استعلام قیمت
نرخ ارز

مواد شیمیایی در زندگی روزمره

مواد شیمیایی

 

در این مقاله به سراغ مواد شیمیایی رفته ایم که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرد. ولی ما استفاده از آن ها را نادیده می گیریم.

10 مثال از شیمی در زندگی روزمره

اگر از شما بپرسم که با شنیدن کلمه شیمی چه چیزی به ذهنتان می رسد. مطمئن هستم که خودتان را در حال ایستادن در آزمایشگاه شیمی و در دست داشتن ابزارهای مختلف آزمایشگاهی تصور خواهید کرد.

 اینطور نیست؟ اما اگر از نزدیک به دنیای اطراف خود نگاه کنید. بی نهایت واکنش شیمیایی در هر ثانیه رخ می دهد. بنابراین، به درستی می توان گفت که شیمی بخش بزرگی از زندگی روزمره ما را تشکیل می دهد.

 شیمی و واکنش های شیمیایی فقط به آزمایشگاه ها محدود نمی شود. بلکه جهان اطراف ما را نیز شامل می شود. عنصر کربن واحد اصلی ترکیبات آلی، معدنی و آلی فلزی را تشکیل می دهد. درست در لحظه ای که به خواب می روید تا بیدار شوید، فرآیندهای شیمیایی زیادی در هر سلول بدن شما در حال انجام است.

 حتی فرآیندهایی که هنگام بیدار شدن از خواب رخ می دهند. تمام فعالیت های روزانه شما مانند نوشیدن آب، دوش گرفتن، پختن غذا، تمیز کردن ماشین، خندیدن یا گریه کردن توسط فرآیندهای شیمیایی مختلف هدایت می شوند. بیایید چند نمونه از فرآیندهای شیمیایی که در اطراف ما رخ می دهند را مورد بحث قرار دهیم:

  1. ترکیب بدن

بدن شما مکان جذابی است. کربن و اکسیژن دو عنصر ضروری بدن هستند. عناصر دیگری که در بدن شما وجود دارند عبارتند از: نیتروژن، فسفر، هیدروژن، اکسیژن، کلسیم، پتاسیم، گوگرد، منیزیم و غیره.

 

شیمی در بدن

 

 

  1. شیمی احساسات

هر زمان که احساس شادی، غم، خلسه، آرامش یا استرس می کنید. واکنش های شیمیایی زیادی در بدن شما رخ می دهد. به دلیل پیام‌رسان‌های شیمیایی به نام انتقال‌دهنده‌های عصبی است که در مغز آزاد می‌شوند. که می‌توانید عاشق شوید و از دل شکستگی گریه کنید.

 

 

 

شیمی در بدن

 

 

 

  1. شیمی در تولید مواد غذایی

گیاهان از طریق فتوسنتز برای خود غذا تولید می کنند. که به خودی خود یک واکنش شیمیایی پیچیده است. واکنش شیمیایی که در فتوسنتز اتفاق می افتد رایج ترین و حیاتی ترین واکنش شیمیایی است. حیوانات نیز انرژی را برای انجام فعالیت های روزانه از طریق واکنش های شیمیایی تنفسی مشابه آزاد می کنند.

 

 

شیمی در گیاهان

 

 

 

  1. شیمی در بهداشت

درست قبل از مصرف غذا، شستن دست های خود را با صابون توصیه می کنید. اینطور نیست؟ عملکرد پاک کنندگی صابون بر اساس توانایی آن در عمل به عنوان یک عامل امولسیون کننده است. صابون ها نمک های اسیدهای چرب سدیم یا پتاسیم هستند. توسط یک واکنش شیمیایی به نام صابون سازی تولید می شود. صابون ها با مولکول گریس یا روغن تعامل دارند که به نوبه خود باعث تمیزتر شدن سطح می شود.

 

 

شیمی در بهداشت

 

  1. شیمی در پیاز

تا به فکر کرده اید که چرا هنگام خرد کردن پیاز اشک حال می کنید؟ این نیز به دلیل زیربنایی شیمی اتفاق می افتد. به محض بریدن پیاز، اسید سولفونیک از اسیدینه سولفوکسیدها آمیخته می شود. اسید سولفونیک مسئول گاز فرار پروپانتیول S-oxide است. که تولید اشک در چشم را حرکت می کند.

