استعلام قیمت
نرخ ارز

محموله‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن روسی و چینی راه خود را به بازارهای ترکیه پیدا کردند

پلی پروپیلن هموپلیمر

 

 

به گزارش کانگورو به نقل از پتروتحلیل، بازارهای هموپلیمر پلی‌پروپیلن ترکیه و ویتنام از محموله‌های وارداتی روسی و چینی با سطوح نسبتاً رقابتی استقبال می‌کنند. ویتنام به طور عمده تحت فشار صادرات از چینی بوده. که فروشندگان به دلیل سودهای اندک و قرنطینه‌ها به دنبال صادرات می‌آیند. اما مسائل لجستیک همچنان سدی بر سر راه آن‌ها هستند. همو پلیمر پلی پروپیلن

فروش محموله‌های روسی با تخفیف در ترکیه

اخیراً از آنجایی که فروشندگان در برابر تقاضای ناخوشایند (که به واسطه افت فصلی ماه رمضان تشدید شده). فشارهای اقتصاد کلان و همچنین نوسان بازارهای بالادستی تسلیم شده‌اند. محموله‌های روسی با سطوح نسبتاً رقابتی در ترکیه به فروش رسیده‌اند.

علاوه بر این، خریدارن اروپایی همزمان با تحریم‌های غربی از واردات روسی اجتناب کرده. که در عوض محموله‌های روسی بیشتری به وضعیت سرگردانی افتاده‌اند. یکی از تولیدکنندگان کیسه اظهار داشت: «احتمالاً در صورتی که ذخایر در روسیه انباشته شوند، بازار ترکیه در روزهای آتی با فشار این محموله‌ها مواجه شود».

بر این اساس، محموله‌های روسی تحویل فوری رافیا و فیبر به ترتیب در میزان‌های 1630 تا 1650 دلار در هر تن و 1700 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه، شامل 6.5 درصد تعرفه گمرکی) فروخته شدند. در مقایسه، قیمت پلی‌پروپیلن رافیا و فیبر عربستان سعودی در میزان ثابت تا 20 دلار کاهشی.  به ترتیب در میزان 1660 تا 1700 دلار و 1710 تا 1750 دلار در هر تن (با شرایط یکسان) ارزیابی شدند. 

قیمت‌های چینی در ترکیه رقابتی باقی ماندند، اما با میل اندک مواجه شدند

همچنین، قیمت‌های چینی برای محموله‌های حمل فله زیر سطوح مبداهای اصلی باقی ماندند. قیمت‌های هموپلیمر پلی‌پروپیلن رافیا و فیبر به ترتیب در میزان رقابتی 1600 دلار در هر تن و 1650 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف ترکیه، شامل 6.5 درصد تعرفه) ارائه شدند.

 این قیمت‌ها 60 دلار در هر تن زیر بازه پایینی مبدا عربستان سعودی قرار گرفته. و بازه پایینی کل مبداهای وارداتی را شکل دادند. علاوه بر این. پیشنهادات رافیا چینی زیر 1600 دلار در هر تن نیز در چند مورد شنیده شد اما تایید نشدند. همو پلیمر پلی پروپیلن

علیرغم ارائه سطوح جذاب، پیشنهادات چینی نتوانستند میل زیادی را به خود جذب کنند. این امر نه تنها به دلیل تقاضای ضعیف بلکه به دنبال نگرانی‌ها بر سر زمان تحویل محموله‌ها می‌باشد. تداوم قرنطینه‌ها در چین عملیات‌های لجستیک را بیش از پیش تحت فشار گذاشته. و منتج به صف‌های طولانی کشتی‌ها، و کمبود تریلی‌ها و کانتینرها می‌شود.

 

پلی پروپیلن

 

زمان تحویل محموله‌ها از چین تقریباً دو برابر شد

یکی از تاجران گفت: «در حال حاضر به جای 40 روز سابق، 70 روز طول می‌کشد. تا فرآیند تحویل محموله‌ها از چین تکمیل شود. تحویل محموله‌ها همچنان یک مسئله است. زیرا به فاکتورهای بسیاری همزمان با اختلالات در عملیات بنادر، بستگی دارد. احتمالاً این امر باعث دوری کردن خریدارن از این محموله‌ها شود».

این‌که عرضه‌کنندگان چینی علیرغم مسائل لجستیک، صادرات خود به ترکیه را تقویت کنند. به تقاضای داخلی و شیوع کووید بستگی خواهد شد.

رقابت در ویتنام شدت گرفت

پیشنهادات روسی و چینی همچنان برای بیش از یک ماه گذشته، نقطه فشار ویتنام باقی ماندند. قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا و تزریقی این دو مبدا در هفته گذشته عمدتاً در میزان 1320 تا 1350 دلار در هر تن (سی‌آی‌اف) گزارش شدند، در حالی که قیمت‌های غرب آسیایی در میزان 1350 تا 1400 دلار در هر تن، و مبداهای آسیایی در میزان 1390 تا 1420 دلار در هر تن (هر دو سی‌آی‌اف جنوب شرق آسیا) ارزیابی شدند.

اکثر معامله‌کنندگان کفایت دسترسی‌پذیری محموله‌ها را تایید کردند، و از این سو اشاره داشتند که مبداهای غرب آسیایی و شمال شرق آسیایی باید با قیمت‌های شدیداً پایین چینی و روسی رقابت کنند. قیمت‌های کره‌ای نیز در سه هفته گذشته نزول کرده و به بازه پایین کلی بازار نزدیک شده‌‌اند.

ویتنام خانه اول صادرات پلی‌پروپیلن چینی است

براساس داده‌های آماری کم‌اوربیس، چین در بازه ماه‌های ژانویه تا فوریه سال جاری بیش از 110 هزار تن پلی‌پروپیلن صادر کرده، که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، رشدی 50 درصدی را ثبت کرده است. یک پنجم کل صادرات پلی‌پروپیلن چین به ویتنام ختم شد، که این میزان نیز در مقیاس سالانه 21 درصد رشد کرد.

اگرچه براساس داده‌ها، عرضه‌کننده اصلی پلی‌پروپیلن ویتنام، کره جنوبی است. همچنین قیمت‌های رقابتی چینی به ایده‌های کلی خرید دیگر مبداهای اصلی آسیب زده است. همو پلیمر پلی پروپیلن

قیمت‌های بازار داخلی در ویتنام نسبت به قیمت‌های وارداتی ارزان‌تر هستند

خریدارانی که با قیمت‌های رقابتی چینی و روسی مواجه می‌شوند همچنان عجله‌ای برای خرید ندارند، زیرا قیمت‌های داخلی بهتر هستند.

یکی از خریدارن اظهار داشت: «قیمت‌های داخلی در ویتنام، ارزان‌تر از محموله‌های وارداتی (حتی محموله‌های رقابتی چینی) هستند. علاوه بر این، ما به دنبال خرید محموله‌های وارداتی نیستیم، زیرا حمل و نقل این محموله‌ها همچنان مشکل ساز است». همو پلیمر پلی پروپیلن

بالا