استعلام قیمت
نرخ ارز

همه چیز درباره لاستیک های پلیمری

لاستیک های مصنوعی

 

لاستیک های پلیمری به تازگی وارد صنعت پلیمر شده اند و در این مقاله قصد داریم به بررسی و شناخت لاستیک های پلیمری و یا لاستیک های مصنوعی بپردازیم.

پس با ما همراه باشید تا درباره این ماده پلیمری بیشتر بدانید….

لاستیک چیست؟

پلاستیک و لاستیک از یک خانواده پلیمری ساخته می شوند. یک پلیمر از تعداد زیادی مولکول تشکیل شده است. که به هم متصل شده و زنجیره های بلندی را تشکیل می دهند.

 پلیمرها بسته به اینکه از چه نوع مولکولی تشکیل شده اند و چگونه در کنار هم قرار می گیرند. رفتار متفاوتی دارند.

در صنعت لاستیک، پلیمر لاستیکی است که از دو یا چند مونومر تشکیل شده است. به عبارت دیگر SBR که یک پلیمر است. از مونومرهای استایرن و بوتادین تشکیل شده است. آنها پلیمریزه می شوند (واکنش شیمیایی) برای تشکیل لاستیک استایرن بوتادین (SBR) که به طور قابل توجهی با هر یک از دو مونومر پایه ای که از آن ساخته شده است متفاوت است. در این زمینه، کلمه پلیمر. یک نام شیمیایی عمومی برای همه مواد لاستیک مصنوعی و پلاستیک است.

 

 

لاستیک مصنوعی

 

تاریخچه:

لاستیک نامی است که به بسیاری از پلیمرهای مختلف که همگی الاستومر هستند. داده شده است. به این معنی که پس از کشیده شدن یا تغییر شکل، شکل خود را بازیابی می کنند. یکی از شناخته شده ترین پلیمرهای لاستیک طبیعی، پلی ایزوپرن یا لاستیک طبیعی از شیره درختان هیوا در آمریکای مرکزی است.

 لاستیک زمانی نام خود را گرفت که مردم بریتانیا متوجه شدند که می توان از آن برای پاک کردن یا پاک کردن اشتباهات انجام شده با مداد استفاده کرد. حباب های کوچکی که برای پاک کردن خطاها استفاده می شد “لاستیک” نامیده می شد.

 لاستیک یا پلاستیک؟

اصطلاح لاستیک اکنون عمومی شده است. به معنای هر چیزی که لاستیک مانند است. استفاده می شود. این شامل برخی از مواد پلاستیکی است که ویژگی های لاستیک مانند دارند. در ابتدا از این اصطلاح برای تعریف لاستیک طبیعی استفاده می شد. با این حال، در حال حاضر یک خانواده کامل از لاستیک های مصنوعی و پلاستیک، و به درستی، به عنوان لاستیک یا لاستیک مانند نامیده می شود.

به عنوان مثال:

  • CR (لاستیک کلروپرن، نئوپرن) ؛
  • SBR (لاستیک استایرن بوتادین) ؛
  • NBR (لاستیک نیتریل بوتادین) ؛
  • EPDM (اتیلن پروپیلن دی ان متیلن).

 پلاستیک های خاصی مانند پی وی سی (پلی وینیل کلرید) و پلی اتیلن را می توان ترکیب و پخت کرد. تا خواصی مانند لاستیک داشته باشند. PVC معمولا در کفپوش لاستیکی استفاده می شود. ولکانیزاسیون یک فرآیند شیمیایی برگشت ناپذیر است. که لاستیک بتونه مانند، خمیر مانند یا آدامس مانند را به محصولی تبدیل می کند. که دارای کشش، ازدیاد طول و حافظه مشابه یک نوار لاستیکی است.

 این تغییر شگفت انگیز از یک حالت فیزیکی به حالت دیگر همان چیزی است که لاستیک را از پلاستیک متمایز می کند.

