استعلام قیمت
نرخ ارز

به تعویق افتادن ممنوعیت اتحادیه اروپا بر واردات متانول روسیه به منظور تنوع بخشیدن به عرضه

متانول

 

 

به گزارش کانگورو به نقل از پتروتحلیل، بگفته کمیسیون اروپا در 25 ژانویه، تاخیر چند ماهه بر ممنوعیت واردات متانول روسی به اتحادیه اروپا. به منظور فراهم آوردن زمان کافی برای اعضای اتحادیه برای یافتن منابع جایگزین عرضه صورت گرفته است.

ممنوعیت اتحادیه اروپا بر واردات متانول از روسیه تا 18 ژوئن اجرایی نخواهد شد. این ممنوعیت جزئی از هشتمین بسته تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا بر روسیه بود. که در ماه اکتبر اعلام شد، و در ابتدا قرار بود در اوایل آوریل اجرایی شود.

این ممنوعیت در بحبوحه تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه. در تلافی تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه می‌باشد.

سخنگوی کمیسیون اروپا گفت، اجرای تدریجی این ممنوعیت به جای سه ماه در برنامه ابتدایی، به مدت هشت ماه تغییر کرد.

سخنگو اظهار داشت: «دلیل این کار، لزوم داشتن زمان کافی برای برخی صنایع در کشورهای. عضو اتحادیه اروپا برای انعقاد قراردادهایی در جهت تنوع‌بخشی به عرضه بود.»

تمدید و ممنوعیت نهایی در مورد متانول وارد شده به اتحادیه اروپا از روسیه تحت قراردادهای منعقد شده. قبل از 7 اکتبر سال گذشته می‌باشد. بر اساس داده‌های پلتس. این ممنوعیت‌ها بر حجم‌های اضافی یا مواد نقدی اعمال نمی‌شوند.

به دنبال اتخاذ این تصمیم توسط شورای اتحادیه اروپا، این مدت زمان تمدید شده در ژورنال رسمی اتحادیه اروپا در 16 دسامبر افزوده شد. در این ژورنال به دلیل این تمدید اشاره‌ای نشد.

این تصمیم با مواجهه بازار با تعطیلی واحد متانول 900 هزار تنی شرکت اکوینور نروژ در اوایل فوریه و اوج‌گیری قیمتی همزمان شد.

 قیمت‌های نقدی متانول از 13 ژانویه بر روی روند صعودی بوده‌اند، و تنها در 24 ژانویه مقداری افت کردند.

پلتس قیمت‌های متانول نقدی 5 تا 30 روز فوب روتردام را در 25 ژانویه در میزان 344 یورو در هر تن (374 دلار در هر تن) ارزیابی کرد. این قیمت نسبت به روز گذشته 1.75 یورو در هر تن افت کرده، اما نسبت به 12 ژانویه با قیمت 302.50 یورو، افزایشی 13.7 درصدی را به ثبت رساند.

یکی از تاجران گفت: «مشاهده لمس سطوح 350 یورو در هر تن تا آخر ماه جالب خواهد بود. ما همچنان تا آوریل شاهد میل به خرید خواهیم بود.»

فعلاً، واردات متانول روسی قوی باقی می‌ماند. بر اساس آخرین داده‌های یوروست. اتحادیه اروپا در ماه اکتبر 98200 تن متانول وارد کرد که 8300 تن نسبت به زمان مشابه در سال 2021 افزایش داشت. حجم‌های وارداتی در ده ماه ابتدایی 2022 معمولاً در گستره 90 هزار تن تا 130 هزار تن نوسان کرد.

معاملات نقدی در 8 روز منتهی به 24 ژانویه در میزان حداقلی 42 هزار تن باقی ماند.

بگفته منابع، حجم‌های اکوینور در گذشته معمولاً با حجم‌های روسی جایگزین می‌شد.

 

متانول

بالا