استعلام قیمت
نرخ ارز

پیگمنت چیست و انواع آن را بیشتر بشناسید

 

پیگمنت چیست؟

 پیگمنت ها گروهی از ترکیبات هستند که به شدت رنگ شده اند و یا برای رنگ آمیزی مواد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. پیگمنت ها محلول نیستند و به عنوان ذرات جامد ریز آسیاب شده با مایع استفاده می شوند.
این ماده پودری به عنوان رنگدانه مورد استفاده قرار می گیرد و به طور کلی، پیگمنت ها در رنگ های روغن و آب، جوهر چاپ و پلاستیک استفاده می شوند. ترکیبات پیگمنت ها ممکن است آلی یا غیرآلی باشند. اکثر پیگمنت های غیر آلی ماندگارتر ازپیگمنت های آلی هستند.

 

پیگمنت

 آلی

پیگمنت های آلی قرن هاست که مورد استفاده قرار می گیرند، اما بیشتر پیگمنت های مورد استفاده امروزه یا غیر آلی هستند یا آلی مصنوعی. مواد آلی مصنوعی از تارهای ذغال سنگ و سایر مواد پتروشیمی حاصل می شوند. مواد غیرآلی با واکنش های شیمیایی نسبتاً ساده – به ویژه اکسیداسیون – ساخته می شوند یا به طور طبیعی در زمین یافت می شوند. پیگمنت های آلی از هیدروکربن ها سنتز می شوند. این ترکیبات حاوی ساختار اتم های کربن با اتم های هیدروژن متصل هستند که در حلقه های بسته تشکیل می شوند. مواد آلی شامل رنگدانه های آزو هستند که حاوی یک گروه ازت می باشد بیشتر رنگدانه های آلی قرمز، نارنجی و زرد را تشکیل می دهند.

فتالوسیانین های مس آبی و سبزهای درخشان، قوی را ارائه می دهند که معمولا برای رنگ های ارگانیک به کار می روند.

 

پیگمنت آلی

غیرآلی

غیر آلی شامل پیگمنت های سفید مات هستند. که برای تأمین تیرگی و روشنی رنگ های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین ماده اضافه شده در دی اکسید تیتانیوم پیگمنت ها هستند. معمولا برای بالا بردن خواص رنگ سفید به آن پیگمنت های اکستندر اضافه می کنند. این کلاس شامل کربنات کلسیم ، سولفات کلسیم و… می باشد.مواد سیاه در درجه اول از ذرات کربن ایجاد می شوند.به عنوان مثال از کربن بلک برای دادن رنگ سیاه به جوهرهای چاپ استفاده می شود.
رنگ پیگمنت های اکسید آهن (زرد-قهوه ای)، سینا (نارنجی-قهوه ای) و عنبر (قهوه ای) می باشد. از ترکیبات خاصی از کروم برای تهیه زردهای کروم، نارنجی ها و رنگ سبز استفاده می شود. ترکیبات مختلف کادمیوم، زرد، نارنجی و قرمزهای درخشان را به همراه دارد. از این پر مصرف می توان به آهن، یا پروسی، آبی و آبی اولترا مارین اشاره کرد.

 

پیگمنت غیرآلی

 

شرکت علمی سازان پاسارگاد با برند کانگورو تامین کننده مواد اولیه صنعت رنگ و رزین می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش گذاری با شماره 88064800 تماس حاصل نمایید. همکاران ما آماده ثبت سفارشات شما می باشند.

گردآورنده: مهناز معصومی راد
سایت منبع: www.britannica.com

دیدگاه ها (3)
“پیگمنت چیست و انواع آن را بیشتر بشناسید”
  1. smokes گفت:

    46717 654481Hey there, I think your website might be having browser compatibility issues. When I look at your blog site in Ie, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, superb blog! 95325

  2. faceless niches گفت:

    628248 613007The very best and clear News is very much imptortant to us. 405824

  3. Belcampo گفت:

    170604 800744Id require to consult you here. Which isnt some thing Which i do! I enjoy reading a post that can make folks feel. Also, appreciate your permitting me to comment! 915162

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا