استعلام قیمت
نرخ ارز

مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی

مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی

در این بخش از مقاله ی کانگورو قصد داریم به بررسی بیشتر وجود مواد شیمیایی در غذاهای روزمره بپردازیم. تمام مواد زنده و یا طبیعی، حیوانات، گیاهان، به ویژه انسان ها و همه مواد غذایی از مواد شیمیایی تشکیل شده اند. مواد شیمیایی موجود در غذا تا حد زیادی بی ضرر و اغلب مطلوب هستند.

به عنوان مثال، مواد مغذی مانند کربوهیدرات ها، پروتئین، چربی و فیبر شامل ترکیبات شیمیایی هستند. که بسیاری از این موارد به طور طبیعی رخ می دهند، و از مزایای آن می توان به یک رژیم غذایی کامل اشاره کرد.

با این حال، مواد شیمیایی می توانند خواص سم شناسی مختلفی داشته باشند، که ممکن است، برخی از عارضه ها در انسان و حیوانات ایجاد کنند. اما با این حال معمولاً این عوارض مضر نمی باشند، مگر اینکه برای مدت طولانی و در سطوح بالا در معرض آنها قرار بگیریم. دانشمندان بر اساس اطلاعات و تحقیقات بدست آمده   سطوح ایمنی را ایجاد کرده که از بدن در برابر این عوارض محافظت می کند. این توصیه علمی به تصمیم گیرندگانی که استفاده از مواد شیمیایی در مواد غذایی را تنظیم می کنند یا به دنبال محدود کردن حضور آنها در زنجیره غذایی هستند، آگاه و اشاره می کند.

بررسی اجمالی

مواد شیمیایی می توانند نقش مهمی در تولید و نگهداری مواد غذایی داشته باشند. به عنوان مثال، افزودنی های غذایی می توانند ماندگاری و رنگ غذاها را افزایش و یا جذاب تر کنند. از طعم دهنده ها برای خوش طعم شدن غذا استفاده می شود. مکمل های غذایی به عنوان منبع تغذیه مورد استفاده قرار می گیرند.

مواد و ظروف بسته بندی مواد غذایی مانند بطری ها، فنجان ها و بشقاب ها که برای بهبود حمل و نقل مواد غذایی استفاده می شوند، می توانند حاوی مواد شیمیایی مانند پلاستیک باشند که عناصر آن می توانند به مواد غذایی مهاجرت کنند. سایر مواد شیمیایی را می توان برای مبارزه با بیماری ها در حیوانات مزرعه یا محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار داد، یا گاهی اوقات می تواند در مواد غذایی در نتیجه یک فرآیند تولید مانند حرارت دادن / پخت و پز یا درمان ضد عفونی یافت شود.

برخی از گیاهان و قارچ‌ها به طور طبیعی سمومی تولید می‌کنند که می‌تواند محصولات را آلوده کند. و برای سلامت انسان و حیوانات نگران کننده باشد. افراد همچنین می توانند در معرض ترکیبات شیمیایی طبیعی و مصنوعی قرار بگیرند. که در سطوح مختلف در محیط وجود دارند، به عنوان مثال. در خاک، آب و جو به عنوان مثال می توان به آلاینده های صنعتی مانند دیوکسین ها و PCB ها اشاره کرد. انواع فلزات می توانند به طور طبیعی در محیط یا در نتیجه فعالیت های انسانی وجود داشته باشند.

آخرین

EFSA و آژانس مواد شیمیایی اروپا (ECHA) به عنوان مشارکتی در “موافقت سبز اروپایی”، پیش نویس یک مقاله موضع مشترک در مورد ایده “یک ماده – یک ارزیابی” برای مواد شیمیایی تهیه کرده اند. این مقاله وضعیت فعلی را تحلیل می‌کند و راه‌حل‌هایی را پیشنهاد می‌کند. که از ساده‌سازی، صرفه‌جویی در هزینه و پیش‌بینی‌پذیری نظارتی بهبود یافته پشتیبانی می‌کند. پیشنهادهای کلیدی عبارتند از یک مکانیسم هماهنگی مرکزی، هماهنگی بهتر یا توزیع بین سازمان‌های وظایف (از جمله در مورد مخلوط‌های شیمیایی) و دسترسی به تمام داده‌های موجود در یک قالب ساختاریافته.

