استعلام قیمت
نرخ ارز

موشکافی بازار پلیمر

موشکافی بازار پلیمر

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد تقاضا در رینگ پلیمر همچنان پابرجاست، اما صنایع تکمیلی برای کسب سهم از عرضه مواد اولیه حاضر به رقابت هیجانی نیستند. فروکش جریان انتظارات تورمی باعث شده است تا سقف رقابت در رینگ پلیمرها کاهش یابد. در این میان رشد عرضه نیز مزید بر علت شده تا این بازار به تعادل قیمتی نزدیک شود.

 87.7 درصد از عرضه محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف سومین هفته از بهمن‌ماه معامله شد. فروکش انتظارات تورمی باعث شد تا از میزان رقابت قیمتی در رینگ پلیمرها ظرف این بازه زمانی کاسته شود و عمده رقابت‌‌‌های هیجانی مربوط به محصولاتی باشد که قیمت پایه آنها همچنان براساس نرخ دلار ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی تعیین می‌شود.

فروکش هیجان در رینگ پلیمر

بالغ بر ۱۱۶‌هزار و ۸۷۶تن محصول پلیمری ظرف سومین هفته از بهمن در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد. که برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر یک‌میلیون و ۵۲۹‌هزار تن در این بازار به ثبت رسید. و در نهایت به فروش ۱۰۲‌هزار و ۵۶۸تن محصول از این بازار انجامید.

به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ پلیمرها به ۸۷.۷‌درصد رسید. قیمت پایه محصولات پلیمری برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران در سومین هفته از بهمن‌ماه کاهش داشت.

با توجه به تعطیلی روز یکشنبه ۲۲بهمن‌ماه، قیمت‌های پایه دوهفته‌‌‌ای اعلام شد. و این عدم‌تغییر نرخ پایه برای دوهفته باعث شد. تا صنایع تکمیلی با آرامش خیال نسبت به خرید از رینگ فیزیکی بورس‌کالا اقدام کنند.

در عین حال ظرف سومین هفته از بهمن‌ماه روند صعود نرخ ارز در بازار آزاد متوقف و حتی معکوس شد. و این موضوع نیز از تمایل متقاضیان در رینگ فیزیکی برای خریدهای هیجانی کاست. به این ترتیب رینگ محصولات پلیمری با کاهش رقابت قیمتی مواجه شد.

در عین حال ظرف هفته اخیر قیمت پایه محصولات پلیمری متاثر از رشد بهای جهانی افزایش داشت. اما تحلیلگران به استمرار رشد قیمت در میان‌مدت امیدی ندارند. بنابراین رشد قیمت در شرایطی که پیش‌بینی‌‌‌ها کاهشی است باعث می‌شود از رقابت قیمتی کاسته شود.

گرید بطری؛ پیشتاز رقابت

پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری ظرف هفته معاملاتی گذشته با رقابت قیمتی ۹۲ تا ۹۶درصدی به فروش رفت. فاصله میان نرخ ارز مورد استفاده در تعیین قیمت پایه و نرخ دلار در بازار آزاد محرک رقابت در رینگ پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری است. اگرچه نرخ ارز مورد استفاده در تعیین بهای پایه اغلب محصولات پتروشیمی به نرخ حواله ارز در بازار مبادله تغییر داده شده، اما نرخ ارز پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری همچنان دلار نیمایی ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی است.

ظرف هفته گذشته دلار در بازار آزاد در کانال قیمتی ۵۵‌هزار تومان نوسان داشت. این نرخ ارز با بهای دلار ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی فاصله ۹۴درصدی دارد. به این ترتیب باید اذعان کرد که رقابت در رینگ مواد اولیه تولید بطری کاملا متاثر از فاصله نرخ دلار در تعیین قیمت پایه و نرخ ارز در بازار آزاد است.

سیاستگذار سعی دارد. با تثبیت نرخ ارز، کنترل قیمت‌ها در بازار محصولات نهایی را محقق کند. اما انتظارات تورمی به رفتار معامله‌‌‌گران و در نهایت تورم به قیمت نهایی کالاها جهت‌‌‌ می‌دهد. افزایش مستمر عرضه پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس‌کالا از نیمه آذرماه باعث شد تا این بازار به تعادل نزدیک شود.

به این ترتیب در شرایطی که ظرف پاییز امسال این محصول با رقابت‌‌‌های بیش از ۱۳۰درصدی نیز به فروش رفته بود، پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی در هفته منتهی به ۲۰بهمن‌ماه با حداکثر رقابت ۴۶درصدی معامله شد.

البته رقابت ۴۶درصدی نیز در رینگ پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی در شرایط نرمال قابل‌توجه به شمار می‌رود. اما با توجه به روند فروش این محصول در سال‌جاری می‌‌‌توان گفت معاملات پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی به آرامش رسیده است. این محصول تولید واحدهای مختلف ظرف سومین هفته از بهمن‌ماه با رقابت قیمتی ۱۳ تا ۴۶درصدی به فروش رفت.

بالا