استعلام قیمت
نرخ ارز

هوش مصنوعی و تاثیر آن در صنایع شیمیایی

هوش مصنوعی و تاثیر آن در صنایع شیمیایی

 

بیش از 80%  از مدیران صنایع شیمیایی بر این باورند که هوش مصنوعی تا 3 سال آینده تاثیر بسیار زیادی بر تجارت آنها دارد. تحقیق و توسعه 74%، تولید 61%، مدیریت ریسک 58% و پیش بینی و برنامه ریزی 47%  از جمله بخش هایی هستند، که هوش مصنوعی بیشترین تاثیر را از خود به جای می گذارد. همچنین از دیگر اثرگذاری های آن در شرکت های شیمیایی و پلیمری، کاهش هزینه های عملیاتی، افزایش سود و بهبود کیفیت محصولات است.
ما قصد داریم در این مقاله از برند کانگورو به بررسی بیشتر هوش مصنوعی و تاثیر آن در صنایع شیمیایی بپردازیم، پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع شیمیایی

هوش مصنوعی به تولید کنندگان مواد شیمیایی و پلیمری این امکان را می دهد تا استخراج داده ها، برنامه ریزی زنجیره تامین و تست کیفیت را خودکار کرده و به کشف مواد تشکیل دهنده جدید سرعت می بخشد.

 

 

هوش مصنوعی و تاثیر آن در صنایع شیمیایی

چگونه شرکت های شیمیایی از هوش مصنوعی سود می برند؟

یکی از بهترین مزایای هوش مصنوعی این است. که دنیای تولید را به سمت دیجیتالی شدن و خودکارسازی می برد و همین عامل باعث سودآوری بیشتر برای شرکت ها و کارخانه ها می باشد. ابزارهای هوشمند به شرکت ها کمک می کنند. تا احتمال خطای انسانی کمتر شود. و همچنین فروش و بهره وری خود را افزایش دهند. در اینجا برخی از مزایای اصلی پیاده سازی هوش مصنوعی در صنایع شیمیایی آورده شده است. که ما به اختصار برخی از آنها را توضیح دادیم:

هوش مصنوعی برای فرآیند تحقیق و توسعه

R&D، فرآیند تحقیق و توسعه  فعالیت های تشکیل شده ی یک سازمان برای ایجاد یک محصول جدید را انجام می دهد. هدف از انجام این کار ارائه بهترین نسخه از محصول جدید به بازار است.  به همین جهت راه‌حل‌های هوش مصنوعی می‌توانند به شرکت‌ها در سرعت بخشیدن و افزایش دقت فرآیند تحقیق و توسعه کمک کنند. در همین راستا هوش مصنوعی به تجزیه و تحلیل ترکیبات شیمیایی احتمالی کمک و پیش بینی می کند. که آیا آنها در هدف از پیش تعریف شده خود مؤثر هستند یا خیر؟

پیش بینی هوشمند

مدل‌های مجهز به ML، AI ، به تجزیه و تحلیل پیشرفته و پیش‌بینی اینکه چه مقدار مواد خام برای تولید مواد شیمیایی باقی مانده و چه مقدار بیشتر مورد نیاز است، کمک می‌کند. پیش‌بینی هوش مصنوعی در هر مرحله از رشد مولکول‌ها جای تغییراتی را ایجاد می‌کند. و همچنین قیمت های آتی مواد را پیش بینی می کند. این امر به تنظیم صحیح و سریع فرآیند تولید در صنعت و بازار کمک کرده و زیان شرکت به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. همچنین می تواند خطای پیش بینی را تا 50 درصد در مقایسه با پیش بینی انسانی کاهش دهد. در نتیجه شرکت ها می توانند زنجیره تامین را ساده‌سازی کنند و با استفاده از هوش مصنوعی از انباشت بیش از حد موجودی در شرکت ها جلوگیری کنند.

تجزیه و تحلیل داده های هوشمند در تولید

شرکت های تولیدی باید استانداردهای نظارتی خاصی را رعایت کنند. برای مثال اگر شرکتی از انتشار کربن، مصرف آب یا سطح آلودگی در محل های تولید فراتر رود، باید هزینه های سنگینی را پرداخت کند. به همین دلیل کنترل این شاخص ها به صورت دستی زمان بر هستند. در نتیجه با کمک هوش مصنوعی می توان تجزیه و تحلیل داده‌ها را دقیق تر مشخص کرد و شرکت‌ها هم می‌توانند به راحتی تولید خود را با هنجارهای اجرا شده توسط مقامات ردیابی و تنظیم کنند.
علاوه بر این، همراه با فناوری حسگر، تجزیه و تحلیل داده های هوشمند نقص ها را شناسایی شده و به کارکنان در مورد ناهماهنگی ها هشدار می دهد. کارشناسان با دانستن ریشه مشکل می توانند به فرآیند ساخت محصول سرعت  و بهبود ببخشند و مشکل را حل کنند.

 

 

تجزیه و تحلیل داده های هوشمند در تولید

تضمین کیفیت در تولید

در صنایع شیمیایی، اهمیت تضمین کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال اگر ماده اشتباهی وارد خط تولید شود، ممکن است چند ثانیه طول بکشد تا کل دسته محصولات را از بین ببرد. به همین جهت با استفاده از هوش مصنوعی می توان به شناسایی چنین مواردی و جلوگیری از حوادث در خط تولید پرداخت. تضمین کیفیت در تولید مواد شیمیایی عمدتاً توسط رایانه انجام می شود. کامپیوترها با کمک الگوریتم های یادگیری عمیق، مواد موجود در خطوط تولید را اسکن می کنند، سپس آنها را بر اساس ویژگی هایشان ارزیابی و طبقه بندی می کنند.

ربات‌های تولیدی، مشارکتی و آگاه از هوش مصنوعی:

شرکت های شیمیایی از ربات ها برای تمیز کردن محل های تولید استفاده می کنند، تا تماس انسان با مواد سمی را به حداقل برسانند.
شرکت هایی مانند Novartis از ربات ها برای توزیع ترکیبات شیمیایی استفاده می کنند تا تست مواد و محصولات را به صورت 24 ساعته انجام دهند، که روند کشف داروهای جدید را سرعت می بخشد.

اشتباهات رخ داده در اثر استفاده نکردن  از هوش مصنوعی

چالش های بوجود آمده در اثر عدم استفاده از هوشی مصنوعی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم اطمینان در مورد بازگشت سرمایه
  • فقدان داده های با کیفیت
  • فناوری های توسعه نیافته
  • عدم اعتماد و شفافیت

در آخر

در این مقاله با هوش مصنوعی و مزایای آن آشنا شدیم. امروزه از هر 10 شرکت شیمیایی تنها 4 شرکت به طور گسترده از هوش مصنوعی را در عملیات خود  استفاده می کنند.که یکی از مهم ترین فوایدهای آن پیش بینی قیمت‌های آتی مواد بوده و از خطای پیش بینی شده در مقایسه با نیروی انسانی جلوگیری می کند.
این امر به تنظیم سریعتر فرآیند تولید بازار کمک می کند و زیان شرکت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

منبع: وبسایت postindustria.com

بالا