استعلام قیمت
نرخ ارز

وحشت جهانی از تکرار «ژانویه ۲۰۲۰»

کرونا ویروس

 

 

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، در آن بازه زمانی پروازها به چین لغو شد .و کشورها درصدد خروج اتباع خود از ووهان و سایر شهرهای چین برآمدند. از آن زمان تاکنون هزاران نفر بر اثر کرونا درگذشته‌‌‌اند و بسیاری دیگر نیز همچنان با تبعات آن دست و پنجه نرم می‌‌‌کنند. کرونا ویروس

در آستانه سال نو چینی دیگری از ابتدای بهمن یعنی ۲۱ ژانویه هستیم. ‌‌‌ در حالی که این کشور این بار نه با پاندمی بلکه با اپیدمی کرونا دست و پنجه نرم می‌‌‌کند. در این شرایط که گردشگران چینی پس از سه سال قرنطینه قصد دارند سفرهای خود را آغاز کنند. ‌‌‌ کشورها نگران از این هستند که بار دیگر با موجی از شیوع دوباره ویروس. ‌‌‌ این بار سهمگین‌‌‌‌‌‌تر از گذشته روبه‌رو شوند به‌ویژه که سی‌‌‌ان‌‌‌ان در گزارشی از کوره‌های جسدسوزی پکن. ‌‌‌ تصاویری از صف ماشین‌‌‌هایی را نشان داد که اعضای خانواده داغدار بیش از یک روز منتظر سوزاندن عزیزانی بودند که بر اثر کووید درگذشته‌بودند.

اگرچه صنعت گردشگری جهان تا پیش از شیوع کرونا وابسته به گردشگران چینی بوده. و نبود توریست‌‌‌های چینی پس از همه‌گیری کرونا ضربه سهمگینی بر این بخش وارد آورد.  اما بازگشایی سفرها و بازگشت مسافران چینی پس از۳ سال نگرانی‌‌‌های جدیدی را برای جهان ایجاد کرده است. و این دوگانگی سیاست‌‌‌های چین،  در شرایط کنونی می‌تواند بازار گردشگری را مجددا با چالش جدیدی مواجه کند.

چین بنا بر پیش‌بینی‌‌‌های خود در سال ۲۰۲۱،  مبنی بر بازگشایی سفرها از سال ۲۰۲۳.  در یک مصوبه‌‌‌ از ۸ ژانویه اقدام به لغو قرنطینه‌‌‌ برای بازدیدکنندگان خارجی و حذف سیاست «کووید صفر» می‌‌‌کند که براساس آن،  گردشگران می‌توانند به چین سفر کنند.

از آنجا که چین به طور ناگهانی برخی از سخت‌‌‌ترین محدودیت‌‌‌های کووید-۱۹ از جمله لغو قوانین قرنطینه برای مسافران خود را حذف کرد. بسیاری از ویروس‌‌‌شناسان نگران از تاثیرگذاری این موضوع بر گسترش جهانی کرونا هستند. آن هم زمانی که جهان از پاندمی خارج شده و به مرحله اپیدمی رسیده است. کرونا ویروس

این اقدام چین برای باز کردن سفر آن‌‌‌هم زمانی که دارای بیشترین موارد ابتلاست. منجر به نگرانی بسیاری از کشورها برای شیوع انواع جدید کووید شده است. از این رو کشورهایی همچون ژاپن و هند تدابیری را برای جلوگیری از هجوم موارد جدید کرونا از سوی مسافران چینی درنظر گرفتند. کرونا ویروس

از طرفی، بازگشایی نسبی چین موجب شادی و آرامش شهروندان پس از اعتراضات. بر نحوه سیاست‌‌‌های سختگیرانه مقامات این کشور در رابطه با کووید شده است. صدها میلیون نفری که در سه سال گذشته در داخل این کشور کاملا منزوی شده بودند. و همه آنهایی که در خارج از کشور از دوستان و اقوام جدا ماندند. فرصتی را برای سفر به‌‌‌دست آورده‌‌‌اند.

از این رو کنار گذاشتن الزامات قرنطینه برای همه ورودی‌‌‌های بین‌المللی. مهم‌ترین اقدام این کشور در دور شدن از سیاست سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌اش برای مقابله با کووید صفر است.

