استعلام قیمت
نرخ ارز

بازار نفت در سراشیبی سقوط ؟

بازار نفت

بازار نفت

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت جهانی نفت روند نزولی را در پیش گرفت. ورشکستگی «بانک سیلیکون‌‌‌ولی» نگرانی‌ها از وقوع بحران مالی جدید را افزایش داد.

با این حال، رشد تقاضای نفت در چین باعث حمایت نسبی از قیمت‌ها شد. اما نتوانست مانع سقوط آزاد قیمت‌ها شود. بهای نفت برنت در لحظه تنظیم گزارش با ۵/ ۳دلار یا ۵‌درصد کاهش.به ۹/ ۷۸ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدییت نیز با ۴ دلار یا ۳/ ۵‌درصد کاهش. به ۶/ ۷۲ دلار در هر بشکه رسید. این در حالی است که میانگین قیمت نفت هر دو شاخص در هفته گذشته نیز حدود ۷‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

تبعات ورشکستگی «سیلیکون‌‌‌ولی»

به گزارش رویترز، ترس از سرایت ورشکستگی بانک سیلیکون‌‌‌ولی. به سایر بانک‌ها منجر به تحرکات مالی در سطح ایالات متحده در پایان هفته گذشته شد.

در همین خصوص، تحلیلگران «بانک ای‌‌‌ان‌‌‌زد» اعلام کردند.بازار نفت پیش از این رخداد نیز شکننده بود زیرا مدتی است نگرانی‌ها در مورد انقباض بیشتر پولی توسط فدرال. رزرو به دلیل وجود ذخایر بالای نفت خام در ایالات متحده تشدید شده است. در روزهای اخیر دلار ضعیف‌‌‌تر که قیمت تمام‌‌‌شده نفت. را برای صاحبان سایر ارزها ارزان‌‌‌تر می‌کند.تا حدودی از قیمت‌‌‌ جهانی این کالای استراتژیک حمایت کرده است.

 رشد آمار اشتغال در ایالات‌متحده

سقوط نفت در ابتدای هفته به دنبال سیگنال مثبت روز جمعه اتفاق افتاد. زمانی که انتشار آمار اشتغال در ایالات متحده افزایش تعجب‌‌‌آوری را نشان می‌‌‌داد. بر اساس گزارش رویترز. آمار اشتغال جدید در آمریکا در فوریه بیش از انتظارات بود تا جایی‌‌‌که طبق فهرست حقوق و دستمزد پرداختی در حوزه‌‌‌های غیرکشاورزی. ۳۱۱‌هزار نفر جدید مشغول به کار شده‌‌‌اند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌‌‌شد. نهایتا و در مجموع ۲۰۵‌هزار اشتغال جدید در این کشور ایجاد شود.

 کاهش دکل‌‌‌های نفت و گاز آمریکا و تحولات جهانی

رویترز ادامه داد: در افق عرضه میان‌‌‌مدت تا بلندمدت نفت. شرکت خدمات انرژی «بیکر‌‌‌هیوز» در گزارش اخیر خود اعلام کرد شرکت‌های فعال در حوزه سوخت‌‌‌های فسیلی ایالات متحده در هفته جاری تعداد دکل‌‌‌های فعال نفت و گاز طبیعی. را برای چهارمین هفته متوالی همزمان با ژوئیه ۲۰۲۰ کاهش دادند.

به گزارش تریدینگ‌‌‌اکونومیکس، ترس از وقوع رکود در کاهش تقاضا همچنان در بازار وجود دارد. اگرچه بهبود تقاضای نفت خام و فرآورده‌‌‌های نفتی در چین در کنار کاهش ارزش دلار. کف قیمت نفت را حفظ کرده است. با این حال، سرمایه‌گذاران انتظار دارند که واردات نفت چین در سال ۲۰۲۳ در بحبوحه رشد تقاضا برای تامین سوخت شبکه حمل‌ونقل این کشور. و همزمان با عملیاتی شدن پالایشگاه‌‌‌های جدید به رکورد بالایی برسد.

در همین خصوص، مدیرعامل آرامکوی عربستان سعودی گفت. این شرکت در کوتاه‌مدت تا میان‌‌‌مدت به دلیل بازگشایی مرزهای چین. به افزایش تقاضا برای تامین سوخت وسایل حمل‌‌‌ونقل جاده‌‌‌ای و همچنین سوخت جت خوش‌بین است.

 تدابیر جدید بانکی واشنگتن

در عین حال و به گزارش بلومبرگ، مقامات واشنگتن به منظور تقویت اعتماد عمومی به سیستم بانکی ایالات متحده. تدابیر جدیدی را اتخاذ و اعلام کردند. به گزارش اکو‌‌‌ایران. گروه گلدمن‌‌‌ساکس نیز درخواست خود را از فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره بانکی لغو کرد.

این امر منجر به ریزش دلار شد و حاشیه سود نسبتا مناسبی را برای کامودیتی‌‌‌ها به وجود آورد. در روزهای اخیر، تجار ایالات متحده به شکل فزاینده‌‌‌ای حق بیمه بالایی. را برای فروش نسبتا پایین و نزولی محصولات خود در بازار پرداخت کرده‌‌‌اند.

