استعلام قیمت
نرخ ارز

هشدار بورس به سرمایه گذاران

هشدار بورس به سرمایه گذاران

 به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. برطبق اساس در این مقاله روند قیمت بازارهای مهم ایران و جهان نشان داده شده‌اند. همچنین در هر بخش مرتبط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بورس اوراق بهادر تهران

بورس اوراق بهادار تهران روز شنبه با ریزشی قابل توجه همراه بود. و اکثر تقاضای نزولی بازار از ساعات اولیه شروع معاملات شاخص کل را با ریزش 27 هزار واحدی در ستون 2 میلیون و 168 هزار واحدی ساکن کرد. که افت 27/ 1 درصدی برای شاخص کل بازار محسوب می‌‌‌شد. نماگر هم وزن نیز با افت 73/0درصدی به کار خود پایان داد. سلب اعتماد سرمایه‌گذاران از بازار در خروج 404 میلیارد تومانی پول حقیقی نمایان است. ریشه این کاهش قیمت را می‌‌‌توان در اخبار تغییرات نرخ مواد پتروشیمی جست‌و‌جو کرد. که وجود این دست اطلاعات ضد و نقیض به نا اطمینانی در بازار افزایش یافته و منجر به کاهش قابل توجهی می‌‌‌شود. با توجه به متزلزل بودن و باقی ماندن بازار در همین وضعیت انگیزه و تلاشی از سوی سرمایه‌گذاران در جهت ارتقا مشاهده نمی‌‌‌شود. و بورس را تا آخر هفته در شرایط بحرانی قرار می‌‌‌دهد. روز سه‌شنبه همراستا با کاهش قیمت طلا و دلار و اونس جهانی، هر قطعه سکه امامی با افتی ناچیز به بهای 28میلیون و 480 هزار تومان رسید و حباب آن به کانال 6 میلیونی بازگشت. شایان ذکر است سکه بهار آزادی افت قیمت و نیم‌سکه ثبات قیمتی را رقم زدند.

بازار سهام

بازار سهام

دلایل افت سکه

از دلایل افت کمتر از انتظار سکه را می‌‌‌توان افزایش تقاضا به سبب فرارسیدن عید قربان دانست. در حالی که از نیمه خرداد ماه تاکنون بازه نوسانات سکه در محدوده کمی باقی مانده است. امیدی به شکل‌گیری روند صعودی نیست اگر‌چه در بازه پیش از ماه محرم تقاضا برای سکه افزایش می‌‌‌یابد پیش‌‌‌بینی می‌‌‌شود در روزهای آتی رشدهای اندکی را به ثبت برساند اما به معنای تثبیت روند معین نیست. بازار اونس طلای جهانی در معاملات روز سه‌شنبه عقب‌نشینی داشت. پس از کاهش‌‌‌های قابل توجه هفته گذشته در بهای فلز زرد، طلا تا به این جای هفته هم دچار افت و خیز بوده است. روز گذشته هر اونس طلا در دامنه 1911 تا 1931 دلار داد و ستد شد و ساعت 19:30 به وقت تهران 1914 دلار بود. التهاب‌‌‌های روسیه توانست طلا را با اندکی افزایش بها همراهی کند چرا که هرگونه نگرانی از وضعیت ناآرام جهانی تقاضا برای پناهگاه امن را بالا می‌‌‌برد و قیمت نیز افزایش می‌یابد. در حال حاضر ارقام نشان‌دهنده تورم ایالات متحده نوید چسبندگی می‌‌‌دهد که افزایش نرخ بهره را تقویت می‌‌‌کند که منجر به افت فلز زرد در برابر شاخص دلار می‌‌‌شود و سود بلندمدت را می‌‌‌کاهد. برای روزهای آتی احتمال افزایش‌‌‌های خرد بهای فلز زرد وجود دارد. ولی به معنای پایان نوسانات قیمتی نیست.

طرح جدید سکه (روند هفتگی)

طرح جدید سکه (روند هفتگی)

تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرد، در روز معاملاتی اخیر کار خود را عموما با افت قیمت سپری کردند. در این میان نیز هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌‌‌گیرد، معاملات خود را در روز سه‌شنبه با 52/ 4 درصد کاهش معادل بیش از 4 هزار و 400 تومان در قیمت پایانی 93 هزار و 254 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه در سال‌‌‌های اخیر رها‌شده‌‌‌ترین بازار کشور مسکن بوده است. به طوری که برای همه چیز در کشور قیمت‌گذاری می‌‌‌شود، اما برای مسکن و اجاره هیچ نوع قیمت‌گذاری وجود ندارد و این یعنی مردم رها شده‌‌‌اند تا مشاوران املاک به دلخواه خود برای مسکن قیمت‌‌‌ تعیین کنند و بازار را به سمتی هدایت کنند که سود بیشتری را در کنار تملک‌‌‌گرایی به‌دست آورند. در معاملات روز سه‌شنبه نفت خام قدمی به عقب گذاشت. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در قیمت  73 دلار و 13 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 68 دلار و 38 سنت معامله شد. پیش از اعلام تغییر تقاضای تابستانی ایالات‌متحده به سبب ناآرامی‌‌‌های روسیه نفت اندکی افت بها داشت.

در آخر

آمارهای نا امیدکننده چین همچنان ادامه دارد، و بازار سوخت را متاثر خواهد کرد. اگرچه کاهش تولید در عربستان می‌‌‌تواند حمایت زیادی از بهای نفت کند. افزایش تولیدات ایران و روسیه بازی را تغییر می‌‌‌دهد. از سوی دیگر داده‌‌‌های تورمی ایالات متحده همچنان پابرجا مانده‌‌‌اند و علاوه بر  این تورم اروپا نیز گریبان‌گیر بازار نفت شده است. نفت برای مدتی است در یک بازه محدود نوسان می‌‌‌کند و برای روزهای آتی نیز جایگاه خود را با شدت قابل ملاحظه‌‌‌ای از دست نخواهد داد.

بالا