با نزدیک شدن به سال نو چین، کسانی که در چین هستند نیز در حال جشن گرفتن. و برنامه‌‌‌ریزی برای سفرهای خارجی هستند. بسیاری از آنها چند سال است که کشور را ترک نکردند. و اکنون سایت‌‌‌های رزرو را برای برنامه‌‌‌ریزی تعطیلات پیش رو پر کرده‌‌‌اند. قبل از کاهش قوانین سفر، مردم به شدت از سفر‌های خارجی منصرف می‌‌‌شدند.

زیرا طبق اعلام شرکت راه‌حل‌‌‌های بازاریابی (Dragon Trail International). فروش سفرهای گروهی و بسته‌‌‌های خروجی ممنوع بود. اما طبق داده‌‌‌های شرکت جست‌وجوهای آنلاین پروازها و هتل‌‌‌های خارجی Trip. com، رزرو مسافرتی چین، به اوج سه‌ساله خود رسید. کرونا ویروس

داده‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد که جست‌وجو برای مقاصد پرطرفدار ظرف نیم ساعت پس از اعلام.  ده برابر افزایش یافته است؛  به طوری‌که بسیاری از مردم در فصل تعطیلات سال نو قمری در اواخر ژانویه به دنبال تورهای گروهی خروجی بودند.

همچنین به گزارش چاینا دیلی،  علاوه بر این،  آژانس مسافرتی چینی Qunar شاهد افزایش ۷ برابری درخواست پرواز. در وب‌سایت خود در ۱۵ دقیقه اول پس از اعلام این خبر بود. ماکائو،  هنگ کنگ،  ژاپن،  تایلند،  کره جنوبی،  ایالات متحده و بریتانیا در میان ۱۰ مقصد برتر وب‌سایت. با سریع‌‌‌ترین رشد در حجم جست‌وجو از زمان اعلام قرار گرفتند.

طبق آمار موسسه استیستا (Statista)،  قبل از همه‌گیری،  تعداد گردشگران خروجی از چین در سال ۲۰۱۹ به ۱۵۵ میلیون نفر می‌‌‌رسید. و بخش عظیمی از گردشگران بین‌المللی را به خود اختصاص می‌‌‌داد. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۲۰ میلیون کاهش یافت. بنابراین،  امسال،  برخی از مردم چین امیدوارند در طول سال نو چینی که از ۲۲ ژانویه آغاز می‌شود،  با خانواده و عزیزان خود دیدار کنند.

ابهام در سیاست‌‌‌های چین

بنا بر گزارش BBC،  تسهیل قوانین سفر در چین به‌‌‌عنوان آخرین بخش از سیاست این کشور برای مقابله با کووید صفر.  در حالی صورت می‌‌‌گیرد که این کشور با موج جدیدی از عفونت‌‌‌ها مبارزه می‌‌‌کند. نارضایتی از سیاست دولت – که باعث اعتراضات عمومی نادر علیه رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ در نوامبر شد . منجر به کاهش محدودیت‌‌‌های کووید در سراسر کشور شد و این اعتراضات نقش مهمی در تصمیم ناگهانی مقامات چینی در جهت لغو سفرها داشته است.

اما افزایش موارد کووید به دنبال آن،  با گزارش‌‌‌هایی مبنی بر پربودن بیمارستان‌‌‌ها از بیماران کرونایی. و کمبود دارو،  در تضاد با محدودیت‌‌‌های سختگیرانه کووید است. 

سیاست‌‌‌های دوگانه دولت چین،  موجب سردرگمی کشورها و به‌‌‌ویژه بازار گردشگری در جهان شده است. زمانی که ابتلا در چین به صفر رسیده بود. مقامات چینی قوانین سختگیرانه و محدودیت‌‌‌ها را نه تنها کاهش ندادند. بلکه با اجرای سیاست «کووید صفر» راه‌‌‌ها را برای هرگونه سفرها از و به چین را بست و منجر به محدود کردن زندگی مردم و فلج کردن اقتصاد کشور شد.  اما چرخش ناگهانی دولت چین که نیروی محرکه کووید صفر بود آن هم در زمان اوج ابتلا به کرونا منجر به نقدهای بسیاری بر این دوگانگی شده. و این سوال را مطرح کرده که چرا این کشور آمادگی بیشتر و بهتری برای جلوگیری از ابتلا و مقابله با آن نداشته است. کرونا ویروس

