استعلام قیمت
نرخ ارز

صعود تقاضای نفت در نیمه دوم ۲۰۲۳

بازار نفت

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، اوپک در گزارش چشم‌‌‌انداز ماه مه. افزایش تقاضای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ را پیش‌بینی کرد. در حالی که بازار تازه از کف چندماهه بلند شده است و نفت خام آمریکا که روز دوشنبه بشکه‌‌‌ای ۶۹دلار معامله می‌‌‌شد. دیروز به ۷۱دلار رسید، اوپک پیش‌بینی کرده است که کسری عرضه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ جاده‌صاف‌‌‌کن. جهش بهای نفت خواهد شد.

اوپک در این گزارش تولید و واردات کشورهای تولیدکننده را بررسی کرده و عمده پیش‌بینی‌‌‌هایی را که در گزارش ماه آوریل تعریف کرده بود. تقریبا بدون تغییر گذاشته است. به اعتقاد اوپک، تقاضا برای نفت این سازمان در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به روزانه بیش از ۲۹میلیون بشکه خواهد رسید. در حالی که تقاضای جهانی نفت نیز ۲میلیون و ۳۰۰هزار بشکه بیشتر خواهد شد.

از بازار چه خبر؟

اطلاعاتی مبنی بر کاهش رشد اقتصادی چین در کنار آتش‌‌‌سوزی در هاب انرژی آلبرتا. و همچنین نگرانی از افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی. نرخ نفت را کاهش داد و حتی خرید ۲۰۰هزار بشکه‌‌‌ای آژانس بین‌المللی انرژی برای ذخایر استراتژیک آمریکا نتوانست بهای دو شاخص بازار نفت را صعودی کند.

با این حال هر بشکه نفت خام آمریکا که در ابتدای معاملات دیروز ۷۰دلار فروخته می‌‌‌شد. تا لحظه نگارش این گزارش وارد کانال ۷۱دلاری رشد و سیر صعودی آن ادامه دارد. با این حال با توجه به گزارش موسسات بین‌المللی انرژی، بازیگران بازار نفت منتظر پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ هستند. گزارش‌‌‌های چشم‌‌‌انداز بازار نشان می‌دهد. که در نیمه دوم سال‌جاری میلادی بازار با کسری عرضه روزانه ۲میلیون بشکه‌‌‌ای مواجه خواهد بود. که به معنی جهش بهای نفت است. به‌‌‌نظر می‌رسد بازیگران بازار از جهش تقاضای نفت چین ناامید شده‌‌‌اند و امیدوارند سیاست کاهش تولید اوپک‌‌‌پلاس باعث رونق بازار و قیمت‌ها شود.

رشد اقتصاد جهانی  بازار نفت

اوپک که پیش‌بینی کرده بود رشد اقتصادی در سال‌جاری میلادی افزایش ۶/ ۲درصدی داشته باشد. این پیش‌بینی را تغییر نداد. رشد اقتصاد جهانی همچنان با چالش‌‌‌هایی مثل سیر صعودی تورم و افزایش نرخ بهره در آمریکا و منطقه اروپا مواجه است.  با توجه به گزارش منتشرشده، رشد اقتصادی آمریکا در سال‌جاری میلادی ۲/ ۱‌درصد خواهد بود. اوپک این شاخص را برای اروپا ۱/ ۲‌درصد و برای ژاپن یک (۰/ ۱)‌درصد پیش‌بینی کرده است.

همچنین اوپک پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۳‌واحددرصد بیشتر از ۲۰۲۲ یعنی ۲/ ۵‌درصد. و رشد اقتصادی هندوستان ۶/ ۵‌درصد سیر صعودی داشته باشد. براساس گزارش منتشرشده، با توجه به افزایش تولید برزیل، رشد اقتصادی این کشور برای سال‌جاری میلادی یک‌درصد خواهد بود.

انقباض اقتصادی روسیه هم برای ۲۰۲۳ کمتر خواهد بود. و از ۱/ ۲‌درصد در ۲۰۲۲ به ۵/ ۰‌درصد برای ۲۰۲۳ خواهد رسید.

