتریکی است و به خوبی با فلزات پیوند می خورد. لاستیک سیلیکون در شرایط بیرونی به دلیل داشتن اشعه ماوراء بنفش UV، اوزن و مقاومت عمومی در برابر آب و هوا به خوبی کار می کند. 

همچنین ضد حساسیت است و در برابر نفوذپذیری در برابر نفوذ گازها مقاوم است، که باعث محبوبیت آن در کاربردهای پزشکی می شود. از آنجایی که از نظر شیمیایی خنثی تر از اکثر پلاستیک ها است، غیر چسبنده است و لکه نمی گیرد، می توان آن را در کاربرد های مصرفی و صنایع غذایی و آشامیدنی یافت. لاستیک سیلیکونی در شکل اسفنجی سبک وزن است، و ارتعاش و سر و صدا را کاهش می دهد، بنابراین در حمل و نقل نیز استفاده می شود.

با این حال، این ماده معایبی نیز دارد. لاستیک سیلیکون برای طولانی مدت مقاوم در برابر روغن نیست. و می تواند پس از مدت طولانی تماس با روغن یا نفت متورم شود. اگرچه انواع مقاوم تری در برابر روغن وجود دارد. همچنین در برابر سایش یا پارگی مقاوم نیست. و در دمای بالاتر سفت می شود. اما ظاهرا لاستیک سیلیکونی به دلیل خواص ویژه ای که دارد یکی از گران ترین انواع لاستیک است و معمولاً در صورت نیاز به مقادیر زیاد، با لاستیکی ارزان تر جایگزین می شود.  

 

لاستیک ها

 

کاربردها و مصارف :

لاستیک سیلیکون در صنایع مختلف به تنهایی یا در ترکیب با مواد دیگر استفاده می شود:    

  • در کاربردهای الکترونیکی از لاستیک سیلیکونی بسیار تصفیه شده. برای نوار عایق، درزگیر، لاک، روان کننده ها، صفحه کلید و محفظه استفاده می شود. از لاستیک با ضخامت بالا می توان با قالب گیری تزریقی، مقره ها و گیرنده ها را تولید کرد.
  • لاستیک سیلیکون در هوافضا در پارچه های لباس فضایی، مواد ابزار، درزگیر و واشر و همچنین سایر محصولات. مورد استفاده در ساخت و نگهداری هواپیما استفاده می شود.
  • در صنعت ساخت و ساز. از لاستیک سیلیکون برای چسب ها، درزگیر ها و پوشش ها استفاده می کند. به دلیل مقاومت هوازدگی و قابلیت اتصال به فلز.
  • کاربردهای خودرو شامل قطعات مقاوم در برابر لرزش و آب و هوا و همچنین روکش ها و لاک ها است. اما فقط گرید هایی که بیشترین مقاومت در برابر حرارت، روغن و سوخت دارند. برای این اهداف استفاده می شود.
  • لاستیک سیلیکونی پزشکی را می توان در لوله ها، چسب ها و کف کننده ها یافت.
  • محصولات مصرفی که از این ماده استفاده می کنند. شامل ظروف نچسب، ظروف غذا، اسباب بازی و جواهرات مانند دست بندهای لاستیکی سیلیکونی هستند. با این حال، می تواند به عنوان عنصری در شامپو، صابون لباسشویی، لوازم آرایشی و دئودورانت عمل کند. 

 

 

کاربرد لاستیک سیلیکونی

 

 

شرکت علمی سازان پاسارگاد با برند کانگورو، تامین کننده مواد اولیه پلیمری می باشد، جهت خرید مواد اولیه پلیمری با شماره 88064800 تماس حاصل نمائید.

نگارنده: آذین گودرزی

بالا