استعلام قیمت
نرخ ارز

ریز گردها بار دیگر تهران را تعطیل کرد

الودگی هوا

 

 به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، تهرانی‌‌‌ها برای دومین بار از ابتدای سال‌جاری وضعیت «خطرناک» هوای تهران را تجربه کردند. و این موضوع سبب شد ادارات استان در میانه روز تعطیل شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، آلودگی شدید هوا ناشی از وزش باد توام با گرد و خاک در تهران از بامداد دیروز آغاز شد. و پیش‌بینی‌‌‌های سازمان هواشناسی نشان داد. رفته‌رفته تا بعداز ظهر قرار است بر شدت این آلوگی افزوده شود.

این موضوع سبب شد وزارت بهداشت از کمیته اضطرار استانداری تهران درخواست کند نسبت به تعطیلی ادارات اقدام کنند. و در نهایت با اتخاذ یک تصمیم دقیقه نودی، مقرر شد ساعت پایان کار ادارات دیروز به ۱۲ تغییر کند. همچنین طرح ترافیک از ساعت ۱۲ دیروز لغو شد. تا کارمندانی که با خودروی شخصی در محل کار خارج شده بودند. بتوانند بدون تحمیل هزینه مضاعف در میانه روز به خانه‌‌‌های خود بازگردند.

شاخص لحظه‌‌‌ای کیفیت هوا که ساعت به ساعت توسط شرکت کنترل کیفیت هوا گزارش می‌شود.

در ساعت ۱۵ روز گذشته (زمان نگارش این گزارش) به ۴۸۸ رسید. و تنفس هوا برای تهرانی‌‌‌ها دوباره «خطرناک» شد. پیش از این تنفس در هوای خطرناک که دست‌‌‌کم در ۱۰ سال گذشته بی‌‌‌سابقه بود. در اوقاتی از ۲۴ ساعت منتهی به صبح روز شنبه، ۲۰ فروردین ماه رقم خورد.

میانگین شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت منتهی به صبح بیستم فروردین ۳۳۲ بود. که توصیف‌‌‌کننده وضعیت خطرناک با نماد رنگ «قهوه‌‌‌ای» است.

از ظهر روز جمعه، ۱۹ فروردین میانگین شاخص کل ایستگاه‌‌‌های سنجش آلودگی در تهران به ۵۰۰ (سقف مقدار آلودگی) رسیده بود. و پس از آن با وجود چند نوبت ورود گرد و خاک با منشأ کشورهای همسایه غربی، اوضاع تا این حد بغرنج نشده بود. آلودگی هوا

آلودگی هوا
اما دیروز برای دومین بار در سال‌جاری شاخص لحظه‌‌‌ای کیفیت هوا به سقف مقدار نزدیک و تنفس در هوای آزاد برای عموم مردم «خطرناک» اعلام شد. موضوعی که به تعطیلی ادارات از ساعت ۱۲ به بعد انجامید.

چراکه هرچه به عصر نزدیک‌‌‌تر می‌‌‌شدیم. بر میزان غلظت آلاینده‌‌‌های هوا (ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲ و کوچک‌تر از ۱۰ میکرون) افزوده شد. توصیه‌‌‌های بهداشتی در زمانی که شاخص از مرز ۳۰۰ عبور و وضعیت خطرناک را توصیف می‌کند. این است که شهروندان در صورت امکان از خانه خارج نشوند.

این حد از آلودگی در صورتی که پایدار باشد، باید حتی به تخلیه شهر بینجامد. اما از آنجا که گزارش‌های هواشناسی حاکی از این است که این گرد و غبار همراه با باد موثر از آسمان تهران نیز عبور خواهد کرد. در نتیجه تصمیمات در حد اعلام تعطیلی و توصیه به منع خروج از خانه اتخاذ می‌شود. 

طی دو روز گذشته وقوع توفان شن در عراق و عربستان نیز گزارش شد و منشأ گرد و خاک منتشر شده. در آسمان چند استان کشور از جمله تهران نیز همین کشورها هستند. خیزش گرد و خاک ناشی از این توفان‌‌‌ها سبب شد برخی مناطق تهران از قبیل ۲، ۵، ۶، ۹، ۱۳ و ۲۱ پیش از ظهر دیروز شاخص ۵۰۰ را تجربه کردند و در آلوده‌‌‌ترین وضعیت ممکن قرار بگیرند. سازمان هواشناسی در زمان وقوع اولین توفان توام با گرد و خاک در تهران در کمتر از دو ماه گذشته، هشدار داده بود که این رخداد تا اواسط تابستان به صورت سریالی تکرار خواهد شد؛ چرا که منشأ آن کم‌‌‌بارشی در خاورمیانه تحت‌تاثیر تغییرات اقلیمی است.

بالا