استعلام قیمت
نرخ ارز

مالزی در سال 2022 رتبه اول عرضه نفت به واحدهای مستقل چین را در دست گرفت

عرضه نفت

 

 

به گزارش کانگورو به نقل از پتروتحلیل، پالایشگاه‌های مستقل چین برای دومین سال متوالی در 2022. بیشترین میزان واردات خود را از مالزی صورت دادند. و به این ترتیب کشور روسیه علیرغم حجم بالای محموله‌های تخفیف‌دار به رتبه دوم رسید. در این بین نفت خام ای‌اس‌پی‌او. گرید مطلوب واحدهای مستقل باقی ماند. عرضه نفت

محموله‌های مالزی در سال 2022 با میزان 46.47 میلیون تن 36 درصد اوج گرفت. و به این کشور جنوب شرق آسیایی کمک کرد تا جایگاه اول خود را حفظ کند. اگرچه داده‌های کشتیرانی نشان می‌دهد که حجم عظیمی از این محموله‌ها برای مبدأ ایران یا ونزوئلا می‌باشد.

سان سیجیا تحلیل‌گر پلتس گفت: «محموله‌های نفت خام ایرانی بسیاری با مبدأ مالزی در سال گذشته وارد شد. در نتیجه این امر، مجموع واردات در سال گذشته اوج گرفت و تداوم این روند در سال 2023 محتمل است.» «این اتفاق می‌تواند به مالزی در حفظ جایگاه تامین‌کننده اول خوراک کمک کرده. و روسیه را به جایگاه دوم می‌فرستد.»

جریان محموله‌ها از مالزی 26.8 درصد از مجموع واردات خوراک به بخش مستقل چین. در سال 2022 را تشکیل داد. این میزان در سال گذشته 16.1 درصد بود.

آنچه که در این اتفاق نقشی اساسی داشت اشتهای بسیار بالای پالایشگاه‌های مستقل به گرید Mal بود – یکی از گریدهای نفتی از مالزی – که واردات آن با اوج‌گیری شگفت‌آور 813.6 درصد در محاسبات سالیانه به 16.48 میلیون تن رسید.

مالزی همچنین در ماه دسامبر با تحویل 7.43 میلیون تن نفت خام رتبه اول. خود در بخش عرضه را حفظ کرد، و واردات خود را نسبت به ماه قبلی 28.6 درصد افزایش داد.

مجموع محموله‌ها از ایران و ونزوئلا در ماه دسامبر با رشد 11 درصدی نسبت به ماه نوامبر. در میزان 7.89 میلیون تن ایستاد. بر اساس داده‌های پلتس. محموله‌های وارداتی شامل قیر، گرید Mal، Singma، Nemina، و تعدادی از گریدهای اندونزیایی و همچنین برخی گریدهای اماراتی شدند.

در ماه دسامبر، گرید جدیدی از مالزی با نام Mosa وارد شد. که به باور منابع بازار می‌تواند نام جدید محموله‌های ایرانی و ونزوئلایی باشد.

از این گرید در حدود 136 هزار تن در ماه گذشته به شاندونگ رسید. و توسط پالایشگاه مستقلی خریداری شد.

بازار همچنین همزمان با از سرگیری واردات پس از وقفه چهار ماهه که در ژوئیه 2022 آغاز شد. شاهد احیای تقاضای محموله‌های برزیلی از سوی پالایشگاه‌های مستقل بود. که با رشد 30.2 درصدی نسبت به نوامبر در ماه دسامبر به 522 هزار تن رسید.

یکی از منابع تجاری گفت: «اما در هفته گذشته قراردادی برای محموله‌های برزیلی نهایی نشد. زیرا قیمت گرید ای‌اس‌پی‌او جذاب‌تر بود.»   عرضه نفت

در سال 2022، مجموع واردات از برزیل در محاسبات سالیانه با افت 67.7 درصدی در میزان 4 میلیون تن قرار گرفت. که تقریباً مشابه درصد افت واردات نفت از آنگولا و نروژ می‌باشد.

محموله‌های غرب آسیا

در سال 2022، مجموع واردات نفت خام از امارات متحده عربی. عراق و کویت به روند افزایشی خود ادامه داد و با رشد 29.1 درصدی در مقیاس سالانه به 39.65 میلیون تن رسید.

این میزان‌ها کمبود واردات از عربستان سعودی و عمان را بیش از حد جبران کردند. مجموع واردات از این دو مبدأ با افت 28.5 درصدی در محاسبات سالیانه از 15.08 میلیون تن به 10.8 میلیون تن در سال 2022 کاهش یافت.

کل واردات از عرضه‌کنندگان غرب آسیایی با میزان 50 میلیون تن. 28.9 درصد از مجموع واردات واحدهای مستقل چین را تشکیل داد. مجموع واردات سال 2021 از این مبدأ با میزان 45.8 میلیون تن 25.8 درصد از کل واردات را از آن خود کرده بود.

بگفته منابع تجاری، انتظار می‌رود واردات از غرب آسیا در سال 2023 با آغاز به کار مجموعه چجیانگ پترولیم اند کمیکال. با ظرفیت 800 هزار بشکه در روز، و همچنین آغاز عملیات‌های تجاری در مجموعه پالایشگاهی بکر شنگهانگ پتروکمیکال با ظرفیت 320 هزار بشکه در روز. سهم بیشتری را به خود اختصاص دهد.

این مجموعه‌های پالایشگاهی جدید که برای فرآوری نفت خام از عربستان سعودی طراحی شده‌اند، در سال 2023 نفت بیشتری نسبت به سال 2022 احتیاج خواهند داشت.

دورنمای بازار

در آستانه سال نوی قمری. تقاضا برای خوراک نفت خام روند نزولی خود را آغاز کرده است.  عرضه نفت

بگفته یکی از منابع بازار: «بازار در هفته گذشته همزمان با پیشنهاداتی از سوی تعداد اندکی از تاجران کمی ساکت بود.»

بر اساس داده‌های منابع بازار، قراردادها برای محموله‌های ای‌اس‌پی‌او تحویل فوریه. به شاندونگ (دی‌ای‌اس) با تخفیفات 6 تا 7 دلار در هر بشکه نسبت به نفت خام برنت معاملات آتی منعقد شده‌اند، که نسبت به هفته اول ژانویه 50 سنت در هر بشکه کاهش یافته است.

در این میان، برخی محموله‌های تحویل ژانویه با تخفیفاتی در حدود 8 دلار. در هر بشکه ارائه شده که افت آن‌ها در مقیاس هفتگی عمدتاً به دلیل ضعف تقاضامی‌باشد.

تعطیلات سال نوی قمری در سال جاری از 21 تا 27 ژانویه است.و معمولاً فعالیت بازار یک هفته قبل و بعد این دوره تضعیف می‌شود.

محموله‌های ای‌اس‌پی‌او ماه دسامبر بنادر شاندونگ با اوج‌گیری 36.6 درصدی نسبت به نوامبر به حدود 2.6 میلیون تن رسیدند. این امر علیرغم اعمال سقف قیمتی گروه 7 در 5 دسامبر رخ داد، و نمایانگر این بود که جریان این گرید به بازار شاندونگ تحت تاثیر قرار نگرفته است.

بر اساس داده‌های پلتس، نفت ای‌اس‌پی‌او یکی از محبوب‌ترین گریدهای پالایشگاه‌های مستقل چین می‌باشد. که واردات آن در سال گذشته با اوج‌گیری 6.3 درصدی در محاسبات سالیانه به 25 میلیون تن، یا 502.054 بشکه در روز رسید.   عرضه نفت

بالا