داده‌‌‌های اقتصادی حاکی از عدم‌تغییر میزان تولید ناخالص کشورهای عضو OECD در سه‌‌‌ماه اول ۲۰۲۳ است. رشد اقتصادی چین وارد دوره بازیابی شده. و هند نیز در این سه‌ماه رشدی قوی داشته است.  اوپک با مقایسه رشد ۹/ ۲درصدی تولید ناخالص در سه‌‌‌ماه سوم ۲۰۲۲ و رشد ۵/ ۴درصدی سه‌‌‌ماه ابتدایی ۲۰۲۳ چین نتیجه می‌گیرد. رشد اقتصاد چین بیشتر شده است. اوپک دلیل شتاب در رشد اقتصادی سه‌‌‌ماه ابتدایی ۲۰۲۳ را افزایش فعالیت در بخش خدمات می‌‌‌داند.

رشد در این بخش از اقتصاد از ۳/ ۲‌درصد در سه‌‌‌ماه آخر ۲۰۲۲ به ۴/ ۵‌درصد در سه ماه‌ اول سال ۲۰۲۳ رسید. اوپک پیش‌بینی ‌‌‌می‌‌‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی. چین برای ۲۰۲۳، ۲/ ۵‌درصد باقی خواهد ماند؛ رقمی که در ادامه رشد تولید ناخالص ۳درصدی در سال ۲۰۲۲ است.

تقاضای نفت

شرایط عرضه و تقاضای نفت  بازار نفت

تقاضای جهانی نفت در سال 2023 روزانه 2میلیون و 300هزاربشکه افزایش خواهد یافت. سهم کشورهای عضو OECD رشد. روزانه 100هزار بشکه‌‌‌ای و کشورهای غیرعضو OECD 2میلیون و 200هزار بشکه خواهد بود. اوپک با اشاره به کاهش تقاضا کشورهای عضو OECD تایید می‌کند که افزایش تقاضای کشورهای غیرعضو این کمبود را جبران کرد. گزارش چشم‌‌‌انداز اوپک از آمریکا، روسیه، کانادا، گویان، چین و برزیل به‌عنوان عرضه‌‌‌کنندگان نفتی. که بیشترین رشد را در سال 2022 ثبت کرده‌اند نام برده است. در حالی که نروژ و تایلند بیشترین کاهش عرضه را داشتند.

اوپک پیش‌بینی ماه قبلی خود را برای سال 2023 تغییر نداده و تاکید کرده است. که عرضه مایعات هیدروکربنی کشورهای غیر‌عضواوپک نسبت به سال گذشته یک‌میلیون و 400هزار بشکه افزایش خواهد یافت. اوپک انتظار دارد بیشترین رشد عرضه مایعات هیدروکربنی از سوی آمریکا، برزیل، نروژ، کانادا، قزاقستان و گویان باشد. و روسیه بیشترین کاهش عرضه را داشته باشد. 

البته این گزارش به ابهامات مربوط به تولید نفت شیل و تعمیرات برنامه‌‌‌ریزی‌شده برای دکل‌‌‌های نفتی این شرکت اشاره می‌کند. که می‌‌‌تواند روی پیش‌بینی عرضه تاثیر بگذارد. تقاضا برای نفت اوپک در سال 2023 روی پیش‌بینی قبلی یعنی روزانه 29میلیون و 300هزار بشکه. باقی‌‌‌مانده که به معنی افزایش 800هزار بشکه‌‌‌ای در روز نسبت به 2022 است.

افزایش واردات نفت در آمریکا

اوپک در گزارش خود به افزایش واردات 6میلیون و 300‌هزار بشکه‌‌‌ای نفت آمریکا برای پاسخ به افزایش تقاضای تابستان اشاره می‌کند. در حالی که صادرات نفت این کشور نسبت به ماه‌‌‌های ابتدایی سال میلادی افت داشته و به 4میلیون و 200هزار بشکه در روز رسیده است.