در حمایت از استراتژی مواد شیمیایی اتحادیه اروپا برای پایداری: یک ماده – یک ارزیابی

معامله سبز: کمیسیون استراتژی جدید مواد شیمیایی را به سمت محیطی عاری از سموم اتخاذ می کند

کمیسیون اروپا قرارداد سبز اروپا را در دسامبر 2019 منتشر کرد. و استراتژی مواد شیمیایی برای پایداری را اعلام کرد. کمیسیون در حال بررسی چگونگی ساده‌سازی و تقویت چارچوب قانونی و بررسی نحوه استفاده. بهتر از آژانس‌ها و نهادهای علمی اتحادیه اروپا برای حرکت به سمت «یک ماده – یک ارزیابی» است.

نقش EFSA در مورد مواد شیمیایی

EFSA توصیه های علمی را در قالب ارزیابی خطر و سایر کمک های فنی در مورد مواد شیمیایی در غذا و خوراک به مدیران ریسک اتحادیه اروپا (کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا، کشورهای عضو) ارائه می دهد. مدیران ریسک توصیه های علمی EFSA را همراه با سایر عوامل. در هنگام تصمیم گیری در مورد ایمنی این مواد برای سلامت انسان و حیوانات و محیط زیست در نظر می گیرند.

مجوز بازار مواد شیمیایی مورد استفاده در زنجیره غذایی. قبل از اینکه مواد شیمیایی در اتحادیه اروپا برای استفاده در غذا و خوراک مجاز شوند. EFSA ارزیابی‌های ریسک دقیقی را انجام می‌دهد. تا مشخص کند که کدام مواد می‌توانند به طور ایمن و در چه سطوحی استفاده شوند.

ارزیابی خطر نیز در رابطه با آلاینده هایی که به عنوان یک نگرانی احتمالی برای سلامت انسان و/یا حیوانات در نظر گرفته و انجام می شود. مدیران ریسک ممکن است. اقداماتی را برای محدود کردن. مواجهه انسان و حیوان با چنین موادی انجام دهند. اگر EFSA تأثیر بالقوه سلامتی را نشان دهد.

  • افزودنی های خوراک
  • مواد تماس با غذا
  • آفت کش ها

آلاینده های موجود در غذا و خوراک

ترکیبات شیمیایی طبیعی مانند فلزات و نیترات ها می توانند در سطوح مختلف در محیط وجود داشته باشند. به عنوان مثال. خاک، آب و جو آنها همچنین می توانند. به دلیل وجود آنها به عنوان آلاینده های محیطی، در نتیجه فعالیت های انسانی مانند کشاورزی، صنعت یا اگزوز خودروها، یا در نتیجه تولید مواد غذایی مانند پخت و پز در دمای بالا، به عنوان باقیمانده در مواد غذایی ایجاد شوند. افراد می توانند از طریق محیط یا با خوردن غذا یا آب آلوده در معرض آنها قرار گیرند.

  • آلاینده های شیمیایی در غذا و خوراک
  • آلاینده های محیطی
  • مواد بازدارنده شعله برم دار
  • دیوکسین ها و PCB ها
  • فلزات
  • هیدروکربن های روغن معدنی
  • آلاینده های طبیعی
  • مایکوتوکسین ها
  • آفلاتوکسین ها
  • آلاینده های فرآیند
  • آکریل آمید

ارزیابی مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی

وظیفه اصلی EFSA انجام ارزیابی های علمی ریسک در مورد خطرات احتمالی مرتبط با زنجیره غذایی، از جمله خطرات احتمالی ناشی از مواد شیمیایی در مواد غذایی است. دانشمندان ما از رویکردهای شناخته شده. بین المللی در ارزیابی خطر مواد شیمیایی برای کمک به حفظ سلامت. مصرف کنندگان و حیوانات و کمک به حفاظت از محیط زیست استفاده می کنند. ما مجموعه جامعی از روش‌های خوب ارزیابی خطرات شیمیایی را ایجاد کرده‌ایم. تا کارشناسان خود را راهنمایی کنند تا اطمینان حاصل شود. که ارزیابی‌های ما بالاترین استانداردهای علمی از جمله در موضوعات زیر را رعایت می‌کنند:

  • جایگزین های آزمایش بر روی حیوانات
  • مخلوط های شیمیایی
  • مواد فعال غدد درون ریز
  • حاشیه نوردهی
  • فناوری نانو
  • آستانه نگرانی سم شناسی

بالا