استعلام قیمت
نرخ ارز

برنت ۹۰ دلاری؛ استمرار کاهش عرضه اوپک

برنت ۹۰ دلاری؛ استمرار کاهش عرضه اوپک
قیمت نفت در روز جمعه پنجم آوریل به افزایش خود ادامه داد. و دومین هفته متوالی سیر صعودی خود را رقم زد که ناشی از افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک در اروپا و خاورمیانه، همراه با نگرانی‌ها در مورد کاهش عرضه و چشم‌انداز خوش‌بینانه برای تقاضای جهانی سوخت بود.

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، نفت‌ برنت با ۵۹‌ سنت افزایش به ۹۱.۲۴ دلار در هر بشکه رسید. درحالی‌که نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۴۳‌ سنت افزایش، ۸۷.۰۲ دلار در هر بشکه فروخته شد. هر دو شاخص در بالاترین سطح خود از اکتبر۲۰۲۳ قرارگرفته‌اند. که نشان‌دهنده اعتماد روبه‌رشد در حرکت بازار نفت است.

دانیل هاینس و سونی کوماری، تحلیلگران ANZ با اشاره به ترکیبی از شاخص‌های مثبت اقتصادی، محدودیت‌های عرضه مداوم و افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک، این روند را مهم دانسته و تخمین زدند قیمت برنت در تابستان به ۹۵ دلار در هر بشکه برسد.

چشم‌انداز ژئوپلیتیک نقش مهمی در افزایش بهای نفت داشته‌است. وعده انتقام‌‌‌‌جویی ایران از اسرائیل پس از حمله به سوریه، همراه با حملات مداوم پهپادهای اوکراینی به پالایشگاه‌های روسیه، نگرانی‌هایی را در مورد اختلالات احتمالی در عرضه جهانی سوخت ایجاد‌کرده است. یکی از مقامات ناتو تخمین‌زده که این حملات ممکن است بیش از ۱۵‌درصد از تولید سوخت روسیه را مختل کرده باشد و اختلال عرضه را تشدید کند.

علاوه‌بر این، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش که مجموعا اوپک‌پلاس نامیده می‌شوند. سیاست عرضه نفت خود را در این هفته بدون تغییر حفظ کردند. و از کشورهای عضو خواستند تا پایبندی خود را به کاهش تولید افزایش دهند. تحلیلگران ANZ پیش‌بینی می‌کنند که رعایت دقیق‌تر سهمیه‌‌‌‌های تولید می‌تواند منجر به کاهش بیشتر تولید شود. و به‌‌‌‌طور بالقوه تولید را کمتر و موجودی‌‌‌‌ها را در سه‌ماهه دوم کاهش دهد.

علاوه بر این، با کاهش صادرات نفت‌خام توسط مکزیک و امارات‌متحده‌عربی، عرضه نفت سنگین در سطح جهان کاهش یافته‌است. تحلیلگران موسسه مالی جی‌پی‌مورگان به رشد یک و نیم‌میلیون بشکه‌ای در روز در سه‌ماهه اول اشاره کردند که قطعا باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد. درحالی‌که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار داده‌های اشتغال در آمریکا هستند. مسیر قیمت نفت در کوتاه‌مدت در معرض تحولات ژئوپلیتیک و پویایی عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت باقی خواهد ماند.

پایبندی به استراتژی فعلی

اوپک‌پلاس، ائتلاف کشورهای تولیدکننده نفت به رهبری عربستان‌سعودی و روسیه، اخیرا تصمیم گرفته. تا استراتژی فعلی خود را برای کاهش تولید نفت در نیمه اول سال‌حفظ کند. این تصمیم که در جلسه آنلاین اعضای کلیدی به‌دست آمد. بر تعهد این گروه به تثبیت بازارهای جهانی نفت درمیان تنش‌های ژئوپلیتیک و عدم‌اطمینان اقتصادی تاکید می‌کند.

اوپک‌پلاس قصد دارد با پایبندی به کاهش تولید به میزان تقریبی ۲‌میلیون بشکه در روز، سطح عرضه را کنترل و در نتیجه از قیمت نفت که در روزهای اخیر به ۹۰ دلار در هر بشکه افزایش یافته، حمایت کند. منطق پشت این سیاست ایجاد تعادل بین پویایی عرضه و تقاضا عنوان‌شده‌است. با وجود نگرانی‌ها در موردفشارهای تورمی و پیامدهای بالقوه برای سیاست‌های پولی، اوپک معتقد است. که حفظ انضباط تولید برای حفظ ثبات بازار حیاتی است.

این رویکرد توسط عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان‌سعودی‌ که به‌طور مداوم از احتیاط در مدیریت عرضه نفت درمیان پس‌زمینه افزایش نوسانات حمایت کرده، هدایت می‌شود. با این حال هنوز چالش‌ها در مورد میزان اتحاد اعضا به کاهش عرضه باقی‌مانده‌است.

کشورهایی مانند عراق و قزاقستان برای اجرای کامل کاهش تولید مورد‌توافق خود با مشکل مواجه شده‌اند. که این امر پرسش‌‌‌‌هایی را در مورد اثربخشی مکانیزم‌های اجرایی اوپک ایجاد‌کرده است. برای رسیدگی به این مسائل، از کشورهای عضو خواسته شده‌است. تا برنامه‌های مفصلی را تا پایان آوریل ارائه کنند. که تعهدات خود را برای دستیابی به اهداف تولید مشخص می‌کند.

