استعلام قیمت
نرخ ارز

کاربردهای اسید سولفونیک

اسید سولفونیک

 

اسید سولفونیک نیز مانند اسیدهای دیگر هم کاربرد صنعتی دارد و هم کاربرد بهداشتی. البته باید به این نکته توجه داشت که اسید سولفونیک بیشتر استفاده بهداشتی دارد.

قصد داریم در این مقاله به بررسی کاربردهای اسید سولفونیک بپردازیم. با ما همراه باشید….

اسید سولفونیک چیست؟

اسید سولفونیک با فرمول RS(=O)2-OH گروهی از ترکیبات آلی گوگردی است که در آنها:

R = گروه آریل یا آلکیل آلی

S(=O)2-OH = گروه سولفونیل هیدروکسید

اسید سولفونیک را می توان با اسید سولفوریک اشتباه گرفت، زیرا تنها یک گروه از هیدروکسیل با یک جایگزین آلی جایگزین می شود. اما این در واقع از طریق سولفوناسیون با استفاده از عاملی به نام تری اکسید گوگرد تولید می شود. اسید سولفونیک یک اسید بسیار قوی است. و ممکن است اثرات خورنده قوی ایجاد کند. بنابراین، برای جلوگیری از خوردگی و سایر اشکال آسیب باید جلوگیری از قرار گرفتن در معرض و دست زدن دقیق انجام شود.

 

 

اسید سولفونیک

 

 

کاربردها:

در زیر به برخی از کاربردهای اسید سولفونیک می پردازیم:

  • کاتالیزورهای اسیدی

کاتالیزور اغلب به عنوان یک پوشش استفاده می شود. و ماده ای است که یک واکنش شیمیایی را آغاز می کند. اسید سولفونیک معطر، به ویژه، در کاربردهایی مانند پوشش های خودرو یا کف استفاده می شود. تا آنها را برای پوشش بادوام تر و محافظتی در برابر سایش و پارگی یا هوازدگی بهبود بخشد. اسیدهای سولفونیک نیز به دلیل محلول بودن در حلال های آلی ارزشمند هستند. آنها همچنین یک کاتالیزور برای تبادل یونی یا “نرم شدن آب” هستند. باعث می شود سختی آب از بین برود. که این کار باعث می شود  برای تمیز کردن به صابون کمتری نیاز داشته باشیم.

  • مواد شوینده و سورفکتانت

شوینده‌ها و محصولات مشابه، مانند صابون از اسید سولفونیک برای از بین بردن کشش سطحی بین آب و سایر کثیفی‌ها استفاده می‌کنند. این ماده شیمیایی یک پاک کننده قوی است. که می تواند لکه ها را از روی لباس و سایر پارچه ها پاک کند. همچنین یکی از ارزان ترین سورفکتانت ها در صنعت شستشو است.

  • لیگنوسولفونات ها

این ماده شیمیایی حتی می تواند در کاغذ سازی نیز استفاده شود. با استفاده از آن. لیگنین از لیگنوسلولز؛ پردازش تراشه های چوب با محلول های یون های سولفیت و بی سولفیت حذف می شود. اسید می تواند پیوندهای بین اجزای سلولز و لیگنین را بشکند و لیگنین را به لیگنوسولفونات هایی تبدیل کند. که محلول هستند. و می توانند از الیاف سلولزی جدا شوند.

  • داروسازی

اگر آلرژی دارید یا تا به حال سرفه های بدی داشته اید. ممکن است از داروهای حاوی این ماده شیمیایی برای درمان آن استفاده کرده باشید.

سولفونامیدهای ضد باکتری با عمل به عنوان یک بازدارنده رقابتی آنزیمی. که باکتری برای تسهیل سنتز فولات یا، به طور معمول، ویتامین B به آن نیاز دارد. مانع رشد باکتری ها می شود.

 

 

کاربردهای اسید سولفونیک

 

 

 

 

 

نگارنده: مهناز معصومی راد

منابع: https://capitalresin.com

        https://www.corrosionpedia.com

       

بالا