استعلام قیمت
نرخ ارز

مراحل استخراج نفت

استخراج نفت

مراحل استخراج نفت

در این مقاله هفت مرحله استخراج نفت شرح داده می شود:

 

 

استخراج نفت

 

 

مرحله 1: آماده سازی دکل

سازه های بالاتر از زمین در این مرحله ساخته می شوند. در این مرحله آماده سازی های لازم برای فرایند حفاری انجام می شود. همچنین برنامه های حمل ونقل و فرایندهای امنیتی براساس قوانین محلی در این مرحله صورت می گیرد.

مرحله 2: حفاری

ابتدا دکل حفاری در منطقه گذاشته می شود. در ابتدا یک حفره سطحی به عمق 100 فوت پایین تر از عمیق ترین آبخوان (aquifier) حفاری شود. یک کیسینگ آهنی در این منطقه سیمان ریزی می شود تا  خطر آلوده کردن آب های آبخوان ها از بین برود. پس از این مرحله چاله ی عمیق (long hole)  حفر می شود و سپس به صورت افقی پیش روی می کند.

مرحله 3: سیمان ریزی و تست

هنگامی که حفاری به عمق مورد نظر رسید، لوله ی حفاری حذف می شود و توسط لوله آهنی جایگزین می شود. در این مرحله لوله ی آهنی سیمان ریزی می شود. تست های متعددی پیش از تولید هرگونه گاز یا نفتی، به منظور چک کردن نشت ناپذیری این لوله صورت می پذیرد.

مرحله 4: تکمیل چاه

در این مرحله با یک ابزار مخصوص (perforating gun)  در عمیق ترین قسمت چاه سوراخ هایی ایجاد می شود که سنگ هایی که حاوی نفت و گاز هستند را به چاه متصل می کند.

مرحله 5: تزریق سیال

در این مرحله آزادسازی نفت و گازی  که در سنگ ها محبوس شده اند، صورت می پذیرد. با استفاده از ابزار مخصوص برای مانیتورینگ پارامترهایی مثل  فشار سیال، سیالی که حاوی 99.5% آب وشن و 0.5% مواد شیمیایی است با فشار بالا پمپ می شود تا ترک های نازکی در سنگ ها ایجاد کند. مراحل 4 و 5 تکرار می شوند (این مراحل ممکن است 20 یا 30 بار انجام شود) اما زمان انجام این مراحل بیش از چند روز به طول نمی انجامد.

مرحله 6: تولید و بازیافت سیال

هنگامی که تزریق سیال پایان یافت، تولید آغاز می شود. نفت و گاز به سمت بالا حرکت می کنند و سیال به منظور استفاده مجدد  ریکاوری و بازیافت می شود.  مراحل استخراج نفت

مرحله 7: ترک چاه و بازگرداندن زمین به حالت اول

هنگامی که نفت وگاز تماما تولید شد، طبق قوانین بعضی از کشورها چاه برای همیشه بسته (plug) می شود و زمین به به حالتی که پیش از فرایند حفاری بوده است بر می گردد.

 

منبع:cred

 

بالا