پلاستیک ها معمولا به عنوان مواد پلاستیکی حرارتی در نظر گرفته می شوند. به عبارت دیگر وقتی گرم می شوند. نرم می شوند و وقتی سرد می شوند. مانند موم شمع سفت می شوند. با این حال، لاستیک در محدوده دمایی بسیار بالاتر و پایین‌تر، ویژگی‌های فیزیکی اولیه خود را در دمای اتاق مانند ازدیاد طول، حافظه، کشش و سختی حفظ می‌کند.

به طور کلی – در “لاستیک چیزی است که لاستیک انجام می دهد.” هر چیزی که دارای جهش، کشش، کشیدگی یا حافظه باشد (به این معنی که با حذف نیروی تغییر شکل به شکل اولیه خود باز می گردد) لاستیک نامیده می شود.

لاستیک سخت است. پس از تشکیل، حتی در دماهای بالا شکل خود را حفظ می کند. کشیده می شود، به عقب باز می شود. استحکام کششی خوبی دارد و از نظر پزشکی ایمن، نرم، انعطاف پذیر و خالص است.

 از آن برای ساخت لاستیک خودرو، نوار لاستیکی و نوک بطری بچه استفاده می شود.

پلاستیک کشش ندارد، انعطاف پذیر نیست، شکننده است و به راحتی ترک می خورد. پلاستیک معمولاً استحکام بالایی ندارد. نمی تواند حرارت ماشین ظرفشویی را تحمل کند. محدوده دمایی بهتری دارد، کشش ندارد و سبک، سخت، ارزان و مقاوم در برابر آب و هوا است.

 

 

لاستیک مصنوعی

 

 

 

خانواده پلیمرها

پلیمرها در سه خانواده معروف یافت می شوند. از خانواده STYRENIC ما دریافت می کنیم. به عنوان مثال، SBR (لاستیک استایرن بوتادین) و پلی استایرن پلاستیکی. از خانواده پلی الفین دریافت می کنیم. به عنوان مثال، لاستیک EPDM (اتیلن پروپیلن دی ان مونومر) و پلی اتیلن پلاستیکی. از خانواده وینیل نیتریل NBR (لاستیک نیتریل بوتادین) و PVC پلاستیکی (پلی وینیل کلراید) دریافت می کنیم. برای توضیح جامع از خواص مختلف این مواد به اینجا بروید: واشر سلول بسته.

پلیمرها از کجا می آیند؟

تولید لاستیک با فرآیند پالایش نفت، زغال سنگ یا سایر هیدروکربن ها با نفتا به عنوان یکی از محصولات حاصل شروع می شود. لاستیک های مصنوعی ترکیبات شیمیایی پیچیده ای هستند. که از طریق پلیمریزاسیون مونومرها ساخته می شوند. تولید لاستیک با فرآیند پالایش نفت، زغال سنگ یا سایر هیدروکربن ها با نفتا به عنوان یکی از محصولات حاصل شروع می شود. نفتا یک مایع هیدروکربنی است. هر پالایشگاه نفتای خود را با ویژگی های فیزیکی و ترکیبی خاص خود تولید می کند. نفتاها همچنین ممکن است از مواد دیگری مانند قطران زغال سنگ، رسوبات شیل، ماسه های قیر و تقطیر چوب تولید شوند. نفتا با گاز طبیعی برای تولید مونومر ترکیب می شود. به عنوان ماده خوراک، معمولاً از مونومرهایی مانند بوتادین، استایرن، ایزوپرن، کلروپرن، اکریلونیتریل، اتیلن یا پروپیلن استفاده می شود.

سپس با پلیمریزاسیون با استفاده از کاتالیزور و بخار فرآیند، زنجیره‌ای از پلیمرها تشکیل می‌شود که در نهایت منجر به تولید مواد لاستیکی می‌شود. سپس این مواد با ولکانیزه کردن در یک کارخانه لاستیک سازی به محصولات لاستیکی تبدیل می شوند.

لاستیک مصنوعی

 

 

 

نگارنده: مهناز معصومی راد

منبع: https://rubberplastics.com/

بالا