اعمال محدودیت بر ورود گردشگران چینی

پس از اینکه پکن اعلام کرد مرزهای خود را باز می‌‌‌کند.  مردم چین برای رزرو سفرهای خارجی عجله کرده‌‌‌اند و سایت‌‌‌های مسافرتی از آن زمان افزایش ترافیک را گزارش کرده‌‌‌اند. این در حالی است که گردشگران چینی دسترسی نامحدودی به همه کشورها نخواهند داشت. مقامات ایالات متحده به دلیل نگرانی از افزایش موارد جدید و عدم‌شفافیت دولت چین.  محدودیت‌‌‌های جدیدی را برای مسافران چینی در نظر می‌‌‌گیرند.

آرام‌‌‌سازی مرزها و بازگشایی آن باعث نگرانی برخی شده است. زیرا چین با شدیدترین موج عفونت‌‌‌های کووید از زمان شروع همه‌گیری مبارزه می‌‌‌کند.

سردخانه‌‌‌ها و کوره‌‌‌های مرده‌‌‌سوز در چین به دلیل شیوع کووید در این کشور با وجود گزارشی مبنی. بر مرگ‌‌‌های جدید کووید،  پر شده است.  از زمانی که چین سیاست کووید صفر را رها کرد،  بخش‌‌‌های بیمارستانی مملو از جمعیت موارد جدید ابتلا به شدت افزایش یافت.

هفته گذشته وقتی سی‌‌‌ان‌‌‌ان از کوره‌‌‌سوزی پکن بازدید کرد. ماشین‌‌‌ها برای ورود به صف شده، مملو از اعضای خانواده داغدار که بیش از یک روز منتظر سوزاندن عزیزانی بودند. که بر اثر کووید درگذشتند.

براساس گزارشی از بلومبرگ‌نیوز و فایننشال‌تایمز تقریبا ۲۵۰ میلیون نفر در چین ممکن است. در ۲۰ روز اول دسامبر به کووید مبتلا شده باشند. رقمی که در جلسه داخلی کمیسیون بهداشت ملی چین ارائه شد. کرونا ویروس

در صورت صحت این خبر، افراد مبتلا به کرونا تقریبا ۱۸‌درصد از جمعیت ۴/ ۱ میلیاردی چین را تشکیل می‌‌‌دهند. و این بزرگ‌ترین شیوع کووید-۱۹ تا به امروز در سطح جهان است. از این رو، بسیاری از کشورها، اقدام به اعمال محدودیت‌‌‌های جدید برای ورود گردشگران چینی به کشور خود کرده‌‌‌اند. مقامات منطقه شمالی لومباردی ایتالیا از فرودگاه مالپنسا میلان -یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی این کشور- خواسته‌‌‌اند تا از هم اکنون تا پایان ژانویه آزمایش PCR را برای همه مسافرانی که از چین وارد می‌شوند، انجام دهد.

هند که با چین هم مرز است. به مسافرانی از چین و چند کشور دیگر دستور داده که در بدو ورود. مدارکی مبنی بر منفی بودن تست کووید را نشان دهند. هند همچنین، از ورودی‌‌‌های بین‌المللی کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، هنگ‌‌‌کنگ و تایلند نیز آزمایش اجباری کووید می‌گیرد.

ژاپن نیز اعلام کرد؛ مسافرانی که از سرزمین اصلی چین یا کسانی که ظرف یک هفته در چین بوده‌‌‌اند. هنگام ورود آزمایش کووید خواهند داشت. هم در هند و هم در ژاپن، افرادی که در بدو ورود مثبت تشخیص داده شوند، باید قرنطینه شوند. در مالزی، وزارت بهداشت با تحت‌فشار قرار‌دادن مردم برای دریافت دزهای تقویت کننده و ترویج داروهای ضد ویروسی برای افزایش رشد شیوع آماده می‌‌‌شود. کرونا ویروس

بالا