استعلام قیمت
نرخ ارز

نفت در سایه رکود

نفت در سایه رکود

 

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، نفت وست تگزاس اینترمدییت در ماه ژوئیه نزدیک به ۷ درصد. و شاخص جهانی برنت حدود ۴ درصد کاهش یافتند. که به‌دلیل آمارهای نزدیک شدن به رکود اقتصادی در اروپا و آمریکا و افزایش نرخ‌های بهره رخ داد.

این دومین ماه پیاپی بود که نفت به سطوح پایین‌تر می‌رود. و حالا بیشترِ رشد پساجنگ را از دست داده است. اما هنوز حدود ۳۰درصد از ابتدای سال ۲۰۲۲ افزایش نشان می‌دهد.

با این وجود، طلای سیاه در هفته گذشته توانست رشد کند. چراکه تقاضا همچنان قوی است و از کمبود عرضه نیز نمی‌توان به‌راحتی گذر کرد. آمارها حاکی از عقب بودن بیش از ۸/ ۲میلیون بشکه‌ای اوپک‌پلاس از برنامه تولید است. و برخی منابع پیش‌بینی می‌کنند برخلاف تلاش جو بایدن در سفر به ریاض برای افزایش تولید نفت. این ائتلاف در جلسه هفته جاری خود تصمیم به بی‌تغییر ماندن سهمیه تولید یا افزایش ملایم آن کند.

آمریتا سن، تحلیلگر ارشد بازار نفت و رئیس بخش پژوهش شرکت انرژی اسپکتس. در گفت‌و‌گویی با بلومبرگ عنوان کرده تقاضای نفت به شکلی که بتوان آن را رکود نامید. پایین نرفته و تقاضا همچنان در سال آینده نسبت به امسال افزایش خواهد یافت.

او همچنین معتقد است رکود اقتصادی پیش‌روی آمریکا مانند رکود سال ۲۰۰۸ شدید نخواهد بود. بلکه بیشتر شبیه به رکودهای سال ۲۰۰۱ یا دهه ۱۹۹۰ خواهد بود. که طی هر دو دوره، تقاضای نفت صعودی بود.

 رشد هفتگی نفت با تمرکز بر اوپک‌پلاس

بهای نفت جمعه حدود ۲ دلار افزایش یافت. چراکه توجه معامله‌گران به جلسه هفته جاری اوپک و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس متمرکز شد. و انتظار پایینی درباره احتمال بهبود فوری عرضه وجود دارد.

  شاخص برنت برای تحویل در ماه سپتامبر که جمعه منقضی شد. توانست طی هفته گذشته از ۱۰۳دلار به بیش از ۱۱۰دلار در هر بشکه برسد که نشان از رشد ۶۸/ ۶ درصدی آن داشت. قرارداد اکتبر برنت نیز که پرمعامله‌تر بود از ۹۸دلار به ۵۹/ ۱۰۳دلار در هر بشکه افزایش یافت. که حاکی از رشد ۲۹/ ۵درصدی آن بود. همزمان نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدییت) با رشد ۶۵/ ۳درصدی هفتگی در سطح ۱۶/ ۹۸کار خود را به پایان رساند.

با منتشر شدن آمار افزایشی دکل‌های حفاری فعال آمریکا از سوی شرکت بیکر هیوز که نشان داد تعداد این دکل‌ها برای ۲۳مین ماه پیاپی افزایش یافته است. نفت در روز جمعه بخشی از دستاورد قیمتی خود را از دست داد.

این آمار به عنوان پیش‌نگر تولید نفت آمریکا توسط کارشناسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، اداره اطلاعات انرژی آمریکا گفته تولید نفت این کشور در ماه مه با افت نیم‌درصدی نسبت به ماه قبل به ۶/ ۱۱میلیون بشکه در روز رسیده است.

تولید نفت این کشور سال ۲۰۱۹ پیش از ظهور همه‌گیری کرونا به رکورد تاریخی ۳/ ۱۲میلیون بشکه در روز رسیده بود.

