استعلام قیمت
نرخ ارز

واکنش دلار به ماراتن مذاکرات

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، این روزها در بازار ارز نقش اول آرایش نرخ‌ها را اخبار مذاکرات ایفا می‌کند. از یکسو، اخبار مثبت از نهایی شدن مذاکرات. به سرعت باعث کاهش قیمت دلار می‌شود و در سوی دیگر، انتشار اخبار از طولانی شدن مذاکرات، باعث شده بازار کم کم از فاز کاهشی خارج شده. و به سمت نرخ‌های تعادلی قبل حرکت کند. نرخ ارز
شاید تنها برنده این تغییرات افرادی هستند که از تغییر اخبار برجامی سودگیری می‌کنند. این افراد پیش از انتشار اخبار مثبت و احتمال ریزش قیمت‌ها، از بازار خارج می‌شوند. اما با توقف ریزش و رسیدن نرخ دلار به سطوح پایین وارد بازار می‌شوند و سعی می‌کنند. منتظر خبر مثبت بعدی بمانند تا بتوانند از نوسانات حین مذاکرات، کسب سود کنند.
این در حالی است که در سوی دیگر، بیشتر فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به دنبال ثبات بازار ارزی هستند. و این نوسانات می‌تواند در کوتاه مدت تهدیدی برای تولید باشد. نرخ ارز

 نکته دیگر اینکه هنوز برجام به عنوان لنگر نرخ‌ها عمل می‌کند. به بیان دیگر، فعالان بازار ارز امید دارند که با وجود طولانی شدن مذاکرات در نهایت توافق در دسترس باشد. همین موضوع باعث شده تقاضای سفته‌بازی به شکل قابل توجهی در بازار وارد نشود.

از سوی دیگر، موضوع دیگری که توانسته در بازار اسکناس کمی شرایط را متعادل کند، عرضه دلارهای توافقی در بازار است. در حال حاضر نرخ‌های توافقی حدود 800 تا هزار تومان از نرخ‌های بازار آزاد پایین‌تر است. و همین موضوع باعث شده صف دلار همچنان پابرجا باشد. در این شرایط عده‌ای هنوز از این اختلاف قیمتی این دو نرخ، سود می‌کنند. و به نظر می‌رسد سیاستگذار نیز با این شیوه عرضه ارز در بازار اسکناس مشکلی ندارد.

 

نرخ ارز

 

فرصت طلایی تنظیم ارز

در روزهای اخیر اعلام شد که میزان فروش درآمدهای نفتی در 4 ماه نخست سال جاری. به حدود 66 همت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 برابر شده است. با توجه به تقاضای بالا برای خرید نفت و گاز و کاهش محدودیت‌های شدید برجامی، شرایط برای فروش محصولات بهتر شده است.

اما بسیاری از کارشناسان عقیده دارند در صورت لغو تحریم‌ها، ایران نیز می‌تواند. مانند اکثر کشورهای صادرکننده نفت و گاز، از مواهب افزایش قیمت سوخت بهره ببرد و ذخایر ارزی خود را بهبود ببخشد. به عنوان مثال، برخی خبرها حاکی از آن است که درآمدهای نفتی روزانه عربستان به حدود رقم یک میلیارد دلار می‌رسد. این موضوع باعث شده که در سال جاری این کشور یکی از بالاترین رشدهای اقتصادی را داشته باشد.

مطمئنا فرصت صادرات نفت و گاز ایران نیز می‌تواند باعث شود که ذخایر ارزی کشورمان بهبود یابد. انتظارات قیمتی در بازار دلار متعادل شود و در نتیجه اقتصاد ایران بتواند. از این فرصت طلایی بهره ببرد. اما شرایط بازار دلار فعلا این موضوع را تایید نمی‌کند. روز گذشته دلار پس از 15روز انتظار و استراحت در کانال 29 هزار تومان. بار دیگر به سطح 30 هزار تومانی سرک کشید و در نهایت به قیمت 30 هزار و 150 تومان رسید. قیمت سکه نیز روز گذشته هم مسیر با قیمت دلار به سطح 14 میلیون تومانی رسید. نرخ ارز

بالا