با نگاهی به آینده، نشست آتی اوپک‌پلاس که قرار است. در اول ژوئن در وین برگزار شود. به‌عنوان یک لحظه مهم برای این اتحاد عمل خواهد کرد. انتظار می‌رود. که بحث‌های اصلی حول محور امکان تمدید کاهش تولید فراتر از نیمه اول سال ‌و همچنین ایجاد نقشه‌راه جدید بازار نفت با توجه به تحولات ژئوپلیتیک در حال تحول باشد. چشم‌اندازهای متفاوت در داخل ائتلاف بسیار جالب خواهد بود. به‌طوری که برخی از اعضا از رویکردی محتاطانه حمایت می‌کنند. درحالی‌که برخی دیگر اقدامات پر ریسک‌تر برای سرمایه‌گذاری بر افزایش قیمت نفت را می‌پسندند.

پیامدهای گسترده بر بازارهای جهانی

در نهایت، تصمیمات اتخاذ‌شده توسط اوپک‌پلاس در ماه‌های آینده پیامدهای گسترده‌ای بر بازارهای جهانی انرژی خواهد داشت. که مسیر قیمت نفت را شکل می‌دهد. و بر چشم‌‌‌‌انداز اقتصادی کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کنندگان نفت تاثیر می‌گذارد. از آنجا‌که این اتحاد با پیچیدگی‌های پویایی عرضه و تقاضا دست‌و پنجه نرم می‌کند. توانایی آن برای عبور از این چالش‌ها توسط فعالان بازار و سیاستگذاران در سراسر جهان به‌دقت زیرنظر خواهد بود.

در ماه‌های اخیر، افزایش تولید نفت ایالات‌متحده و جریان‌های نفتی در حال تحول جهانی، صادرات نفت‌خام آمریکا را به سطوح بی‌سابقه‌‌‌‌ای رسانده. و بازارهای سنتی اوپک را با چالش مواجه کرده است. از اروپا تا آسیا، افزایش خرید نفت‌خام آمریکا به دلیل ترکیبی از عوامل، از جمله تحریم‌ها علیه روسیه و عدم‌قطعیت‌‌‌‌های مربوط به رفع تحریم‌های ونزوئلا بوده‌است.

در اروپا، نگرانی‌ها در مورد واردات نفت‌خام روسیه و ونزوئلا منجر به افزایش واردات نفت از ایالات‌متحده شده. که با تاخیر در حمل‌ونقل به دلیل درگیری‌هایی که بر مسیرهای سنتی کشتیرانی تاثیر می‌گذارد، تشدید شده‌است. در نتیجه ایالات‌متحده شاهد رکورد صادرات ۴‌میلیون بشکه‌ای در روز بوده. که نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته‌است. افزایش صادرات نفت‌خام آمریکا را می‌توان به رونق تولید نفت این کشور نسبت داد که سال‌گذشته به رکورد ۱۳‌میلیون بشکه در روز رسید.

فرصت‌‌‌‌ برای تولیدکنندگان آمریکایی برنت

 در همین‌حال، اوپک‌پلاس به محدود‌کردن عرضه خود برای تقویت قیمت نفت‌خام ادامه‌می‌دهد. و فرصت‌هایی را برای تولیدکنندگان آمریکایی ایجاد می‌کند. تا سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنند. اروپا به دلیل تحریم‌های غرب علیه مسکو پس از تهاجم روسیه به اوکراین، به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت‌خام آمریکا ظاهر شده‌است.

گنجاندن نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمیدیت (WTI) در قیمت‌گذاری برنت، انگیزه بیشتری برای خرید نفت‌خام آمریکا در اروپا ایجاد‌کرده است. شایان ذکر است، هلند با میانگین ۶۵۲‌هزار بشکه در روز، بیشترین حجم صادرات نفت‌خام آمریکا را در سال‌۲۰۲۳ داشت. صادرات نفت‌خام ایالات‌متحده به چین نیز افزایش قابل‌توجهی داشته و نسبت به سال‌های گذشته دو‌برابر شده. زیرا روسیه در پی تحریم‌های غرب به‌دنبال بازارهای جدید است.

در هند، نگرانی‌ها در مورد تحریم‌های احتمالی ایالات‌متحده باعث‌شده. تا پالایشگاه‌ها خرید نفت‌خام روسیه و ونزوئلا را متوقف کنند. در عوض هند به‌طور فزاینده‌ای به واردات نفت‌خام آمریکا روی می‌آورد و تا پایان آوریل شاهد بالاترین حجم خرید نفت از ایالات‌متحده در ۱۱ماه گذشته خواهد بود. پالایشگاه‌های هندی همچنین در حال تنوع‌بخشیدن به عرضه نفت‌خام خود از تولیدکنندگان اوپک‌پلاس هستند و نفت‌خام ایالات‌متحده را به‌عنوان یک جایگزین مناسب معرفی می‌کنند.

خلاصه اینکه، افزایش صادرات نفت‌خام آمریکا منعکس‌کننده چشم‌انداز در حال تغییر در بازارهای جهانی نفت است که بازیگران سنتی با رقابت تولیدکنندگان نوظهور روبه‌رو هستند. با ادامه تحولات تنش‌های ژئوپلیتیک و پویایی بازار، نقش نفت‌خام ایالات‌متحده در شکل‌دهی به جریان‌های بین‌المللی طلای سیاه احتمالا افزایش می‌یابد و تسلط اوپک‌پلاس در بازارهای جهانی انرژی را به چالش می‌کشد.


 

بالا