استعلام قیمت
نرخ ارز

تولید روزانه ۷۰۰‌هزار بشکه میعانات گازی در پارس‌جنوبی

پارس جنوبی

پارس جنوبی

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌‌‌‌‌‌های گاز و محصولات جانبی در ایران و خاورمیانه است. و تولید گاز این مجموعه از ۱۳پالایشگاه اکنون روزانه بیش از ۵۷۰‌میلیون مترمکعب گاز است.

وی با بیان اینکه با تلاش کارکنان این مجتمع گازی توانستیم در ۹‌ماهه امسال. ۶/ ۲درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش تولید داشته باشیم. افزود: این گاز فرآورش‌شده برای مصارف تجاری، خانگی و صنایع عمده به خط سراسری تزریق می‌شود. همچنین تامین‌‌‌‌‌‌کننده خوراک شرکت‌های پتروشیمی بوشهر. پتروپالایش کنگان و پتروشیمی‌پارس است. افزون بر این تامین‌‌‌‌‌‌کننده کمبود خوراک پالایشگاه فجر جم تا ۴۰‌میلیون مترمکعب در روز هستیم.

رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی با اشاره به اینکه این مجموعه همچنین از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میعانات گازی در خاورمیانه است. و روزانه بیش از ۷۰۰‌هزار بشکه میعانات گازی در این ۱۳ پالایشگاه تولید می‌شود. گفت: در ۹‌ماهه امسال بیش از ۱۸۶‌میلیون بشکه میعانات گازی در مجتمع گاز پارس‌جنوبی تولیدشده. که نسبت به سال‌پیش افزایش قابل‌توجهی داشته‌است. و شرکت پالایش نفت ستاره خلیج‌فارس. پتروشیمی برزویه و مقاصدی که در مرکز ایران است. از منابع و محل مصرف این میعانات بهره می‌برند که از طریق تانکر بارگیری می‌شود.

احمدی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی بابت صادرات و ارسال این محصولات در ۹‌‌ماهه سال‌۱۴۰۱ نبوده‌است. افزود: یکی دیگر از محصولات راهبردی شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی اتان است. و ظرفیت تولید روزانه ۱۵‌هزار و ۵۰۰‌تن از این محصول در مجموعه ۱۳ پالایشگاه وجود دارد و به پتروشیمی‌‌‌‌‌‌های منطقه ارسال می‌شود. و پتروشیمی‌‌‌‌‌‌های مروارید، کاویان و جم مصرف‌کننده‌‌‌‌‌‌های این محصول هستند.

وی تصریح کرد: شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز مایع (ال‌‌‌‌‌‌پی‌‌‌‌‌‌جی) در ایران و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول در خاورمیانه است. که ظرفیت تولید روزانه بیش از ۲۲‌هزار‌تن این محصول را دارد.

این محصول توسط تانکرها و به‌‌‌‌‌‌صورت زمینی یا با کشتی به مقاصد شرق آسیا صادر می‌شود. که در ۹‌ماهه امسال، این مقدار تولید نسبت به زمان مشابه پارسال ۲۵‌درصد افزایش یافته. که به‌‌‌‌‌‌دلیل افزایش صادرات ذخیره‌‌‌‌‌‌سازی در مخازن است.

رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی با اشاره به تولید گوگرد. در این مجتمع عظیم گازی گفت: اکنون ظرفیت تولید روزانه ۲‌هزار و ۳۰۰‌تن گوگرد در پارس‌جنوبی وجود دارد که در ۹‌ماهه سال‌۱۴۰۱ در شرایط کاملا ایمن و با رعایت مسائل محیط‌زیستی توانستیم بیش از ۴۸۰‌هزار‌تن گوگرد را از این مجتمع به مقاصد شرق آسیا صادر کنیم. احمدی بیان کرد: محصول مهم و قابل‌توجه دیگری که در سایت یک مجتمع تولید می‌شود. ماده‌ بودارکننده است و ما تنها تولیدکننده این ماده‌ در خاورمیانه هستیم. که ظرفیت تولید ۵۰‌تن در ماه را داریم و تولید آن تا پایان پاییز امسال. نسبت به مدت زمان مشابه پارسال. ۱۲‌درصد افزایش یافته و در اختیار شرکت‌های داخلی و گاز استانی قرار گرفته‌است.

وی اعلام کرد: همه تلاش کارکنان مجتمع گاز پارس‌جنوبی این است که شرایط تولید را پایدار و حداکثری و رضایت مردم را نگه دارند. و برای رفاه مردم کشور و تامین صنایع عمده و موارد دیگر مصرفی، تلاش کنند. پارس جنوبی

رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی در پایان تاکید کرد. که این تلاش‌ها با مصرف بهینه انرژی سبب مدیریت مطلوب مصرف گاز در کشور می‌شود.

بالا