استعلام قیمت
نرخ ارز

قیمت دلار تا کجا بالا می‌رود؟

قیمت دلار تا کجا بالا می‌رود؟

روند شاخص‌های دارایی در بازار نخستین روز پس از انتخابات مثبت شد. در حالی که از روز‌های پیشین معامله‌گران از افزایشی شدن نرخ‌ها پس از انتخابات سخن می‌گفتند. این اتفاق در بازار روز شنبه رخ داد.

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، البته باید گفت که نرخ‌ها پس از ثبت یک روند افزایشی در صبح دیروز، در معاملات ظهر دچار افت قیمت شدند. همین امر کار‌شناسان را بر این داشت تا نرخ‌های حال حاضر را نقطه خطرناکی برای ورود به بازار اعلام کنند.

 

 

بازار ارز در روز گذشته نوسانات قیمتی چشم‌گیری را پشت سر گذاشت. این در حالی است که روند شاخص‌های بازار سکه و طلا نیز در این روز مثبت بود. از هفته‌های گذشته بسیاری از معامله‌گران از انتظارات افزایشی خود برای روز‌های پس از انتخابات مجلس دوازدهم سخن می‌گفتند.

نتیجه تجمیع این انتظارات در بازار روز گذشته موجب شد نرخ دلار آزاد در کانال تاریخی 59 هزار تومانی پیشروی کند. البته در ساعات بعدازظهر بخشی از این رشد قیمت جبران شد، اما در مجموع روند کلی بازار در روز گذشته افزایشی بود.

تحلیلگران رشد سطح تقاضا را در کنار رشد سطح انتظارات تورمی از جمله عواملی می‌دانند که زمینه‌ساز رشد نرخ شاخص‌ها‌ شده است. بانک مرکزی در مقابل اقداماتی را در جهت کنترل این نوسانات صورت بخشیده است. اقدام نخست بازارساز افزایش سقف سهمیه ارز مسافرتی بود که از هفته گذشته عملیاتی شد.

به تعبیر کارشناسان حراج سکه طلا نیز اقدام دوم بازارساز جهت مداخله در بازار است. این افراد ضمن اشاره به همبستگی نرخ سکه و دلار در بازار تهران معتقدند با رشد سطح عرضه سکه در بازار همزمان که نرخ سکه کاهشی می‌شود، ممکن است. بخشی از انتظارات تورمی فعالان ارزی نیز تخلیه شود. اما در این میان تحلیلگران به یک امر دیگر نیز اشاره دارند و آن خطر ورود به بازار در بازه قیمتی حال حاضر است.

به عقیده این افراد، نرخ دلار هم اکنون در یک بازه بی‌ثبات قرار دارد و با توجه به رفتار این ارز در روند‌های افزایشی پیشین، احتمال ریزش قیمت از این محدوده تا بازه 56هزار تومانی وجود دارد. این افراد معتقدند درصورت تداوم حضور نرخ دلار در کانال 59 هزار تومانی احتمال رشد قیمت وجود دارد، اما در غیر این صورت ممکن است نرخ به کانال‌های پایین‌تر بازگشته و نقطه ورود برخی افراد همزمان با خروج فعالان اصلی از بازار باشد.

حرکت شاخص‌ها روی مرز دلار

دیروز شنبه 12 اسفند ماه قیمت دلار از کانال 58 هزار تومانی به سمت کانال بالاتر خارج شد. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته فعالیت خود را در نیمه نخست کانال 58 هزار تومانی به پایان رسانده بود، در صبح روز گذشته با رشد قیمتی چشمگیر فعالیت خود را در نیمه دوم کانال 59 آغاز کرد.

این رشد قیمت تا نزدیک شدن نرخ دلار به مرز 60 هزار تومان نیز ادامه داشت. اما در معاملات بعدازظهر دیروز ورق برگشت. با عبور بازار از ساعات میانی خود نمودار قیمت دلار تغییر فاز داد و کاهشی شد. این کاهش قیمت تا نیمه نخست کانال 59 ادامه داشت. و در نهایت هر برگ دلار با رشد قیمتی 950 تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 59 هزار و 250 تومان به فعالیت خود در بازار روز شنبه پایان بخشید. علاوه بر بازار ارز، قیمت شاخص‌های مختلف بازار سکه و طلا نیز در روز گذشته افزایشی بود.

هر قطعه سکه طلا طرح جدید، نیم و ربع سکه در بازار دیروز به ترتیب 500، 400 و 300 هزار تومان رشد کرده. و در ارقام 34میلیون و 500 هزار تومان برای سکه طرح جدید، 19 میلیون و 400 هزارتومان برای نیم سکه و 12 میلیون و 300 هزار تومان برای ربع سکه معامله شدند.

بالا