  تقویت بازار سهام و تضعیف شاخص دلار نیز به رشد اخیر نفت کمک کردند. جان کیلداف، یکی از شرکای اگن کپیتال، به خبرگزاری رویترز گفت: «این روزها آثار کلان زیادی در بازار نفت وجود دارد و بازار سهام بازیابی خوبی داشته و سقوط مشابهی هم در شاخص دلار شاهد بودیم که به رشد (قیمت نفت در روز جمعه) کمک کرد.» 

نظرسنجی رویترز از کارشناسان، پیش‌بینی کرد برنت به‌طور متوسط در سال جاری ۷۵/ ۱۰۵دلار در هر بشکه و وست تگزاس ۲۸/ ۱۰۱دلار بر بشکه خواهند بود.

نفت برنت اکنون در ساختار تکنیکال وارونگی (backwardation) است که نشانگر محدودیت فعلی عرضه است. کارستن فریچ، تحلیلگر کومرزبنک، می‌گوید: «بازار نفت در اروپا به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به آمریکا با محدودیت عرضه بیشتری مواجه است.»

سرمایه‌گذاران جلسه اوپک‌پلاس را که قرار است چهارشنبه این هفته برگزار شود زیر نظر دارند. منابع اوپک‌پلاس گفتند این گروه بی‌تغییر گذاشتن تولید برای ماه سپتامبر را بررسی خواهد کرد. در‌عین‌حال دو منبع دیگر گفته‌اند افزایش ملایم مورد بحث قرار خواهد گرفت. اگر این گروه تصمیم بگیرد که تولیدش را افزایش ندهد. امری بسیار ناامیدکننده برای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، خواهد بود که چندی پیش با امید به یک توافق برای باز کردن شیرهای نفت به ریاض سفر کرده بود. اما در نهایت اختلافات دو کشور آشکار شد. 

خبرگزاری روسی اینترفکس گفته پایبندی اوپک‌پلاس در ماه ژوئن به ۳۲۰درصد رسیده. و این ائتلاف در ماه گذشته ۸۴/ ۲میلیون بشکه در روز پایین‌تر از اهدافش تولید نفت کرده است.

 

رکود نفت

 

 پسرفت ماهانه قیمت نفت

با وجود افزایش هفتگی قیمت نفت به دلیل رفع نسبی نگرانی‌ها درباره تقاضای نفت با وارد شدن اقتصاد آمریکا به رکود. طلای سیاه در ماه ژوئیه برای دومین ماه پیاپی کاهش قیمتی تجربه کرد. چراکه چشم‌انداز تقاضا در این ماه تضعیف شد و این موضوع نگرانی‌ها درباره محدودیت عرضه را خنثی کرد. 

وست تگزاس اینترمدییت حدود ۴درصد کاهش ماهانه را تجربه کرد. و برنت نیز نزدیک به ۷درصد در ژوئیه پایین رفت.

هراس از کند شدن اقتصاد موجب رسوخ هیجانات نزولی به بازار نفت و دیگر بازارها شد. اقتصاد آمریکا برای دومین فصل پیاپی آب رفت و همزمان تورم بالا هزینه‌های مصرف‌کنندگان را کاهش داد. سیتی گروپ در این مورد می‌گوید نشانه‌هایی از ملایم شدن روند بازار نفت وجود دارد.  

با‌این‌حال، اکسون موبیل هیچ نشانه‌ای مبنی بر یک تخریب تقاضای عمده نمی‌بیند. دارن وودز، مدیرعامل این غول نفتی، می‌گوید: «من چیزی که نشان‌دهنده اینکه ما در یک رکود هستیم باشد، نمی‌بینم.» درحالی‌که نفت بیشتر دستاورد قیمتی خود پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین را از دست داده است. شاخص نفت آمریکا همچنان بیش از ۳۰درصد رشد از ابتدای سال را نشان می‌دهد.