در ماه مارس، واردات نفت چین به‌‌‌سبب افزایش تقاضای. پالایشگاه‌‌‌های این کشور به 12میلیون و 400هزار بشکه در روز رسید.

صادرات فرآورده‌‌‌های نفتی چین هم در این ماه به یک‌میلیون و 300هزار بشکه در روز رسید. واردات نفت هند هم که در 10ماه گذشته در اوج بود در ماه مارس به کمتر از 4میلیون. و 900هزار بشکه در روز رسید. صادرات محصولات نفتی این کشور در این ماه رشد کرد. و به‌‌‌طور میانگین به یک‌میلیون و 500هزار بشکه رسید.

واردات نفت خام ژاپن نیز در ماه مارس با کاهش 8درصدی مواجه شده. که به معنی واردات میانگین روزانه 2میلیون و 500هزار بشکه در روز است. صادرات محصولات کربنی ژاپن که شامل گاز مایع طبیعی هم می‌شود 567هزار بشکه در روز ثبت شده است. همچنین اوپک با استناد به «داده‌‌‌های اولیه اقتصادی» گزارش داده که واردات نفت خام کشورهای اروپایی عضو سازمان همکاری اقتصادی به دلیل گرم شدن هوا کاهش داشته. در حالی که واردات محصولات کربنی با طلایه‌‌‌داری بنزین افزایش یافته است.

آینده بازار نفت  بازار نفت

بهای نفت در معاملات آتی ماه آوریل نسبت به کاهش قیمتی که در ماه قبل از آن یعنی مارس دیده می‌‌‌شد افزایش قابل‌توجهی داشت. که دلیل  این افزایش امیدواری به خروج از رکود و بهبود بازار بود. اوپک به معامله 210میلیون بشکه‌‌‌ای در سه‌‌‌هفته آخر ماه مارس اشاره و تاکید می‌کند. که حمایت از تقاضا و قیمت، به‌عنوان محور برنامه‌‌‌ریزی مدیران مالی برای جبران ضرر قیمت‌های پایین تعریف شده است. 

در آوریل، هر بشکه نفت ICE برنت و NYMEX وست‌‌‌تگزاس در بازه ماهانه به‌‌‌ترتیب 3/ 5 و 3/ 8‌درصد رشد قیمت را تجربه کردند. همچنین با توجه به کاهش 21میلیون بشکه‌‌‌ای ذخایر استراتژیک در بازه 17مارس تا 28آوریل، بهای نفت در معاملات آتی در همین بازه افزایش یافت. همچنین تعلیق صادرات نفت از بندر جیهان ترکیه بر حمایت از قیمت‌ها بی‌‌‌تاثیر نبوده است. اوپک معتقد است پیش‌بینی آژانس‌‌‌های مختلف انرژی مبنی بر بهبود بازار. در نیمه دوم 2023 مزید بر علت امیدواری بازیگران نفت نسبت به رونق بازار شده است.

براساس گزارش اوپک در بازه ماهانه، نرخ هر بشکه نفت ICE برنت در اولین قرارداد ماه آوریل با 4دلار و 16سنت افزایش به 83دلار و 37سنت. در هر بشکه رسید. قیمت NYMEX وست‌‌‌تگزاس نیز در این مدت با افزایش بیش از 6دلاری، 79دلار و 44دلار ثبت شد.  کاهش تورم در داده‌‌‌های اقتصادی آمریکا در ماه مارس این گمانه‌‌‌زنی را که فدرال‌رزرو سیاست‌‌‌های ضدتورمی را کاهش می‌دهد برجسته کرد.

هرچند به عقیده اوپک قیمت پایین نفت در معاملات نیمه دوم آوریل (ماه گذشته میلادی). که دلیل آن بحران ورشکستگی بانک‌های ایالات‌متحده بود. نشان‌دهنده بازگشت نگرانی‌ها بابت رکود اقتصادی و تورم است. اوپک معتقد است عدم‌اطمینان از جهش تقاضای چین و رشد تقاضای جهانی اهرم‌‌‌های فشار افت قیمت نفت هستند.

بالا