سقوط بانک سیلیکون‌‌‌ولی باعث شد تجار بخواهند با فروش نزولی از خطر کاهش قیمت‌ها در امان باشند.  بازار نفت

نفت و گاز این کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست. هفته گذشته، حق بیمه قراردادها نسبت به خریدهای صعودی به بالاترین حد خود از ماه نوامبر رسید. آشفتگی بانکی کنونی. موجب نوسانات بیشتر بازار نفت شده است. امری که در سال‌جاری نیز تحت‌تاثیر نگرانی‌ها از سیاست‌‌‌های پولی سخت‌‌‌گیرانه آمریکا و خوش‌بینی. در مورد بهبود اقتصادی چین رقم خورده است.

چشم‌‌‌انداز اکثر فعالان از بازار نفت در بلندمدت، مطلوب و صعودی است. به عنوان مثال، طبق پیش‌بینی شرکت آرامکوی عربستان تا پایان سال ۲۰۲۳، رکورد مصرف به ۱۰۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

همچنین به گزارش «تریدینگ‌‌‌ویو»، فعل و انفعالات بازار جهانی نفت حکایت از آن دارد. که بازگشایی مرزهای یک کشور مانند چین و کاهش سخت‌‌‌گیری‌‌‌های قرنطینه‌‌‌ای. افزایش تقاضای نفت را به دنبال خواهد داشت.

چارو چانانا، استراتژیست بازار می‌‌‌گوید: ترس از افزایش انقباض پولی و ریسک سرایت اختلالات مالی به سایر بخش‌‌‌ها. به نگرانی‌ها ازکاهش تقاضا دامن زده است. او افزود که اقدامات رگولاتورهای ایالات متحده برای مقابله با پیامدهای سقوط بانک سیلیکون‌‌‌ولی به بازار فرصت نفس کشیدن مجدد داده است. قرار است در هفته جاری سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و آژانس بین‌المللی انرژی گزارش‌‌‌های ماهانه بازار را منتشر کنند. تا به سرمایه‌گذاران در حوزه نفت و گاز، چشم‌‌‌اندازی مناسب از عرضه و تقاضا ارائه دهند.

 سایه توافق ایران و عربستان بر بازار نفت     بازار نفت

از سوی دیگر، دو کشور ایران و عربستان پس از چند دوره مذاکرات همه‌‌‌جانبه. روز ۱۹اسفندماه با میانجی‌گری چین توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. بر این اساس قرار شد تهران و ریاض حداکثر تا دو ماه آینده. روابط خود را از سرگرفته و سفارتخانه‌‌‌ها و نمایندگی‌های خود را بازگشایی کنند.

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، درباره از سرگیری روابط ایران و عربستان به تجارت‌‌‌نیوز گفت: یک تحول جدید منطقه‌‌‌ای در حال رخ دادن است. شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین، مجددا ریاست این کشور را بر عهده گرفته است.

او با دیکته کردن ازسرگیری دیپلماسی میان ایران و عربستان کار خود را آغاز کرد. نجفی افزود: چین کشوری عادی نیست و باید روزانه ۵/ ۱ میلیارد انسان را سیر نگه دارد. بنابراین دولتمردانش با هدف رفاه و ثروتمندی مردم کشورشان برای ایجاد آرامش در منطقه تلاش می‌کنند.

او ادامه داد: این کشور برای حفظ قدرت اقتصادی و استراتژیک خود نسبت به احیای رابطه ایران و عربستان اقدام کرد.

پروژه‌‌‌های عظیمی در پکن وجود دارد که کارکرد آن وابسته به استفاده از نفت فراوان است. بنابراین از سرگیری رابطه این دو کشور همسایه (ایران و عربستان)، در نهایت به تامین بازار نفت و امنیت اقتصادی پکن کمک می‌کند. این فعال اقتصادی افزود: شی جین پینگ با کاهش تنش میان ایران و عربستان. تهران را وارد برنامه توسعه سه تا چهارساله خود کرد.

پکن در پی یافتن راهی برای خرید نفت با قیمت‌های ثابت است. جلوگیری از بروز هرگونه نوسان به نفع بازار اقتصادی چین تمام می‌شود.

او عنوان کرد: به نظر می‌رسد دولتمردان کمونیست‌‌‌ با حرکت میانجی‌گرانه خود مانع شکل‌‌‌گیری نوسانات قیمت نفت برای چهارسال آینده شوند. شاید این نخستین بار باشد که تعامل ایران با عرصه بین‌الملل در کمال آرامش رقم خورده است. ایران هیچ‌گاه از تنش‌‌‌ها توفیقی به دست نیاورده است. بنابراین باید از فرصت تعامل به وجود آمده استفاده کند. نجفی درباره نقش روسیه در بازار جهانی نفت اظهار کرد: روسیه صرفا با کاهش شدید قیمت نفت می‌تواند چند صباحی بازار نفت آسیا را دست بگیرد. اما این روند در بلندمدت جوابگو نیست.

ضمن آنکه جنگ اوکراین فرسایشی شده و هزینه زیادی را به روسیه تحمیل کرده است. از زمان آغاز جنگ در اوکراین. اوپک‌پلاس درگیر مسائل گوناگونی در رابطه با تولید، انتقال و فروش نفت اعضای خود بوده است. این ائتلاف به‌رغم قیمت‌‌‌ بالای سوخت و فشار اروپا برای افزایش تولید، در نهایت کاهش مجموع تولید خود را به میزان ۲ میلیون بشکه در روز به اجرا گذاشت.

بالا