جهش قیمت‌های انرژی موجب درآمدهای بالای تولیدکنندگان نفت شده است. اکسون و شورون به همراه شل به سودهای تاریخی دست یافته‌اند.  ادوارد بل، مدیر ارشد اقتصاد بازار در بانک NBD امارات، گفت: «عوامل بنیادی زمینه‌ای برای نفت همچنان نسبتا قوی هستند.» او افزود: «ریسک‌های جدی پیرامون عرضه وجود دارد: تحریم‌ها علیه روسیه که در باقیمانده سال به‌طور معنادارتری کلید می‌خورند، رسیدن اوپک‌پلاس به سقف توان تولید نفت و عدم واکنش عرضه نفت آمریکا.» 

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد در OANDA، نیز به بلومبرگ گفت: «با (ظهور) هیچ نشانه‌ای از تخریب تقاضای سوخت. به ‌نظر می‌رسد نفت (خام آمریکا) به‌زودی خانه‌ای بالای مرز ۱۰۰ دلار بر بشکه پیدا خواهد کرد.» مویا افزود: «وست تگزاس اینترمدییت نتوانست به دلیل سفته‌بازی سطح خود را بالای ۱۰۰ دلار حفظ کند.»  

 تحلیل کارشناس نفتی از مقاومت تقاضا

آمریتا سن، رئیس بخش پژوهش انرژی اسپکتس. به بلومبرگ گفته که تقاضای جهانی نفت تحت یک الگوی کاهشی منطبق با یک رکود حرکت نمی‌کند. و تقاضا در سال آینده به‌رغم انتظارات از کند شدن اقتصاد در اروپا و آمریکا، همچنان بالاتر از امسال خواهد بود.

  سن گفت همچنان تقاضای فشرده‌شده زیادی پس از بازگشایی‌های پساکوویدی وجود دارد و مردم به‌طور کلی هنوز پس‌انداز زیادی دارند.

تحلیلگر انرژی اسپکتس این سخنان را یک روز پس از آنکه تخمین زودهنگام وزارت بازرگانی آمریکا. نشان از کاهش ۹/ ۰درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در فصل دوم ۲۰۲۲ پس از کاهش ۶/ ۱درصدی آن در فصل اول سال داشت، ایراد کرد.

از نظر تئوریک، وقتی GDP یک کشور دو فصل پیاپی کاهش پیدا کند به معنای رکود خواهد بود. با این حال، سیاستگذاران آمریکا اصرار دارند که این رکود از نظر «فنی» بوده اما گسترده نیست، چراکه بسیاری از بخش‌ها در اقتصاد به‌خصوص بازار کار همچنان با قدرت جلو می‌روند. سن می‌گوید بازار نفت همچنین باید به بازار کار هم برای یافتن نشانه‌هایی درباره رکود و تقاضا توجه داشته باشد و در حال حاضر بازار کار آمریکا در تنگناست (عرضه و تقاضا در آن نزدیک به هم است). او افزود: «اقتصاد در حال آهسته شدن است اما این به معنای این نیست که ما در حال ورود به یک رکود با سبک سال‌های ۰۹/ ۲۰۰۸ نیستیم.»

این کارشناس گفت این بار کندی اقتصاد یا رکود با یک رکود عمده مانند بحران اعتباری سال ۲۰۰۸ متفاوت خواهد بود. بیشتر شبیه رکود سال ۲۰۰۱ یا اوایل دهه ۱۹۹۰ خواهد بود که تقاضای جهانی نفت طی هر دو دوره به رشد خود ادامه داد. با برگشت به سمت عرضه بازار نفت، انرژی اسپکتس انتظار یک «افزایش بسیار کوچک» از سوی اوپک‌پلاس در هفته جاری دارد. با این حال، فعالان بازار نیز می‌دانند که حتی اگر سهمیه تولید افزایش یابد، توان آن در اعضای این ائتلاف بسیار پایین خواهد بود.  این کارشناس همچنین خاطرنشان کرد بازار کاملا این واقعیت را که آزادسازی عظیم نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا در اکتبر متوقف می‌شود، نادیده می‌گیرد.

بالا