استعلام قیمت
نرخ ارز

نفت ایران در شرق آسیا

قیمت نفت ایران

قیمت نفت ایران

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، آخرین روز معاملاتی بازار نفت با نوسان مواجه شد. به گونه‌‌‌ای که هر بشکه نفت‌خام آمریکا بعد از اینکه وارد کانال ۷۰دلاری شد. روی بشکه‌‌‌ای ۸۱دلار به تثبیت رسید. جریان نفت ایران در آب‌‌‌های شرقی آسیا نیز خبری است که توجه معامله‌‌‌گران را جلب کرده. و رویترز از کشف قیمت فروش نفت ایران در این بازارها خبر داده است.

بازار چه خبر؟

روز جمعه هر بشکه نفت برنت ۸۶دلار و هر بشکه نفت‌خام آمریکا ۸۱دلار معامله شد. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی. فعالیت‌‌‌های اقتصادی چین حاکی از افزایش تقاضای چین در ماه پیش‌‌‌روی میلادی است. همزمان این آژانس هشدار داده است. که تحریم‌‌‌های گروه۷ علیه روسیه می‌‌‌تواند عرضه را تحت‌تاثیر قرار دهد.

اوپک نیز در آخرین بررسی خود پیش‌بینی کرده است. که تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ به‌‌‌سبب فعالیت‌‌‌های اقتصادی چین ۲میلیون و ۲۲هزار بشکه در روز بیشتر شود. اوپک‌‌‌پلاس نیز برنامه کاهش تولید روزانه ۲میلیون بشکه‌‌‌ای را که در سال گذشته. میلادی بر سر آن به اجماع رسید تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد.

نفت ایران ۸۱دلار

دو منبع صنعتی دست اول به رویترز گفته‌‌‌اند که نفت ایران مثل همیشه در محدوده خلیج‌فارس در بازار فروخته می‌شود. براساس این گزارش، هر بشکه نفت سبک ایران برای خریداران آسیایی ۸۰/ ۱دلار بیشتر از میانگین بهای شاخص عمان-دبی برای تحویل در فوریه ۲۰۲۳ (ماه آینده میلادی) معامله شده است. که از کاهش ۳۵/ ۱دلاری نسبت به ماه گذشته میلادی حکایت دارد. متوسط قیمت کنونی هر بشکه نفت دبی-عمان ۸۰دلار است که برپایه گزارش ذکرشده هر بشکه نفت ایران. بدون تخفیف، بیشتر از ۸۱دلار در بازار معامله می‌شود.

صادرات نفت ایران در دوماه آخر سال ۲۰۲۲ رکورد تازه‌‌‌ای را ثبت کرد. و با قدرت وارد سال ۲۰۲۳ شد. به گزارش سی‌‌‌ان‌‌‌بی‌‌‌سی. اطلاعاتی که شرکت‌های ناظر بر راه‌‌‌های آبی و کشتیرانی منتشر کرده‌‌‌اند نشان می‌دهد که حجم قابل‌‌‌توجهی از نفت ایران با نفتکش‌‌‌های چین و ونزوئلا حمل می‌شود.

از سال ۲۰۱۸ که دونالد ترامپ از توافق هسته‌‌‌ای موسوم به برجام خارج شد. ایالات‌متحده تحریم‌هایی را با هدف کاهش درآمدهای نفتی دولت ایران تعریف و اعمال کرد که صادرات نفت ایران را نشانه گرفته ‌‌‌بود.

پس از انتخاب‌شدن جو بایدن به ریاست‌جمهوری با وجود تخفیف‌‌‌های بازار، فروش نفت ایران افزایش یافت. و به یکی از رقیب‌‌‌های نفت اورال روسیه در اروپا تبدیل شد.به گفته مشاور انرژی شرکت SVB International صادرات نفت ایران در دسامبر ۲۰۲۲ (ماه آخر میلادی) با افزایش روزانه ۴۲هزار بشکه از آخرین رکورد صادرات خود. در نوامبر ۲۰۲۲، به یک‌میلیون و ۱۳۷هزار بشکه رسیده است.

سارا وخشوری گفت: «در مقایسه با دولت دونالد ترامپ، در زمان ریاست‌جمهوری جو بایدن مانع یا تحریم جدی‌ مقابل صادرات نفت ایران نبود. تقاضای پایین چین و در عین حال واردات از روسیه یکی از چالش‌‌‌های اصلی بازار و ایران است. عمده نفت ایران به سمت شرق و به‌خصوص چین می‌رود.

همچنین ایران امیدوار است که ونزوئلا بتواند نفتش را بفروشد.» تحلیلگر دیگری معتقد است. با توجه به شرایط بازار و آمارهای صادرات نفت ایران «احتمال افزایش صادرات نفت این کشور در چشم‌‌‌انداز وجود دارد.»

به گزارش موسسه کپلر، میزان صادرات نفت ایران در نوامبر۲۰۲۲، آخرین ماه میلادی، ۲۳/ ۱میلیون بشکه در روز بوده است.

بالا