 

 

شیمی در پیاز

 

 

 

  1. شیمی در پخت و پز

چه کسی دوست دارد نان تازه پخته نخورد؟

 جوش شیرین یک عامل خمیر کننده کارآمد است. افزودن جوش شیرین به مواد غذایی قبل از پختن منجر به تولید دی اکسید کربن (CO2) می شود. که باعث بالا آمدن غذاها می شود. به کل این فرآیند بالا آمدن کالای پخته، خمیر مایه شیمیایی می گویند.

 

 

شیمی در پخت و پز

 

 

  1. شیمی در نگهدارنده های غذایی

اگر مواد موجود در سس کچاپ، مربا یا ترشی را بخوانید، ممکن است. از دیدن لیستی بی پایان از مواد شیمیایی شگفت زده شوید.

 آنها چه هستند؟ این مواد شیمیایی نگهدارنده مواد غذایی نامیده می شوند. که رشد میکروارگانیسم ها را در غذاها به تاخیر می اندازد. نگهدارنده‌های شیمیایی مواد غذایی نه تنها از رشد باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها جلوگیری می‌کنند. بلکه مانع از اکسیداسیون چربی‌ها می‌شوند که مسئول فاسد شدن غذاها هستند. رایج ترین نگهدارنده های شیمیایی مواد غذایی عبارتند از:

  • بنزوات سدیم،
  • اسید سوربیک،
  • سوربات پتاسیم،
  • سوربات کلسیم،
  • سوربات سدیم،
  • اسید پروپیونیک
  • نمک های اسید نیتروژن.

 

شیمی در مواد غذایی

 

  1. شیمی در گوارش

لحظه ای که غذا را در دهان خود قرار می دهید. تعدادی از واکنش های شیمیایی مختلف در دستگاه گوارش شما شروع می شود. بزاق، حاوی آنزیم آمیلاز است. که مسئول تجزیه کربوهیدرات ها است. معده شروع به تولید اسید کلریدریک می کند. کبد صفرا را آزاد می کند و لیست ترکیباتی که در طول هضم آزاد می شوند ادامه دارد. مواد شیمیایی در زندگی روزمره

 چطورکار می کنند؟ همه این آنزیم ها تحت واکنش های شیمیایی قرار می گیرند تا هضم مناسب و همچنین جذب غذا انجام شود.

 

 

 

شیمی در گوارش

 

 

  1. شیمی در مواد آرایشی

قبل از بیرون رفتن در یک روز آفتابی، باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. یک ضد آفتاب، پس زمینه شیمی دارد. این ضد آفتاب از ترکیبی از ترکیبات آلی و معدنی استفاده می کند. تا به عنوان فیلتری برای پرتوهای فرابنفش ورودی عمل کند. از سوی دیگر، ضدآفتاب ها نور UV را پراکنده می کنند. به طوری که نمی تواند به عمق پوست نفوذ کند. ضد آفتاب ها حاوی ترکیبات شیمیایی پیچیده ای مانند اکسید روی یا اکسید تیتانیوم هستند. که از نفوذ اشعه ماوراء بنفش به عمق پوست جلوگیری می کنند. مواد شیمیایی در زندگی روزمره

 

 

شیمی در مواد آرایشی

 

 

  1. شیمی و تشکیل زنگ

با گذشت زمان، ابزارهای آهنی شما شروع به ایجاد یک پوشش پوسته پوسته نارنجی قهوه ای به نام زنگ می کنند. زنگ زدگی آهن نوعی واکنش اکسیداسیون است. اتم های آهن فلزی تحت اکسیداسیون و احیا قرار می گیرند. باعث زنگ زدگی می شود. تشکیل سرخاب بر روی مس و کدر شدن نقره نیز از دیگر نمونه های روزمره واکنش های شیمیایی است. معادله شیمیایی زیربنایی زنگ زدگی عبارت است از:

 

شیمی و تشکیل زنگ

 

 

نگارنده: مهناز معصومی راد

منبع:https://studiousguy.com

بالا